”Det här är en enorm marknad, och nu blir vi en av få som kan leverera en komplett lösning med second use-batterier. Det är inte bara bra för oss utan för miljön också”, säger Batteryloops vd Rasmus Bergström.
Batteryloop, som ägs av Stena Metall, har gjort sig ett namn genom att tillverka energilager som exempelvis kan laddas upp av solceller eller via elnätet nattetid då elen är billigare. De kan sedan förse exempelvis en byggnad med el och ladda upp bilar i byggnadens garage utan att behöva belasta elnätet.
Batterilager har också en annan väldigt viktig roll i elnätet, och ju mer förnyelsebar energi som pumpas in i elnätet desto mer kommer lagren behövas för att balansera upp effekten i elnätet. Enligt Batteryloop kommer deras kunder årligen kunna generera en nettovinst på mellan 7-10 miljoner genom att sälja frekvensstödtjänster till Svenska Kraftnät. Investeringen i ett batterilager återbetala sig, enligt Bergström, på 3-5 år.

Nu har Batteryloop genom sitt avtal med Mercedes-Benz Energy säkrat tillgången på återanvända batterimoduler för 18 månader framåt – och kommer kunna leverera upp till 40 megawatttimmar. Batterierna kommer direkt från provvagns- och leasingflottor och har garanterat mer än 90 procent av kapaciteten kvar.
”När fordonen är end of Life så är det så mycket kapacitet kvar att vi kan använda dem igen. Det här är kvalitetssäkrade second ute-batterier. Vi vet exakt vilken kapacitet och vilken hälsa batteriet har”, säger Rasmus Bergström och fortsätter:
”Batterierna i våra energilager har en livslängd på cirka 10 år. Sen tar Stena Recycling över och återvinner dem.”
Enligt data från bland andra Bloomberg New Energy Finance och McKinsey kommer marknaden för energilager vara värd 500 miljarder kronor globalt inom tio år,.