1515

Voi siktar på att vara klimatpositiva 2030 – utan att kompensera

Svenska Voi vill bli klimatpositiva 2030. För att nå målet siktar elscooterbolaget på förnybar el, europeisk batteriproduktion men framför allt att få fler svenskar att välja scootern framför bilen. ”Helt absurt att säga att 100 procent av våra resor skulle ersätta bilresor, men det måste komma så högt som möjligt”, säger han till Dagens industri.

Vois vd och grundare Fredrik Hjelm.
Vois vd och grundare Fredrik Hjelm.Foto:Joey Abrait

På måndagseftermiddagen håller Fredrik Hjelm ett anförande på International Transport Forum (ITF) på klimatkonferensen Cop26 där han presenterar bolagets målsättning att vara klimatpositivt 2030.

För att uppnå detta krävs ett antal åtgärder: 

• Driftverksamheten måste bli helt utsläppsfri. Samtliga fordon som används i den dagliga driften måste vara helt eldrivna 2023, och drivas av enbart förnybar energi. I Sverige väntas man uppnå detta redan nästa år.

• 2023 ska samtliga battericeller som används i Vois elscootrar produceras i Europa, vilket kan ske med hjälp av investeringar från EU. Detta väntas sänka koldioxidavtrycken med 50 procent jämfört med i dag.

• Leverantörer måste ställa om och använda sig av förnybar energi och en cirkulär värdekedja senast 2030.

I dag ligger utsläppen per kilometer i snitt strax under 30 gram för Vois scootrar om man räknar in produktion och stöttande verksamheter. På de marknader där bolaget har en helt fossilfri verksamhet i kombination med grön el ligger utsläppen under 20 gram koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med när Voi Ianserade sin tjänst i Paris i januari 2019 , sex månader efter bolagets lansering i Stockholm augusti 2018. Då låg livscykelutsläppen per körd kilometer på 121 gram koldioxid. 

”Vi har jobbat jäkligt mycket på det ända sen vi startade, och vi kommer att fortsätta. Allt börjar egentligen i själva produkten. I de första elscootrarna i Vois flotta höll batterierna bara några åkturer. Skiftet till utbytbara batterier har lett till att vi inte behöver tunga fordon för plocka in och ut fordon utan kan använda lättare fordon som lådcyklar för service, vilket minskat vår klimatpåverkan drastiskt”, säger Fredrik Hjelm.

Det finns dock en gräns för hur mycket man kan få ner utsläppen på produkt- och verksamhetssidan. Så en nyckel för att bli klimatpositiva är att få fler att välja bort bilen, menar Hjelm. Vois kalkyl för utsläppsminskningar bygger nämligen på att bolaget ska kunna dra av de utsläpp som annars skulle ha genererats av bilresan som ersätts.

”Det är jäkligt svårt att producera och förflytta människor i dag utan någon som helst klimatpåverkan. Vi kommer alltid ha en negativ klimatpåverkan där. Vad vi gör i dag är att vi klimatkompenserar för detta. Men 2030 ska vi ha drivit ner vår egen påverkan och fått fler att välja bort bilen så vi ska bli positiva utan att kompensera”, säger Hjelm.

En kritik som ofta dyker upp när det kommer till elscootrarna är att de i första hand ersätter aktiv mobilitet, såsom cykling. Endast 16 procent av scooter-resorna ersätter nämligen en bilresa. Den siffran måste bli högre, menar Hjelm. 

”Vår vision är att städer ska vara för människor – utan buller och utsläpp. Och det är enbart genom att bygga lösningar som sammantaget är tillräckligt bra för att man inte ska välja bil som man kommer dit, det handlar bland annat om bättre cykelbanor. Det finns fortfarande utmaningar med bland annat parkering men det kommer vi ha löst i Stockholm väldigt snart med nya regleringar. Det ska vara ordning och reda”, säger han.

Förhoppningen är att flera av konkurrenterna nu ska hänga på Vois strävan att bli klimatpositivt.

”Det finns ett starkt driv i branschen att gå i den här riktningen. Det är ju en av anledningarna till att jag grundade bolaget.”

 


Innehåll från ThalesAnnons

Det är dags att ta itu med utmaningen som ransomware-attacker utgör

Det kommer fler och fler rapporter på att cyberattacker växer i volym och påverkan, då attackerna har blivit mer avancerade och skadliga. Omfattningen och effekten av attackerna har gjort ransomware till ett globalt problem, som påverkar offentliga och privata organisationer. 

Även om nyhetsrubrikerna översvämmas av incidenter på alltifrån kritisk infrastruktur och sjukvård till detaljhandel och utbildning finns det idag en stor möjlighet att hantera utmaningen.

– Optimismen är inte utan grund, vi är alla medvetna om hotet och dess inverkan. Säkerhetsorganisationer har utvecklat processer för att mildra ransomware-attacker och säkerhetstekniken har utvecklats för att kunna göra de kontroller som krävs för att stärka organisationer mot sofistikerade angripare, säger Keith Hale, Regional Director for Encryption products på Thales.

Bakom varje attack som gör nyhetsrubriker finns det dessutom många framgångsrika blockeringar mot motståndarna som försöker kapa känslig data, menar Keith Hale.

– Angriparna bakom attackerna har gjort starka uttalanden om sina möjligheter och avsikter. Samtidigt är företag mer medvetna än någonsin om taktiken och den skadliga effekten av en attack. Chefer inom alla industrisektorer förstår att det primära säkerhetshotet är cyberbrottslingar, och i synnerhet hotet om ransomware.

Många företag avsätter nu medel för att stärka cybersäkerhetsställningar och investerar i utbildning av sin personal för att de ska känna igen signaler på förestående ransomware-attacker.

– Även om det inte finns någon spåkula för att ta itu med hotet från ransomware kan företag och offentlig verksamhet lita på robusta riktlinjer publicerade av nationella säkerhetsorganisationer. Det hjälper dem att utveckla sin strategi för att identifiera och skydda sina missionskritiska och känsliga tillgångar. CISA1, NCSC2 och NIST3 har alla lagt ut proaktiva steg och förebyggande mekanismer som kan hjälpa organisationer att bygga en strategi mot ransomware. Det gör att sannolikheten för att drabbas minskar, likväl som spridningen av skadlig programvara inom organisationen och effekten av attacken, avslutar Keith Hale.

Om Thales

Vi och våra partners har byggt upp kunskap och expertis för att mildra ransomware-attacker. Vi har utvecklat en branschledande portfölj som kartlägger policyerna som utvecklats av CISA, NCSC och NIST. Besök vår webbplats och upptäck hur våra lösningar kan hjälpa dig att minimera risken för ransomware, eller kontakta en av våra experter. 

1 CISA Fact Sheet: Protecting Sensitive and Personal Information from Ransomware-Caused Data Breaches

2 NCSC Guidance: Mitigating malware and ransomware attacks

3 NIST Data Integrity: Identifying and Protecting Assets Against Ransomware and Other Destructive Events

 

Mer från Thales

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Thales och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?