Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Volvo trea när elbussarna intar Europa

Från tidigare mycket låga nivåer växer nu antalet elbussar i kollektivtrafiken runtom i Europa. Det skriver Aktuell Hållbarhet.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Enligt en sammanställning gjord av det holländska konsultbolaget Chatrou CME Solutions fanns det vid årsskiftet 3.025 elstadsbussar i trafik i Västeuropa och Polen. Flest elbusssar, 726 stycken, rullar i städerna i Nederländerna. Därefter följer Frankrike med 368 elbussar, Storbritannien med 322 och Tyskland med 321. Sverige hamnar på femte plats med 235 elbussar i trafik. 

Utvecklingen går nu snabbt framåt. Statistiken visar att 39 procent av alla stadsbussar som registrerades i Västeuropa och Polen förra året hade en alternativ drivlina, det vill säga hybrid, el, gas eller bränslecell. Föregående år var den 28 procent.

Bland leverantörer av elbussar är bilden fortfarande splittrad. Över 60 aktörer är med och levererar fordon. Störst förra året är holländska VDL, med 386 levererade elbussar, främst då beroende på en stark hemmamarknad. Tvåa är kinesiska BYD med 236 bussar, följt av Volvo med 136 stycken. Även sett över tid dominerar VDL den europeiska elbussmarknaden med en marknadsandel på 22,1 procent de senaste åtta åren.  

Men bara elbussar räcker inte för att nå uppsatt klimatmål, det handlar lika mycket om att fylla dem med passagerna som väljer bort utsläppsgenererade alternativ. I Spaniens huvudstad Madrid öppnades nyligen två nya busslinjer med nollutsläpp – och nolltaxa. Den ena linjen går i öst – västlig riktning, den andra i nord – sydlig. Satsningen syftar till att loka över pendlande billister till kollektivtrafiken. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?