Annons

Voi siktar på att vara klimatpositiva 2030 – utan att kompensera

Svenska Voi vill bli klimatpositiva 2030. För att nå målet siktar elscooterbolaget på förnybar el, europeisk batteriproduktion men framför allt att få fler svenskar att välja scootern framför bilen. ”Helt absurt att säga att 100 procent av våra resor skulle ersätta bilresor, men det måste komma så högt som möjligt”, säger han till Dagens industri.

Vois vd och grundare Fredrik Hjelm.
Vois vd och grundare Fredrik Hjelm.Foto:Joey Abrait

På måndagseftermiddagen håller Fredrik Hjelm ett anförande på International Transport Forum (ITF) på klimatkonferensen Cop26 där han presenterar bolagets målsättning att vara klimatpositivt 2030.

För att uppnå detta krävs ett antal åtgärder: 

• Driftverksamheten måste bli helt utsläppsfri. Samtliga fordon som används i den dagliga driften måste vara helt eldrivna 2023, och drivas av enbart förnybar energi. I Sverige väntas man uppnå detta redan nästa år.

• 2023 ska samtliga battericeller som används i Vois elscootrar produceras i Europa, vilket kan ske med hjälp av investeringar från EU. Detta väntas sänka koldioxidavtrycken med 50 procent jämfört med i dag.

• Leverantörer måste ställa om och använda sig av förnybar energi och en cirkulär värdekedja senast 2030.

I dag ligger utsläppen per kilometer i snitt strax under 30 gram för Vois scootrar om man räknar in produktion och stöttande verksamheter. På de marknader där bolaget har en helt fossilfri verksamhet i kombination med grön el ligger utsläppen under 20 gram koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med när Voi Ianserade sin tjänst i Paris i januari 2019 , sex månader efter bolagets lansering i Stockholm augusti 2018. Då låg livscykelutsläppen per körd kilometer på 121 gram koldioxid. 

”Vi har jobbat jäkligt mycket på det ända sen vi startade, och vi kommer att fortsätta. Allt börjar egentligen i själva produkten. I de första elscootrarna i Vois flotta höll batterierna bara några åkturer. Skiftet till utbytbara batterier har lett till att vi inte behöver tunga fordon för plocka in och ut fordon utan kan använda lättare fordon som lådcyklar för service, vilket minskat vår klimatpåverkan drastiskt”, säger Fredrik Hjelm.

Det finns dock en gräns för hur mycket man kan få ner utsläppen på produkt- och verksamhetssidan. Så en nyckel för att bli klimatpositiva är att få fler att välja bort bilen, menar Hjelm. Vois kalkyl för utsläppsminskningar bygger nämligen på att bolaget ska kunna dra av de utsläpp som annars skulle ha genererats av bilresan som ersätts.

”Det är jäkligt svårt att producera och förflytta människor i dag utan någon som helst klimatpåverkan. Vi kommer alltid ha en negativ klimatpåverkan där. Vad vi gör i dag är att vi klimatkompenserar för detta. Men 2030 ska vi ha drivit ner vår egen påverkan och fått fler att välja bort bilen så vi ska bli positiva utan att kompensera”, säger Hjelm.

En kritik som ofta dyker upp när det kommer till elscootrarna är att de i första hand ersätter aktiv mobilitet, såsom cykling. Endast 16 procent av scooter-resorna ersätter nämligen en bilresa. Den siffran måste bli högre, menar Hjelm. 

”Vår vision är att städer ska vara för människor – utan buller och utsläpp. Och det är enbart genom att bygga lösningar som sammantaget är tillräckligt bra för att man inte ska välja bil som man kommer dit, det handlar bland annat om bättre cykelbanor. Det finns fortfarande utmaningar med bland annat parkering men det kommer vi ha löst i Stockholm väldigt snart med nya regleringar. Det ska vara ordning och reda”, säger han.

Förhoppningen är att flera av konkurrenterna nu ska hänga på Vois strävan att bli klimatpositivt.

”Det finns ett starkt driv i branschen att gå i den här riktningen. Det är ju en av anledningarna till att jag grundade bolaget.”

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Klimatsmarta satsningar effektivt mot avgiftshöjningar

Mari-Louise Persson är miljö- och energichef på Riksbyggen.
Mari-Louise Persson är miljö- och energichef på Riksbyggen.

Att sänka energianvändningen är en av de största utmaningarna landets bostadsrättsföreningar kämpar med. För att möta detta har Riksbyggen tagit fram klimatsmarta besparingsåtgärder som visat sig vara effektiva på flera håll i landet.

– Vi ser att föreningar som energioptimerat inte drabbas lika hårt av högre energipriser, säger Mari-Louise Persson, miljö- och energichef på Riksbyggen.

Läs mer om Värmeoptimering 24/7

Riksbyggen vill vara en trygg partner och ett viktigt stöd för de bostadsrättsföreningar som står under deras förvaltning, både när det gäller juridik och ekonomi. På senare år har mer och mer börjat handla om hållbarhetsaspekten.

– För oss har de här frågorna varit viktiga i många år men med tanke på hur het energifrågan är just nu så ser vi en stor skillnad. Ingen pratade på samma sätt om det här för fem år sedan. De höga elpriserna är inte roliga men vi ser positiva effekter i och med ett ökat kunnande, säger Mari-Louise Persson.

Många samtal om nya tjänsten

Många samtal som Riksbyggen har med sina föreningar i dag handlar om deras nya tjänst Energiförvaltning. Tjänsten är till för att skapa en effektivare energianvändning i fastigheter, ett helhetsgrepp som kan leda till stora åtgärder som effektivare ventilation, fasadisolering och solceller. Men ofta kan enklare lösningar göra stor skillnad.

– Vi har ju vår tjänst Värmeoptimering 24/7 som kan spara varje förening upp till 20 procent i uppvärmningskostnader, samtidigt som de minskar koldioxidutsläppen. Denna AI-tjänst lär sig hur byggnaderna reagerar på väderväxlingar och kan därför hålla en jämnare inomhustemperatur, säger Jonas Holmgren, energiingenjör på Riksbyggen.

Sparar 1,1 miljoner kronor – varje år

Brf Rörestorpshus 2 i Värnamo är en av föreningarna som Riksbyggen börjat hjälpa med energiförvaltning där Värmeoptimering 24/7 ingår. Efter de inledande analyserna av föreningens fastigheter presenterades energibesparingsåtgärder som tillsammans skulle spara föreningen 1,1 miljoner kronor, varje år.

– Trots alla dessa åtgärder kommer vi inte behöva höja avgiften med mer än 1,5 procent och det är en normal höjning. Det känns väldigt bra, säger Ingemarie Ekblad som är ordförande i föreningen.

Ett annat exempel på en bostadsrättsförening som fått hjälp av Riksbyggen med en större satsning är Brf Göteborgshus 38. Föreningen i norra Göteborg har i dag en av landets största solcellsanläggningar i en bostadsrättsförening.

– Tack vare att vi fick detta på plats behöver vi – trots rådande energikris – inte göra någon avgiftshöjning alls i år, säger en glad ordförande Mikael Johansson.

Avgörande för planeten

Båda föreningarna känner en stolthet över att de bidrar till ett bättre klimat samtidigt som de sparar pengar. Mari-Louise Persson, som lägger mycket av sin tid på möten med myndigheter och samverkan med sina kollegor inom andra organisationer, säger att klimatsmarta och långsiktiga investeringar, i kombination med att man hjälps åt att hushålla med fossilfria resurser, i det långa loppet är avgörande för vår planet.

– Själva arbetar vi i både stort och smått för att nå de vetenskapliga klimatmålen. Det handlar om allt ifrån att övergå till en fossilfri fordonspark till att minska klimatavtrycket i nyproduktion och hjälpa våra kunder att minska CO2-utsläppen.

Installera solceller i bostadsrättsföreningen? Läs mer här.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera