1515
Annons

Vartannat bolag visar sina utsläpp i Di:s kartläggning

Vartannat bolag i Di:s klimatindex beräknar och redovisar numera sina egna utsläpp öppet. Det är en betydande ökning på kort tid – men fortfarande återstår det mesta arbetet.

Di:s klimatindex lanserades hösten 2019.
Di:s klimatindex lanserades hösten 2019.

När 2019 års rapportering av bolagens klimatarbete kan summeras visar siffrorna att utvecklingen går framåt. I dag redovisar 104 av 209 bolag utsläppen i scope 1 för 2019, och 106 bolag gör det i scope 2. 

Då Di lanserade sitt klimatindex låg rapporteringen i scope 1 och 2 på 36 procent

I scope 3 redovisar i dag 76 av 209 bolag sina utsläpp, motsvarande 36 procent. När Di drog igång satsningen på indexet låg motsvarande siffra på 27 procent. 

Noora Viksten, nordisk affärsutvecklingschef för ESG på MSCI som levererar siffrorna till Di, välkomnar bolagens förbättrade rapportering. 

”Bolagens grad av rapportering och kvaliteten på datan ökar stadigt, men det finns fortfarande mycket att göra. EU-kommissionens rapporteringskrav för disclosure- och taxonomiförordningen kommer att spela en viktig roll för både institutionella investerare och bolag framledes”, säger hon. 

Noora Viksten, MSCI.
Noora Viksten, MSCI.Foto:Privat

Vad vill du säga till de bolag som har siffror på sina utsläpp men inte vill göra dem offentliga?
”Klimatanpassning sker inte över en natt. Att mäta hur man står i dag och rapportera det offentligt är ett viktigt första steg, samtidigt som man bör vara öppen med de möjliga brister och begränsningar som finns. När man kartlagt hur den nuvarande situationen ser ut blir det enklare att sätta mål och arbeta fram hållbara strategier för att minska i sin klimatpåverkan.”

Di:s ambition är tillsammans med MSCI utveckla indexet vidare. Kan du ge någon hint om vad som väntar framåt?
”Framåtblickande mätetal som analyserar och utvärderar bolagens egna mål och strategier för att minska sin klimatpåverkan, som olika typer av reduktionsmål, omställning till gröna affärsmodeller och efterlevnad av Parisavtalet. De är viktiga ur ett långsiktigt perspektiv och något att hålla ett öga på.”

Här finns Di:s klimatindex där du på egen hand kan se hur bolagen rapporterar. 

Här finns frågor och svar om Di:s klimatindex

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?