Vartannat bolag visar sina utsläpp i Di:s kartläggning

Vartannat bolag i Di:s klimatindex beräknar och redovisar numera sina egna utsläpp öppet. Det är en betydande ökning på kort tid – men fortfarande återstår det mesta arbetet.

Di:s klimatindex lanserades hösten 2019.
Di:s klimatindex lanserades hösten 2019.

När 2019 års rapportering av bolagens klimatarbete kan summeras visar siffrorna att utvecklingen går framåt. I dag redovisar 104 av 209 bolag utsläppen i scope 1 för 2019, och 106 bolag gör det i scope 2. 

Då Di lanserade sitt klimatindex låg rapporteringen i scope 1 och 2 på 36 procent

I scope 3 redovisar i dag 76 av 209 bolag sina utsläpp, motsvarande 36 procent. När Di drog igång satsningen på indexet låg motsvarande siffra på 27 procent. 

Noora Viksten, nordisk affärsutvecklingschef för ESG på MSCI som levererar siffrorna till Di, välkomnar bolagens förbättrade rapportering. 

”Bolagens grad av rapportering och kvaliteten på datan ökar stadigt, men det finns fortfarande mycket att göra. EU-kommissionens rapporteringskrav för disclosure- och taxonomiförordningen kommer att spela en viktig roll för både institutionella investerare och bolag framledes”, säger hon. 

Noora Viksten, MSCI.
Noora Viksten, MSCI.Foto:Privat

Vad vill du säga till de bolag som har siffror på sina utsläpp men inte vill göra dem offentliga?
”Klimatanpassning sker inte över en natt. Att mäta hur man står i dag och rapportera det offentligt är ett viktigt första steg, samtidigt som man bör vara öppen med de möjliga brister och begränsningar som finns. När man kartlagt hur den nuvarande situationen ser ut blir det enklare att sätta mål och arbeta fram hållbara strategier för att minska i sin klimatpåverkan.”

Di:s ambition är tillsammans med MSCI utveckla indexet vidare. Kan du ge någon hint om vad som väntar framåt?
”Framåtblickande mätetal som analyserar och utvärderar bolagens egna mål och strategier för att minska sin klimatpåverkan, som olika typer av reduktionsmål, omställning till gröna affärsmodeller och efterlevnad av Parisavtalet. De är viktiga ur ett långsiktigt perspektiv och något att hålla ett öga på.”

Här finns Di:s klimatindex där du på egen hand kan se hur bolagen rapporterar. 

Här finns frågor och svar om Di:s klimatindex

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från EllevioAnnons

Unikt koncept ska säkra laddningen i Stockholm

Tv: Johan Lindehag, vd på Ellevio. Foto: Unn Tiba/Ellevio 
T.h. Foto: Mats Egeberg/Mostphotos
Tv: Johan Lindehag, vd på Ellevio. Foto: Unn Tiba/Ellevio T.h. Foto: Mats Egeberg/Mostphotos

Stockholm vill vara världsledande kring elektrifieringen av transporter. Inom bara några år ska tusentals nya laddplatser installeras. Samtidigt kommer ständiga larmrapporter om trängsel och kapacitetsbrist i elnäten. Vad är lösningen? Ellevio tror sig ha hittat det vinnande konceptet.

Tillväxttakten av elbilar i Sverige är enorm. År 2025 förväntas elbilar står för 50 procent av nybilsförsäljningen och till 2030 kommer det att finnas ungefär 2,5 miljon laddbara fordon i Sverige. Omställningen till en fordonsflotta som inte är fossilberoende är ett av de allra viktigaste områdena för att Sverige ska kunna klara av att nå sina klimatmål till 2045. Men var ska man ladda – och räcker elen till? På Ellevio, som äger elnätet i Stockholm, jobbar man intensivt för att hitta lösningar.

– Politiker, kommuner, infrastrukturägare, energibolag och elbilstillverkare måste dra åt samma håll och samarbeta på olika sätt, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio. 

4 000 nya laddpunkter

För ett drygt år sedan lanserade Ellevio sitt koncept Smart Laddinfra, som går ut på att proaktivt identifiera, planera och paketera kostnadseffektiva etableringar av laddgator. Sedan dess har ett 20-tal laddgator byggts i Stockholm, med totalt cirka 300 laddpunkter. Fram till och med 2022 ska antalet öka kraftigt, enligt Stockholms Stads målbild – då ska det finnas 4000 publika laddpunkter. 

–  Det blir tufft, men är absolut möjligt. Vi bidrar på de sätt vi kan, säger Johan Lindehag.

– Vi ska komma ihåg att vi är mitt i en pandemi som haft stor påverkan på både laddning och olika aktörers vilja att satsa. Många har valt att avvakta, men vi tror att det kommer ta fart under 2021, säger Johan Lindehag.

Smart abonnemang

Men räcker elen verkligen till? Under de senaste åren har kapacitetsbrist i elnäten blivit ett känt begrepp och debatterats flitigt. Ellevios lösning för att kunna fortsätta bygga ut laddinfrastruktur, trots trängseln i elnäten, är anpassade elnätsabonnemang för publika laddgator. De ger Ellevio möjlighet att skruva ner effekten vid de sällsynta tidpunkter då elnätet är ansträngt. I gengäld får ägaren av laddstolpen ett mycket billigare abonnemang.

Unik elektrifieringspakt

En katalysator i arbetet kommer den nylanserade Elektrifieringspakten att vara. Ellevio, Scania och Volkswagen krokar där arm med Stockholms Stad i ett samarbete som ska göra staden världsledande i strävan mot en fossilfri fordonsflotta till år 2030 och ett fossilfritt Stockholm 2040.

– Tillgången till laddinfrastruktur ska inte utgöra ett hinder för omställningen till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen, avslutar Johan Lindehag.

Fakta om Smart Laddinfra

Med Smart Laddinfra drar Ellevio elkablar hela vägen till laddstolparna och samordnar hela etableringen, vilket innebär snabbare byggnationer, lägre investerings- och driftskostnader och lägre miljöpåverkan. Läs mer på www.ellevio.se/ladda

 

Mer från Ellevio

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ellevio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?