1515

Växtbaserad ”fisk” når svenska butiker – backas av Oatly-investerare

Svenska Hooked, vars växtbaserade substitut för tonfisk har börjat säljas i matbutiker, tar nu in 39 miljoner kronor i riskkapital. ”Kunderna vi har fått på kort tid visar att marknaden är redo”, säger medgrundaren och vd:n Tom Johansson.

Tom Johansson, grundare och vd för Hooked, och Emil Wasteson, grundare och operativ chef.
Tom Johansson, grundare och vd för Hooked, och Emil Wasteson, grundare och operativ chef.Foto:Marilia Bognandi

Efter att ha serverats på vissa restauranger i Sveriges tre största städer sedan i våras har Toonish, ett växtbaserat substitut till tonfisk, i höst också dykt upp i sortimentet hos flera svenska dagligvarukedjor.

Produkten är tänkt att användas i matlagning på samma sätt som tonfisk på burk. Ingredienserna är soja- och veteprotein, medan solrosolja, alger och jästextrakt står för smakerna.

”Vi har landat i att det i grund och botten måste vara gott men inte nödvändigtvis behöver smaka exakt som tonfisk gör. Men det är tillräckligt likt för att ersätta tonfisk och kunna användas i samma rätter”, säger Tom Johansson, som är medgrundare av och vd för bolaget Hooked Foods, som ligger bakom tonfisksubstitutet.

Han ser sitt företag som ett svar på fiskeindustrins problem:

”Det är brådskande att ta fram hållbara alternativ. Vi äter allt mer fisk samtidigt som merparten av alla arter redan är överfiskade och fiskodlingarna är pressade.”

Bolagets viktigaste mätetal är antalet räddade fiskliv, enligt Tom Johansson.

”Första året, räknat från lanseringen i mars, vill vi rädda 30.000 fiskliv. Det motsvarar 15 miljoner kronor i omsättning. Vi får se hur det går. Vi är tidigt inne på spåret med dagligvaruhandeln.”

För att nå sina mål tar Hooked Foods nu in 39 miljoner kronor i riskkapital från bland annat riskkapitalbolaget Brightly Ventures, artisten Danny Saucedo och tyska Oyster Bay Venture Capital, som är specialiserade på foodtech och tidigare har investerat i bland annat havredrycksbolaget Oatly.

”Investerarna som vi valt ut bidrar inte bara med kapital utan också kunskap. Oyster Bay är från Tyskland och har insikter i hur dagligvaruhandeln funkar där och har ett bra kontaktnät. Det är ett land vi vill expandera till”, säger Tom Johansson.

Pengarna ska bland annat användas till att öka antalet anställda både på den tekniska och kommersiella sidan, starta ett eget labb och till att ”utbilda marknaden”.

”Ett starkt varumärke är viktigt för att driva en förändring kring hur vi äter. Men smaken måste sitta. Konsumenterna har höga krav. Det ska vara gott, hållbart och inte för dyrt. Det är svårt att få till med ett litet bolag”, säger han.

Från sin bakgrund på konsumentvarujätten P&G tar Tom Johansson med sig värdefull kunskap till Hooked Foods som grundades 2019, konstaterar han.

”Det var kul och stimulerande men jag saknade det högre syftet. Om jag jobbar där i 40 år med att sälja rakhyvlar, vad har jag då tillfört för värde? Med tanke på min uppväxt i Stockholms skärgård och allt som händer inom foodtech kunde jag inte stå vid sidan och vänta på en lösning för hållbar fiskkonsumtion”, säger han.

Hans förhoppning är att växtbaserade substitut för fisk ska vinna mark på samma sätt som liknande alternativ har gjort för bland annat hamburgare.

Vad talar för just Hooked Foods på den framväxande marknaden?
”Mitt svar är tajmingen. Kunderna vi har fått på kort tid visar att marknaden är redo. Vi är en av de första globalt som har en lösning och kan producera i rätt stor skala. Många startups jobbar på men har inte nått marknaden. Till skillnad från de stora livsmedelbolagen kan vårt varumärke vara annorlunda och driva på för en förändring.”

Vad tycker restaurangerna som har prövat Toonish?
”Det är delade meningar men majoriteten blir positivt överraskade skulle jag säga. Det finns en låg förväntan på sådana här produkter, man får alltid komma med smakprover för att övertyga”, säger han.

Vad gäller näringsinnehållet finns en del kvar att jobba på, medger han.

”Vi är inte perfekta än. Vi är i startfasen och har fokuserat mycket på smaken. Proteininnehållet är högt men lägre än för tonfisk. Fettkvaliteten är god, men Omega 3-nivån är inte där vi vill att den ska vara än och motsvarar inte vanlig fisk”, säger han.

I ett drygt år har Hooked Foods även arbetat med att ta fram ett substitut för lax. Precis innan sommaren blev bolaget nöjt med produkten, som kommer att ha ett högre Omega 3-innehåll än tonfiskalternativet.

”Vi siktar på att kunna rulla ut den under våren 2022, till att börja med till restauranger”, säger Tom Johansson.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från TorkAnnons

VR-spelet som kan göra skillnad i vården

Vårdrelaterade infektioner (VRI) är den vanligaste vårdskadan på svenska sjukhus. För att färre patienter ska drabbas är arbetet med en förbättrad vårdhygien och framför allt handhygien en avgörande faktor. Därför har Tork, ett varumärke från Essity, tagit fram en unik handhygienutbildning för sjukvårdspersonal; ett interaktivt spel i virtual reality. 

En vårdrelaterad infektion är en infektion som uppstår inom vården. Den kan uppstå till följd av bakterier eller virus som patienten får med sig från sjukhusmiljön. Därför är god handhygien av extremt vikt för att minska risken för en VRI.  

– Cirka 1 500 patienter dör varje år i Sverige som en direkt eller indirekt följd av VRI. Det här vill vi bidra till att ändra på, säger Jenny Logenius, Global Brand Manager på Essity som varit med och tagit fram utbildningen Tork VR Clean Hands Training and Education.  

– Som ett globalt hygien- och hälsoföretag med ledande varumärket Tork som förser vården med hygienartiklar, ville vi skapa en kompletterade tjänst med den här utbildningen. Man kan tro att handhygien är en självklarhet, men det är lätt hänt att man missar något av WHO:s fem moment, under stress eller press, säger Malin Herrmann, Regional Brand Manager på Tork, Essity.  

WHO:s fem moment för handhygien är:  

1. Före patientkontakt.
2. Före rent/aseptiskt arbete.
3. Efter orent arbete.
4. Efter patientkontakt.
5. Efter kontakt med patientens närmiljö.  

Ett interaktivt och roligt sätt att lära sig på 

I startprocessen av projektet genomförde man en undersökning för att se vad vårdpersonal tyckte om de nuvarande utbildningarna. Resultatet visade att man ansåg att de var alltför teoretiska, tråkiga och passiva. Därför skapade Essity ett interaktivt spel med VR som hjälpmedel. Spelet utvecklades tillsammans med världsledande expert, beteendevetare och universitetssjukhus, bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.    

– Utbildning och träning i handhygien är något vi arbetar med kontinuerligt. Vad som är annorlunda och nytt med den här träningen i virtual reality som vi varit delaktiga i att validera, är att man får direkt feedback på hur man presterar. För oss är det viktigt att handhygienträningen speglar verkligheten, men samtidigt är roligt att genomföra. Det ger ett bättre resultat, säger Maria Segertoft och Ulrika Engstrand, undersköterskor vid urologen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.  

– I spelet får man ta sig an rollen som antingen sjuksköterska eller läkare, och påbörja ett skift på den virtuella avdelningen. Genom ett antal verkliga situationer, som att lägga om ett sår eller springa på ett larm, övar man på WHO:s fem olika moment. Skillnaden här från verkligheten är att du inte kommer vidare i spelet om du inte kommer ihåg att sprita dig säger Jenny Logenius.  

Om Tork och Essity 

Essity, med det globalt ledande varumärket Tork, är världens största leverantör av produkter och tjänster inom marknaden för professionell hygien och vill med sina banbrytande innovationer hjälpa dig att göra din verksamhet ännu bättre.  

Läs mer om deras utbildning på tork.se/cleanhands 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?