ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Vi måste köra mindre bil

  • Foto: Martina Holmberg/TT

Effektivare fordon, fossilfria bränslen och ett transporteffektivt samhälle är benen en fossiloberoende transportsektor ska vila på. Med det följer en förändring de flesta ännu duckar för – inom ett decennium måste vi köra mindre bil än i dag.

“I ett transportsystem som har ställt om och nått klimatmålen kan trafiken med bil och lastbil antas ha minskat jämfört med både prognosen och volymen i dag.”

Så skriver Trafikverket i förslaget till nationell plan för transportsystemet 2018–2029. 

Mot bakgrund av att det som kallas för ett “transporteffektivt samhälle” är en viktig del för att klara 70-procentsmålet borde det inte vara några konstigheter att slå fast en mening som den ovan.

Men myndigheten kämpade länge med formuleringen – och slängde in ett “kan antas” för att ludda till den lite lagom. 

Att uttala att vi om ett decennium bör köra mindre bil än i dag är känsligt. För myndighetspersonal, för politiker – och garanterat även för många av de privatpersoner som hellre kurar bakom ratten än hoppar upp på cykeln eller bussen.

Varför? Ett skäl som anges är att det i dag inte finns någon större aktör som tydligt kan tjäna pengar på ett minskat bilåkande.

Sant är att ingen vet vad framtiden har att bjuda.

Men lika sant är att de flesta experter i dag gör bedömningen att det kommer att rulla färre bilar på våra gator år 2030. I synnerhet i storstäderna.

Helt enkelt för att det (med den kunskap vi nu har) är enda vägen att gå för att få ner utsläppen tillräckligt långt. Vilket är ett måste om vi vill ha en chans att lämna över en planet med någorlunda drägliga levnadsförhållanden till nästa generation. 

Omställningen av transportsektorn kräver ett skifte i tekniken, men det är inte där den största utmaningen ligger. 

Det svåra tycks i stället vara att berätta historien om alla de fördelar som följer för städer där biltrafiken glesat ut. Där luften går att andas och uterummen är trevliga att vistas i. 

Det här måste vi bli bättre på att prata om. Bara så kommer fler frivilligt att ställa bilen. 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer