Annons

Volvo lovar nya stora klimatkliv – ”det kommer i närtid”

AB Volvo rankas högst i kategorin kapitalvaror, men har fått kritik från Blackrock för att brista i hållbarhetsrapporteringen. Nu lovar vd Martin Lundstedt att såväl bättre rapportering som nya ambitiösa klimatmål är att vänta.

Martin Lundstedt, vd AB Volvo.
Martin Lundstedt, vd AB Volvo.Foto:Magnus Gotander

AB Volvo VOLV B -2,55% Dagens utveckling bär som bolag på ett ”jättestort” ansvar gentemot kommande generationer, enligt vd Martin Lundstedt.

”Transporterna har stor betydelse för tillväxt, välstånd och möjligheten att bygga samhällen”, säger han. 

Senast 2040 måste bolagets produkter vara fossilfria för att hinna ut på marknaden och kunna bidra till ett samhälle som ska vara fossilfritt kring 2050. Men exakt hur Volvos mål ser ut är i dag svårt att få grepp om.

”För att klara 2040-scenariot som vi pratar om, då säger vi att minst 35 procent ska vara elektriskt till 2030, globalt,” säger Martin Lundstedt och påpekar att i det ingår såväl batteri- som vätgasteknik.

Enligt fordonsindustrins färdplan för tunga fordon antas andelen elektriska fordon kunna nå 50 procent i Sverige år 2030.

Vad har Volvo för mål i Sverige?
”Vi har inte offentliggjort det. Men det är betydligt högre, Sverige ska ligga i framkant.”

Borde ni inte offentliggöra det?
”Jo, men poängen är att vi inte bara säger att vi uppfyller vår del av Parisavtalet och 1,5-gradersmålet, utan vi ser det som en konkurrensfördel, eftersom vi sitter på teknologin, nätverken, kunderna och så vidare.”

Martin Lundstedt säger att bolaget ser hur efterfrågan på elektriska fordon börjat ta fart. 

”Vi är i serieproduktion nu.”

Han lyfter också vikten av digitalisering och automatisering. Ytterligare ett område där utveckling pågår är kring bränsleceller. Volvo annonserade under våren ett samarbete med tyska Daimler för utveckling av tekniken.

”Vi ser att teknologin börjar mogna nu, den kommer att vara viktig för de långa och tunga transporterna. Vätgasen har många fördelar när det gäller energilagring.”

Ni vinner i vår rankning. Men Blackrock röstade i somras emot Carl-Henric Svanberg eftersom man tycker att ni brister i hållbarhetsrapporteringen. Vad tar du åt dig av i den kritiken?
”Kritiken berör inte vårt faktiska arbete runt hållbarhet, där är Blackrock väldigt stöttande. Men de tycker att vi ska ha en tydligare hållning i rapporteringen. Jag kan hålla med om att ytterligare steg är att önska, speciellt nu när det börjar utkristallisera sig ett antal metoder som är bra.”

Över 95 procent av utsläppen kommer hos er från produkternas användning. När ska ni börja rapportera de utsläppen?
”Vi jobbar aktivt med att vara trovärdiga när vi tar det steget, men du kommer att få se det i närtid.”

Ni har ett antal klimatmål till 2020. I samband med att ni släpper samtliga utsläppssiffror, kommer vi också att få se nya uppdaterade klimatmål?
”Ja, det är i linje med den trovärdigheten.”

Kan du avslöja något konkret?
”Det kommer i närtid. Vi har ett antal events på gång.”

Volvo Cars har satt mål i enlighet med Science Based Targets initiative. Kan man tänka sig att även ni gör det snart?
”Det kan man tänka sig.”

Martin Lundstedt påpekar att hållbarhetsarbetet inte handlar om att ”ticka i en box”. 

”Som investerare ska man känna en trygghet i Volvokoncernen. De som kommer att bli vinnare är de som förstår att hållbarhet är vägen till att bli vinnare.”

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?