1515

Volvo Cars siktar på bilar med fossilfritt stål – samarbetar med SSAB

Volvo Cars vill bli först med att tillverka bilar av fossilfritt stål och utreder nu möjligheterna tillsammans med SSAB. ”Vi måste ha konkurrenskraftiga produkter ute på marknaden. Vi ska se till att ta fram det här till lägsta möjliga kostnad”, säger inköpschefen Kerstin Enochsson.

Kerstin Enochsson, inköpschef på Volvo Cars som nu utforskar SSAB:s fossilfria stål i biltillverkningen.
Kerstin Enochsson, inköpschef på Volvo Cars som nu utforskar SSAB:s fossilfria stål i biltillverkningen.Bild:Press

Volvo Cars har nu siktet inställt på att kunna använda fossilfritt stål i egna produktionsbilar.  I ett första steg ska det ske genom att biltillverkaren säkrar stål för provtagningssyften från det SSAB SSAB A +2,26% Dagens utveckling -ledda Hybrit-projektets pilotanläggning i Luleå.

20-35 procent av koldioxidutsläppen i Volvo Cars material- och tillverkningsprocess härrör i dag från stålet och ungefär hälften av en Volvobils vikt utgörs av ämnet.

”Det är alltså en otroligt viktig komponent att titta på för att minska koldioxidutsläppen i framtagningen av bilen”, säger Kerstin Enochsson, inköpschef Volvo Cars.

Men innan planerna kan bli verklighet väntar flera år av tester. Ambitionen är att så småningom ta fram en konceptbil byggd helt eller delvis med med det nya stålet. Någon tidsplan för eventuell kommersiell produktion finns inte och Volvo Cars redovisar inte några finansiella detaljer.

”Verifikationskraven är tuffa och vi måste säkerställa att vi får ut en säker bil på vägarna. Det är det som styr tidsplanen. Får vi godkänt kan vi tänka oss att skala upp”, säger hon.

Bland annat behöver biltillverkaren se till att det fossilfria stålets egenskaper är lämpliga och användbara i större skala.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

SSAB satsar på att lansera det nya stålet i kommersiell skala år 2026. Prislappen kommer då att vara högre än för konventionellt stål. Men Kerstin Enochsson kan i dag inte svara på hur användningen av fossilfritt stål som insatsvara skulle påverka priset på personbilar.

”Vi har ännu inte alla egenskaper hos det fossilfria stålet framför oss. När vi har det så vet vi om det exempelvis krävs mer eller mindre stål. Egenskaperna kan ändras och därför är det otroligt svårt att prata om kostnadsbilden”, säger hon.

Både hållbarhet och pris är viktigt för kunderna, konstaterar inköpschefen:

”Vi måste ha konkurrenskraftiga produkter ute på marknaden. Vi ska se till att fram det här till lägsta möjliga kostnad.”

Skälet till att Volvo Cars valde SSAB är att stålbolagets fossilfria planer ”är rätt långt komna”, men Kerstin Enochsson utesluter inte framtida samarbeten med andra tillverkare.

”Vi har haft samtal med en rad olika spelare på marknaden för fossilfritt stål”, säger hon.

Sedan tidigare har lastbilskoncernen AB Volvo aviserat liknande men mer aggressiva planer på att tillverka fordon och maskiner med fossilfritt stål från just SSAB. Redan nästa år ska serietillverkning i mindre skala påbörjas.

Läs även: Forskare: Sverige går ut hårdast i globala kapplöpningen mot grönt stål


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?