1515

Vinnova ska mäta könsfördelningen bland företagsägare

Vinnova, som varje år betalar ut miljardbelopp till svenska företag, skruvar åt sina jämställdhetsmätningar. I en ny handlingsplan lägger innovationsmyndigheten fram att man kommer börja fastställa ägandet mellan män och kvinnor i företag som söker bidrag.

Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova.
Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova.Foto:Jack Mikrut

Innovationsmyndigheten Vinnova, som delar ut pengar till forsknings- och innovationsprojekt, har sedan 2015 varit en av de i dag 60 myndigheter i Sverige som ingår i regeringsuppdraget ”Jämställdhetsintegrering i myndigheter”. 

”Sedan dess har vi jobbat mer systematiskt med jämställdhetsindikatorer som vi följer upp för alla projekt”, säger Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova.

Myndigheten tar nu ett ytterligare steg i en ny handlingsplan för år 2022-2025, då man framöver kommer att fastställa och mäta könsfördelningen i själva ägandet av de företag som söker och beviljas bidrag.

”Det ska vi börja jobba med nu för att utveckla nya indikatorer”, säger Darja Isaksson. 

Ägandefrågan i företag har varit uppe på tapeten när det gäller startupbolag i Sverige, där de flesta investeringar i Sverige går till bolag grundade av män. Dagens industri har belyst den i samband med vår årliga granskning av fördelningen av riskkapital i svenska bolag. Publikationen Breakit har skrivit om så kallad ”femwashing” i artiklar om bolag som har lyft fram kvinnor, men som inte har något ägande.

Läs också: Så mycket äger kvinnorna i mixade grundarteam: ”Statistiken är friserad

I januari i år gick tankesmedjan Ownershift ut i en debattartikel på Dagens industri, där man krävde att den svenska regeringen ska kartlägga och presentera data som visar hur offentliga medel till entreprenörer fördelas utifrån och ägande.

Sophia Ivarsson, programledare för programmet Genus och mångfald och innovation på Vinnova, säger att myndigheten sedan några år tillbaka har medverkat i ett internationellt samarbete för att ta fram en ISO-standard för ”kvinnoägda bolag”. 

”Det har varit viktigt för oss att det sätt vi mäter på och de indikatorer vi använder ligger i linje med kommande internationella standardiseringar. I samband med den nya handlingsplanen var tiden inne för att påbörja detta utvecklingsarbete”, säger Sophia Ivarsson.

Foto:Jack Mikrut

Vinnova har ett team på tre personer som ansvarar för att löpande utveckla metodiken och stötta verksamheten för att mäta så kallade indikatorer. Siffrorna redovisas till regeringen och publikt i innovationsmyndighetens årsredovisning (se faktaruta). Erfarenheterna delas även mer kvalitativt med de aktörer som Vinnova jobbar nära, menar Darja Isaksson.

Indikatorerna utgår från sju delmål som är indelade i vem som får bidrag och att de ska uppnå en jämn könsfördelning inom spannet 40/60 procent. Vad man söker bidrag för och om det tar genusperspektiv i beaktning. Och hur det tilldelas, vilket enligt målen ska vara av en jämställd bedömargrupp.

”Vi har 40/60-målen för bedömare, bidragstagare och projektledare. Det har verkligen rört på sig och vi är ganska nära målen, dock inte på startupsidan”, säger Darja Isaksson.

Hon syftar på att det i dag finns en skevhet i könsfördelningen bland de entreprenörer som har fått bidrag från Vinnova.

Handlingsplanen för Vinnovas jämställdhetsintegrering gäller främst de bidrag som myndigheten ger företag och organisationer. Det handlar till exempel om finansiering till olika pilotprojekt och utlysningen ”Innovativa startups”, där 31 miljoner kronor delades ut till 35 startups från hela Sverige i juni i år. I utlysningarna ställs olika frågor om jämställdhet och mångfald till dem som söker.

”De frågor vi ställer till företag som söker statlig finansiering vet vi har ett värde i sig, för att de frågorna är viktiga för dem att ställa sig själva”, säger Darja Isaksson.

Vinnova har även ett inkubatorsprogram för ett tjugotal spetsinkubatorer runtom i landet, där man slussar igenom 100 miljoner kronor om året till startupföretag. I den senaste utlysningen stod att man prioriterar dem som aktivt arbetar med att öka andelen inkubatorföretag som startas och drivs av kvinnor.

Vad hoppas ni att att Vinnovas jämställdhetsintegrering ska leda till?
”Visst vill vi se en ökad jämställdhet bland de som tar del av statlig finansiering och deltar i innovationsarbetet, men det verkliga arbetet handlar om att vi vill öka på jämställdheten i de hållbara omställningarna”, säger Darja Isaksson.

”Målet för vårt arbete är innovationer som gör nytta i världen och jämställdhet är en av nycklarna till det”, säger hon.

Läs också: Bristfälliga siffror kring kvinnors företagande: ”Vi behöver mer statistik”

Läs mer: Jättefonderna ökar kraven på jämställt riskkapital – kan dra in följdinvesteringar


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?