1515

Vätgaspionjärer räknar med tillväxt – ser 30-40 mackar i Sverige om fem år

Energibolaget Nilsson Energy som konstruerade den unika vätgasmacken i Mariestad fick nyligen en ny huvudägare i form av en EQT-grundares ägarbolag. Medgrundaren Martina Wettin tror på ett tillväxtsprång för branschen. ”Det finns de som är väldigt intresserade av den svenska marknaden”, säger hon.

Martina Wettin, medgrundare av Nilsson Energy, ett energibolag med vätgasinriktning, och bolagets huvudkontor i Hydrogen Dome of Sweden vid Lindholmen Science Park i Göteborg.
Martina Wettin, medgrundare av Nilsson Energy, ett energibolag med vätgasinriktning, och bolagets huvudkontor i Hydrogen Dome of Sweden vid Lindholmen Science Park i Göteborg.Foto:Nilsson Energy/Press

2019 tog en västgötsk tätort på sig ledartröjan i det globala vätgasracet. Då invigdes nämligen världens första självförsörjande tankstation för grön vätgas som är öppen för allmänheten.

Mycket har hunnit hända i vätgasvärlden sedan dess. Industrin storsatsar och EU har pekat ut den gröna energibäraren som vital för klimatomställningen och aviserat mångmiljardsatsningar.

Bolaget Nilsson Energy som konstruerade viktiga delar av vätgasmacken i Mariestad, närmare bestämt produktions- och solcellsanläggningen, har märkt av scenförändringen.

”Naturligtvis är det otroligt viktigt när stora elefanter agerar. Det är mycket enklare att prata om vätgas i dag än för några år sedan”, säger Martina Wettin som är medgrundare tillsammans med Hans-Olof Nilsson och Pontus Lundgren.

Bolaget ser sig som en systemintegratör som sträcker sig över hela värdekedjan för vätgas. Bland annat levererar man nyckelfärdiga system för energiförsörjning till fastigheter. Snart ska exempelvis en förskola i Mariestad bli självförsörjande på energi genom vätgas och solceller.

Verksamhetens röda tråd är decentraliserad produktion av grön vätgas. Sedan tillkommer ytterligare komponenter såsom elektrolysörer, bränsleceller, batterier och styr- och reglerteknik.

”Vi optimerar och styr så att systemlösningarna ska bli kompletta. Det ska inte vara mer komplicerat än att ha en vanlig värmepump hemma”, säger Martina Wettin.

Martina Wettin, medgrundare av Nilsson Energy.
Martina Wettin, medgrundare av Nilsson Energy.

I mars i år klev EQT-grundaren Conni Jonssons ägarbolag Qarlbo in som ny huvudägare i Nilsson Energy genom att köpa 51 procent av aktierna för en köpeskilling på omkring 40 miljoner kronor.

Det lägger grunden för långsiktighet och stabilitet, konstaterar Martina Wettin.

”Det är viktigt när man ska skala upp och nyanställa vilket är det vi gör just nu”, säger hon.

I Sverige finns i dag fyra vätgasmackar i drift inklusive den i Mariestad, och en femte är på väg. Det talas ibland om en 'hönan och ägget'-problematik för vätgasen i mobilitetssammanhang: För att det ska byggas mackar behövs fordon – och för att det ska byggas fordon behövs mackar.

Martina Wettin ser frågan som en 'cliffhanger' som ändå håller på att adresseras.

”Industrin har hanterat vätgas länge. Men det som händer nu är att den flyttar utanför industristängslet. Då blir samhället lite vilset. Man ställs inför nya scenarier och måste fatta nya beslut”, säger hon.

Fler vätgasmackar i Sverige planeras och på Europanivå har Volvo och Daimlers samriskbolag efterfrågat 1.000 stycken till år 2030. På fem års sikt ser Martina Wettin framför sig 30-40 stycken svenska vätgasmackar i ett ”klokt sammansatt nät”.

”Det finns de som är väldigt intresserade av den svenska marknaden. Men det handlar också om att få ihop de europeiska transportflödena. Det finns ett tryck från politiskt håll och en vilja och risktagande även från privat håll”, säger hon.

Martina Wettin, som även är medlem i en av EU-kommissionens expertgrupper för vätgas, välkomnar energibärarens nya status och de stora industriella satsningarna. Men den bär med sig nya utmaningar påpekar hon. Vissa komponenter i systemen har nyligen lämnat laboratoriebänkarna och ska nu upp i fullskalig produktion.

”Det är inte helt enkelt att gå från det lilla till det storskaliga. Det sker just nu och är jätteviktigt. Men vi brukar skoja och säga att det i vissa stycken påminner om T-Forden innan löpande bandet”, säger hon.

I ljuset av de industriella mångmiljardssatsningarna tycker hon heller inte man ska underskatta värdet av mindre projekt.

”Vägen fram till år 2030 eller 2050 och klimatneutralitet kommer att innehålla många mindre decentraliserade projekt. Det är vår nisch”, säger hon.

Hon understryker också att den gröna omställningen inte handlar om att en tekniklösning ska överskugga alla andra. För att lösa problem behövs ofta en kombination. Vätgasen och batterier exempelvis, bör samspela snarare än ställas mot varandra:

”Det gemensamma målet för alla är att trycka undan det fossila. Alternativen måste inte vara hundra procent det ena eller det andra. En viktig sak att komma ihåg är att vätgas är lagrad energi som också kan användas till att stödja vid effektuttag till helelektriska fordon”, säger hon.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?