1515

Vätgasen ska rädda Inlandsbanan

Tidigare nedläggningshotad och med stora upprustningsbehov, men nu har Inlandsbanan en ny räddningsplanka - vätgaståg. 

Inlandsbanan trafikeras i dag av dieseldrivna lok och rälsbussar.
Inlandsbanan trafikeras i dag av dieseldrivna lok och rälsbussar.

Den knappt 130 mil långa Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare var en av Sveriges sista stora järnvägsprojekt, men blev ingen succé, inte ens som nybyggd för 100 år sedan. Nedläggningshotad i flera omgångar lever den dock kvar. Och kan nu stå inför lite av ett mycket sent genombrott. 

Inlandsbanan AB, som ägs av de 19 kommunerna längs banans sträckning i det inre av mellersta och norra Sverige, hoppas nu på att vätgasen, den senaste stora snackisen på det förnybara energiområdet ska bli räddningen. Inlandsbanan tillhör nämligen de 25 procent av Sveriges järnvägar som inte är elektrifierade. I dag används dieseldrivna lok på banan.

Häromveckan rullade också ett första vätgaståg på Inlandsbanan. Det var Inlandsbanan AB:s dotterbolag Inlandståg som bjudit in den franska tågtillverkaren Alstom till Östersund för att visa upp tåget, som precis som andra vätgasfordon bara släpper ut vatten istället för dieselavgaser.

Alstoms vätgaståg lanserades redan för fem år sedan och går i trafik i Tyskland sedan 2018. Under nästa år ska 41 nya tåg levereras till olika tyska transportbolag. Vätgaståg testas också i bland annat Österrike och Nederländerna.

Vätgaståget Alstom på Inlandsbanan.
Vätgaståget Alstom på Inlandsbanan.

”Vi bedriver ett påverkansarbete nu där vi vill påvisa möjligheterna med vätgasdrivna tåg”, förklarar Maria Cederberg, vd för Inlandståg.

”Vi har inlett en djupare dialog med Alstom och vår ambition är att få till avtal med några stora aktörer.”

Inlandsbanan AB har tillsammans med det statliga norska energibolaget Statkraft inlett en förstudie för att utreda infrastruktur och logistik för vätgasproduktion i Sveriges inland samt vätgasdrift för befintliga dieseldrivna lok.

Järnvägsföretaget har också inlett diskussioner med två av Sveriges största aktörer inom hållbar logistik och teknik för automation, framdrift och digitalisering av järnvägsinfrastruktur, Green Cargo och ABB.

”Det är otroligt viktigt att vi får med oss godstrafiken i en vätgassatsning”, menar Maria Cederberg.

En ökad godstrafik på Inlandsbanan kan avlasta såväl de många tunga vägtransporterna som godstransporterna på övriga järnvägslinjer.

Maria Cederberg efterlyser också mer engagemang och tydligare riktlinjer från politiskt håll när det gäller sådana nationellt viktiga struktursatsningar som vätgas.

”Att vi får politiska beslut och en inriktning för Sverige är den största utmaningen. Kan vi bara få det tror jag att näringen följer med och bygger vätgasstationer.”

Maria Cederberg, vd för Inlandståg.
Maria Cederberg, vd för Inlandståg.

Alstoms persontåg på vätgas går drygt 100 mil på en tank, det skulle med andra ord räcka för att köra nästan hela Inlandsbanans sträckning. 

”Men vi behöver ett antal tankstationer längs med hela bana för att kunna köra tunga godståg. Även persontrafiken ser jag stora möjligheter för, som i närområdet till Gällivare som är så otroligt expansivt nu”, förklarar Maria Cederberg.

Godstrafiken som körs med ett antal olika operatörer på Inlandsbanan handlar i dag till största delen om skogsråvara som timmer, massaved och torv.

”Kan vi öka hastigheten och bärigheten på banan finns det otroligt många andra som vill köra sina produkter på tåg.”

Men för detta behöver Inlandsbanan en upprustning. En sådan beräknas kosta 8,6 miljarder kronor, enligt en rapport från Trafikverket. Som jämförelse finns den omdebatterade upprustningen av järnvägen i södra Sverige till höghastighetsbana som beräknas kosta 295 miljarder kronor, enligt den senaste uppskattningen. Och stå klar om 25-30 år, det vill säga 2045-2050.

Inlandsbanan går dock att rusta på betydligt kortare tid, cirka fem år, till 2026. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?