ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Energi

Vattenfall miljardinvesterar i laddstolpar för elbilar

  • Tomas Björnsson, chef för E-mobility på Vattenfall, ser en enorm potential i laddstolpar och annan infrastruktur för elbilar. Foto: Oskar Omne

Vattenfall har startat en Europaoffensiv, för att bli ledande inom laddinfrastruktur för elbilar.

Tillsammans med kommuner, städer och företag siktar statens energikoncern på att bygga en ny mångmiljardaffär på den väntade elbilsboomen.

”Elektrifieringen av transportsektorn är på väg att ta fart på allvar och elbilsmarknaden kommer sannolikt att explodera. Det öppnar fantastiska möjligheter och Vattenfall har ett bra utgångsläge och mycket stora ambitioner inom laddinfrastruktur för elbilar”, säger Tomas Björnsson, chef för E-mobility på Vattenfall.

Så heter det nya affärsområde som energikoncernen nyligen startade för att vara med och slåss om de affärsmöjligheter som finns i infrastruktur och laddning av elbilar.

”Vi ser en enorm potential. Vi vill ta en ledartröja när startskottet nu går för ett jätterace för den gigantiska utbyggnad av laddinfrastruktur som är nödvändig för att försörja alla de miljontals elbilar som väntas säljas runt om i Europa framöver.”

Även efter att den omstridda brunkolsverksamheten i Tyskland har sålts så är svenska statens kraftbolag en betydande aktör även internationellt med stora verksamheter i bland annat Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Och nu har alltså Vattenfall beslutat sig för att gå in tungt i ett område som hittills haft en marginell roll i verksamhetsportföljen. Att därigenom samtidigt driva på utvecklingen mot elbilar är också ett led i Vattenfalls omvandling och nya långsiktiga strategi att bli fossilfritt inom en generation.

”Vi har faktiskt redan hållit på i över tio år med elbilar och laddning. Vi var bland annat med och tog fram en laddhybrid tillsammans med Volvo. Efter förvärvet av Nuon har vi också gjort en hel del inom laddinfrastruktur i Nederländerna och även i Tyskland”, säger Tomas Björnsson.

Han var tidigare bland annat strategichef på Vattenfall. Och nu har han fått ansvaret att leda den nya verksamheten inriktad mot elektromobilitet när den ska gå från ”inkubatornivå” till storskalig affärsverksamhet.

”Målet är att inom fem år ha en ledande position på samtliga våra huvudmarknader. Förutom Sverige handlar det om Tyskland och Nederländerna”, säger Tomas Björnsson.

Men Vattenfall planerar även etablering inom laddinfrastruktur på flera andra av Europas största och viktigaste elbilsmarknader, avslöjar han.

”Vi planerar att expandera även till Storbritannien och Frankrike som ju är stora länder där vi redan har andra verksamheter. Målet är också att gå in i Norge, som ju ligger väldigt långt framme när det gäller elbilar”, säger Tomas Björnsson.

Och Vattenfall är redo att satsa stort.

”Bara i den kommande investeringsplanen för 2018–2019 har Vattenfall avsatt tre miljarder kronor för nya affärer och där har vi på E-mobility en nyckelroll”, säger Tomas Björnsson.

Och målen är högt satta.

”Vi ska bli minst topp tre på våra huvudmarknader, och nå en årsomsättning på en miljard kronor inom fem år. På längre sikt är målet att detta ska växa och generera årliga mångmiljardintäkter till Vattenfall och då vara en viktig och lönsam verksamhet för koncernen”, säger Tomas Björnsson.

Men Vattenfall får ställa in sig på hård konkurrens i slaget om laddningsmarknaden.

”Det blir stentufft. Konkurrensen handlar om alltifrån andra elbolag till startups och oljebolag som bland annat vill bredda sin verksamhet. Även en del biltillverkare, som exempelvis Tesla, agerar för att underlätta laddning för sina kunder så att försäljningen kan skjuta fart”, säger Tomas Björnsson.

Hur ska då Vattenfall lyckas i det getingboet?
”Vi har under åren utvecklat teknik, it-system och affärsmodeller och ligger i framkant. Och förutom att vi själva som en stor energiaktör har betydande och användbar kunskap och rejäla resurser har vi startat ett stort samarbete, Incharge, där vi byggt ett internationellt nätverk som är en stark plattform för tillväxt”, säger Tomas Björnsson.

Hur då?
”Genom det internationella samarbetet med lokala energibolag, städer, kommuner och företag kan vi tillsammans hålla en mycket hög utbyggnadstakt och skapa ett långt större och starkare laddnätverk än om vi agerat helt på egen hand”, säger Tomas Björnsson.

För närvarande har Incharge 4.400 laddstationer, varav 560 finns i Sverige.

”Målet är att fördubbla antalet laddstolpar varje år för att möta den snabba ökningen av elbilar som vi tror på”, säger Tomas Björnsson.

Men en utmaning är att hitta lönsamhet som kan bära och motivera de stora investeringar som krävs.

”Vi vill gärna se större ambitioner från politikerna, inte minst i Sverige som ligger långt efter jämfört med exempelvis Nederländerna där man haft mycket större stöd till laddinfrastruktur”, säger Tomas Björnsson.

Parallellt med utbyggnaden av laddinfrastruktur har Vattenfall beslutat sig för att elektrifiera hela sin egen fordonsflotta. Totalt ska 3.500 bilar bytas ut till el- eller laddhybridbilar till 2022.

”Vi är övertygade om att framtiden för transporter är elektrisk. Och vi vill genom vår egen omställning gå före och visa att det är både möjligt och innebär såväl miljömässiga som ekonomiska fördelar för fordonsägare.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies