1515

Volvo och Daimler siktar på vätgas – begär 1.000 stationer

Fordonsbolagen Volvo och tyska Daimler Trucks siktar på att inleda bränslecellsproduktion år 2025 och för att accelerera vägen till målet kräver lastbilstillverkarna att EU nu tar fram ramverk för vätgas.

Foto:Thomas Johansson/TT

Volvo och Daimler tillkännagav på torsdagen officiellt grunddragen i den utvecklingsplan som ligger till grund för samriskbolaget Cellcentric, som ska producera bränsleceller för att påskynda användandet av vätgas för transport och annan energisättning.

Produktionen är planerad att inledas 2025, och bolagen efterlyser ett politiskt ramverk för vätgas inom EU för att påskynda lanseringen av vätgasbaserade bränsleceller, så att tekniken kan bli en kommersiellt gångbar lösning.

Volvo och Daimler kräver att cirka 300 vätgasstationer, lämpade för tunga fordon och med hög prestanda, utvecklas till och med senast år 2025. Därefter kräver bolagen att det senast år 2030 ska finnas 1.000 vätgastankstationer i Europa för att möjliggöra koldioxidminskad transport driven av det gröna bränslet. 

”Vanlig” batteridrift – sådan som redan finns i dagens elbilar - kommer enligt bolagen främst att användas för lägre lastvikter och kortare sträckor. På långtradarsidan är dock batteritekniken inte energieffektiv i dagsläget. Det är på denna sida av ekvationen som bränslecellsdriften är särskilt väl anpassad, för tyngre laster och längre avstånd.

”Enligt Daimler Truck och Volvokoncernen bör detta innefatta incitament för koldioxidneutral teknik och ett beskattningssystem baserat på kol- och energiinnehåll. Ett system för handel med utsläppsrätter kan vara ytterligare ett alternativ”, skriver bolagen. 

Mer information och ett beslut om placering av bränslecellsproduktionen kommer att meddelas under 2022. Målet är att börja med kundtester av bränslecellslastbilar om cirka tre år och att serietillverkningen ska vara i gång under den andra hälften av det här årtiondet.

Flera nordiska bolag har tagit position för att dra nytta av födelsen av vätgasenergins framväxt. Ett sådant är Volvoavknoppningen Powercell, som också blivit en småspararfavorit. På scenen finns också ett flertal mindre svenska bolag såsom Metacon, Cell Impact och Impact Coatings med verksamhet inom olika delar av näringskedjan. Nordens största vätgasbolag är norska Nel, som utvecklar vätgasproducerande maskiner.

Cellcentric siktar på att bli världsledande genom att genomföra ”en av Europas största satsningar inom serietillverkning av bränslecellssystem”, skriver Volvo och Daimler i ett gemensamt pressmeddelande.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?