Annons

Volvo Cars vill bygga batterifabrik i Torslanda

Biltillverkaren Volvo Cars har ansökt om en utbyggnad av sin fabrik i Torslanda. På totalt 112 hektar mark ska det bland annat bli en batterifabrik enligt de handlingar som Göteborgs-Posten har tagit del av. Men det handlar inte om fabriken man planerar tillsammans med Northvolt, uppger bolaget för Di.

Torslanda
TorslandaFoto:ADAM IHSE / TT

Projektet omfattar motsvarande 224 fotbollsplaner enligt ansökan till Göteborgs stadsbyggnadskontor och i en bifogad plankarta finns just planerna på en batterifabrik angivna.

Företaget har sedan tidigare meddelat ett samarbete med svenska batteriföretaget Northvolt och att man ska bygga en gemensam fabrik, var fabriken ska etableras har dock inte klarlagts.

Läs även: Volvo Cars och Northvolt ska bygga ny jättelik batterifabrik för 30 miljarder

Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars, säger till Di att den planerade utbyggnaden inte handlar om projektet biltillverkaren har tillsammans med Northvolt.

”Nej, det finns inga bestämda planer och inga beslut är fattade när det handlar om batterifabriken som vi planerar tillsammans med Northvolt. Vi undersöker just nu flera platser i Europa och Sverige men inget beslut är fattat”, säger hon.

Vad handlar det här om då?
”Eftersom vi ska bli helelektriska till 2030 har vi ett stort behov att hantera batterier på olika sätt. Det kommer vi att behöva ytor till. Det kan till exempel handla om batterisammansättning. Men inget är beslutat om vilka ytor som ska användas på vilket sätt. Vi kan inte säga så mycket mer än så”, säger hon.

Maria Dagman tar upp Volvo Cars-fabriken i Gent i Belgien som exempel på hur sådana här ytor kan användas.

”Där har vi en yta där vi sätter ihop batteridelar till ett fullskaligt batteri. Den är ihopknuten med billinan som sen går i i bilfabriken. Det är inte samma sak som en gigafactory tillsammans med Northvolt”, säger hon.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera