1515

Vinnarbanken ska putta kunderna framåt

Handelsbanken rankas som årets mest hållbara bank – ännu en gång. Men mycket ”grönt” arbete återstår. Nästa år kommer nya, krispiga och mätbara mål, lovar hållbarhetschef Catharina Belfrage Sahlstrand.

Catharina Belfrage Sahlstrand lyfter fram Handelsbankens kärnvärden – lokalt, nära kunderna, med liten risk – som goda grunder för hållbarhetsarbetet.
Catharina Belfrage Sahlstrand lyfter fram Handelsbankens kärnvärden – lokalt, nära kunderna, med liten risk – som goda grunder för hållbarhetsarbetet.Foto:Jesper Frisk

Att jobba lokalt, nära kunderna och med en låg riskaptit. Det är det recept som Catharina Belfrage Sahlstrand lyfter fram när hon ombeds förklara varför hon tror att banken för andra året på raken rankas som mest hållbar.

Ska världen klara Parisavtalet krävs att kapital flyttas från nuvarande ekonomi till en klimatneutral sådan. Och där bär förstås finansmarknaden ett stort ansvar, konstaterar hållbarhetschefen.

”Det krävs stor medvetenhet kring vad vi finansierar och framför allt vad vi inte finansierar. Vi kan inte ta handen från det som är utsläppande och bara finansiera på det som redan är framtidssäkrat. En stor del av vår nytta är att främja omställningen.”

Handelsbanken SHB A +0,79% Dagens utveckling skriver i sin hållbarhetsredovisning att man förväntar sig att företag banken har affärsrelationer med driver sin verksamhet i linje med Parisavtalet.

Hur avgör ni om bolagen uppfyller det?
”Parislinjering handlar om en utsläppskurva nedåt. Vissa företag är redan klimatpositiva, andra har en resa att göra. Det första steget är att se till att våra kunder står bakom och har förstått innebörden av Parisavtalet, och har förstått såväl den egna sektorns som bolagets specifika roll i omställningen. Där tar vi avstamp. Sedan vill vi ligga nära med rådgivning och stötta med finansiering.”

Ni har gröna lån och gröna obligationer. Vore det inte rimligt att sätta ett mål kring hur stor andel grönt ni ska ha i era affärer?
”Vi jobbar på våra mål, långsiktiga och kortsiktiga, och är inne i ett strategiarbete nu. Finansiering och ansvarsfulla investeringar är de områden där vi har störst möjlighet att påverka på riktigt. En spoiler alert är att våra mål kommer att orientera sig kring dessa områden.”

Kan du vara mer konkret?
”Man ska ha ett långsiktigt mål att styra mot. Det finns många mätmetoder att utvärdera, bland annat Science Based Targets initiative. Sen tittar vi på finansiering, som du nämner. Målen ska vara mätbara och möjliga att följa upp. De ska bli krispiga och bra och ambitiösa. Det ska vi kommunicera nästa år.”

En realitet, konstaterar Catharina Belfrage Sahlstrand, är att vartefter världen ställer om, kommer det som är grönt i dag och betraktas som ”cutting edge” att bli normaliserat framåt.

”Vi kommer aldrig att kunna säga att vi är framme eller klara i vårt arbete.”

Årets upplaga av Hållbara bolag har fokus på risk.

Klimatriskerna är inte fullt ut prissatta i samhället i dag. Hur resonerar ni kring det?
”Vad gäller fysisk klimatrisk får man jobba med många olika scenarier av hur mycket uppvärmning vi har vid seklets slut. Sen kan man titta på omställningsrisken; vilken sektor drabbas hårdast av ett förändrat kundsentiment eller av nya regelverk? De scenarierna kan man bygga ut i det oändliga. Tills det finns konsensus kring hur man ska beräkna de här riskerna så har jag svårt att se att de kan vara fullt ut prissatta.”

Men det är svårt att prisa in eftersom vi inte kommit längre?
”Vi jobbar strukturerat med klimatrisken när vi gör kreditbedömningar internt och i fondernas förvaltning. Det kanske inte är samma som hur riskerna värderas på marknaden. Det är en utmaning.”

Hur gör ni för att påverka era kunder att tänka mer aktivt kring risk?
”Det räcker inte med att ha ett hållbart erbjudande om man inte puttar kunderna framåt. Därför är det viktigt att vi bygger ut på rådgivningssidan.”

 


Innehåll från CrunchfishAnnons

Digital Cash säkrar digitala betalningar

I Sverige sker under 10 procent av alla transaktioner med fysiska kontanter. Digitala betaltjänster dominerar men kräver att uppkoppling och betalservrarna fungerar. En robust lösning bör vara oberoende av nätet. Det är här Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash kommer in.

Digital Cash har kontanternas styrka i digital form och fungerar alltid. Oavsett var man befinner sig eller om nätverk tillfälligt saknas så erbjuds en driftsäker lösning där man kan betala offline. Digital Cash skapar trygghet för företag och konsumenter genom en digital betallösning som de alltid kan lita på. 

– I ett hållbart samhälle måste man planera för scenarios där inte allt fungerar. Digital Cash ger en försäkran om att digitala betalningar alltid kan genomföras, säger Joachim Samuelsson, VD Crunchfish.

Fungerar med alla digitala betallösningar

Systemet bakom en digital betallösning är komplext och innehåller många olika komponenter. Det är en utmaning att skapa betaltjänster som har hög tillgänglighet och robusthet. Finansinspektionen har nyligen kallat bankerna till möte för att diskutera hur avbrott i Swish ska hanteras för att försäkra att tjänsten har hög tillgänglighet. Digital Cash är en naturlig lösning för att skapa driftsäker digital betalning.

Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash konkurrerar inte med digitala betallösningar utan är en viktig pusselbit för att bidra till en ökad robusthet och tillgänglighet för de lösningar som redan finns.

– Digital Cash kompletterar alla andra betallösningar. Vår lösning ger robusthet som implementeras i själva betaltjänsten. Vi finns för att man alltid ska kunna betala tryggt med den betalösning som man föredrar, oavsett vem och var man är, säger Joachim Samuelsson.

Säker arkitektur i två steg

Crunchfish Digital Cash är ett komplement till alla olika betaltjänster, antingen i mobilen eller på ett kort. Lösningen bygger på ett system som delar upp betalningsförfarandet i två steg som gör betalningen möjlig att genomföra offline på ett säkert sätt. Betalaren har ett Digital Cash-konto som senare debiteras. Kontot kan inte övertrasseras och registrerar all betalningshistorik. 

Tävlar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling

Crunchfish deltar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling – Betaltjänster för alla. Tjänsten möjliggör att Swish fungerar i hela landet även där mobiltäckning saknas och gör att alla människor, företag och föreningar som föredrar just Swish kan lita på att den fungerar eftersom risken för driftstörningar elimineras. PTS fattar beslut om vilka sökande som får finansiering att genomföra sitt projekt i juni 2021.

Om Crunchfish 

Crunchfish är ett fintech-bolag och teknisk pionjär med patentsökt Digital Cash-lösning som använder en betalprocess i två steg, först clearing offline följd av online settlement. Crunchfish Digital Cash plånbok gör digital betalning robust och oberoende av nätet. Den är exceptionell flexibel och kan användas med alla typer av betalningslösningar. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.

Crunchfish.com/digital-cash 

 

Mer från Crunchfish

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Crunchfish och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?