1515

Value Change Initiative stöps om för att uppnå nettonoll i värdekedjorna

Ny plattform ska ge multinationella företag, som åtagit sig att uppnå nettonollmål, vägledning för att hantera koldioxidutsläpp i företagets värdekedja. 

H&M är ett av de 60 företag som redan signat upp för det nya initiativet.
H&M är ett av de 60 företag som redan signat upp för det nya initiativet.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Value Change Initiative, VCI, som givit ut vägledningar för att hantera scope 3-utsläpp i värdekedjan stöps nu om i grunden. Istället för att drivas av ett fåtal företag och organisationer ska initiativet nu bli en plattform för företag att dela med sig och få råd och tips för att samla in, rapportera och minska scope 3-utsläpp.

”Initiativet är utformat för att hitta nya vägar att tillsammans ta fram och definiera de bästa metoderna, genom att bygga på ett ökande antal företag som har åtagit sig att uppnå nettonollmål”, säger Sandra Genee, chef för VCI, i en skriftlig kommentar.

Till initiativet har redan sextio multinationella företag knutits, bland annat H&M, MacDonalds och Pepsico. Dessutom stöttas initiativet av flera oberoende organisationer från både hållbarhets- och redovisningssidan såsom Science-based targets initiative, WWF, WRI och CDP.

”Scope 3-utsläppen är de som är mest komplicerade att minska och står för den största andelen av företags utsläpp, ändå är dessa utsläpp de som företagen har minst kontroll över. Genom initiativet med alla deltagare hoppas vi kunna ta bort de hinder som försvårar trovärdiga klimatåtgärder på ett sätt som både investerare och konsumenter känner sig trygga med”, säger Margaret Kim, vd för Gold standard som grundade VCI för tre år sedan, i en kommentar.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?