Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Unika siffror: Coronakrisen slår hårt mot bolagens hållbarhetsavdelningar

Inställda projekt, svårigheter att samla in data och klimatinvesteringar som riskerar att skjutas på framtiden. Coronakrisen har slagit hårt mot bolagens hållbarhetsavdelningar. 

Samtidigt ser många hållbarhetschefer nya möjligheter som öppnar sig i krisens spår.

Över en fjärdedel av enkätens bolag ser en risk att planerade klimatinvesteringar skjuts på framtiden.
Över en fjärdedel av enkätens bolag ser en risk att planerade klimatinvesteringar skjuts på framtiden.

I en unik enkät som Dagens industri och Aktuell Hållbarhet gjort med hållbarhetsavdelningarna på 39 av Stockholmsbörsens största bolag ser 17 stycken en risk att deras hållbarhetsarbete påverkas negativt av coronakrisen. Två av bolagen bedömer risken som mycket hög.

Över en fjärdedel av enkätens bolag ser en risk att planerade klimatinvesteringar skjuts på framtiden.

”Det finns en risk att investeringar i solceller och andra inte ”livsnödvändiga” investeringar skjuts på framtiden. Vidare finns det en risk att arbetet med att införa ISO 14001 (standarder för miljöledning, reds. anm) på alla anläggningar fördröjs. Inte för att detta har blivit mindre viktigt men för att företagsledningarna sannolikt har många akuta frågor att ta hand om”, säger en representant för en industrikoncern.

Ett bolag vars klimatsatsningar drabbats av krisen är fastighetsbolaget Castellum CAST +1,77% Dagens utveckling .

”De större projekt vi planerat för energieffektivisering kan vi inte dra igång här och nu. Det beror bland annat på att vi inte har möjlighet att samla in data och göra inventeringar”, säger Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

En annan risk som många företag tar upp handlar om oro för bristande granskning och kontroll i leverantörsleden. Den oron bekräftas av en rapport från Center for Global Workers Rights, CGWR, som undersökt situationen för textilarbetare i Bangladesh, där till exempel H&M HM B -0,56% Dagens utveckling har stor produktion. CGWR konstaterar att tusentals fabriker i Bangladesh fått stänga ner och att miljontals textilarbetare förlorat sina jobb, utan vare sig slutlöner eller överenskomna avgångsvederlag. 

H&M är ett av företagen som valt att avstå från att svara på Aktuell Hållbarhets och Di:s enkät, men medier i Bangladesh uppger att H&M lovat att företaget kommer att betala för de ordrar som är lagda och för all pågående produktion. Framtida ordrar kommer dock att pausas. 

Mikael Kruhsberg är vd på hållbarhetskonsultföretaget Ethos Internatinonal som genomför många leverantörsgranskningar på uppdrag av svenska företag.

”Ja, leverantörsgranskningarna är så klart begränsade. Det är en viktig affär för oss, och vi har skjutit på några.”

På längre sikt är både han och de tillfrågade hållbarhetscheferna mindre oroliga. Samtliga bolag, med ett undantag, ser risken att deras hållbarhetsarbete påverkas på lång sikt som låg. Däremot känner många en oro för näringslivet i stort ska påverkas negativt. 

Hela 25 av de 39 bolagen bedömer att det finns en risk att krisen ska bromsa näringslivets gröna omställning.

”Risken är att fokus hamnar enbart på bolagets finansiella överlevnad här och nu och att långsiktiga hållbarhetsfrågor tillfälligt får stå tillbaka. Det i sin tur kan leda till att omställningen till ett hållbart samhälle går för långsamt”, säger en representant för ett av bolagen.

Andra pekar på vikten av riktade stimulanser för att stötta hållbara initiativ under en kommande lågkonjunktur. 

”Just nu ger krisen oss en ökad möjlighet att lägga tid och kraft på att konkretisera vårt klimat- och hållbarhetsarbete, men om all statlig stimulans är ovilllkorad kan samhällets minskade klimatengagemang göra att våra kunders omställning saktar in”, säger en hållbarhetschef som vill vara anonym.

Men på många hållbarhetsavdelningar finns också en framtidstro. Nästan samtliga bolag vittnar om att man, bara några veckor in i krisen, hittat nya och mer hållbara sätt att sköta det dagliga arbetet, där resor ersätts av digitala möten.

Christina Malmberg Hägerstrand är presschef för AstraZeneca i Norden och Baltikum. 

”Vi tror att våra ändrade arbetssätt under pandemin skulle kunna bestå långsiktigt. Exempel på det är ökad digitalisering av verksamheten och fler virtuella möten, både internt och med kunder, med minskad miljöbelastning och minskad stress från resande som följd”, säger hon.

Många upplever också att man, både inom den egna organisationen och externt, fått upp ögonen för vikten av beredskap och hållbara processer i stort. 

”Min förhoppning är att vi efter krisen börjar värdera risker annorlunda, inte minst då det kommer till klimatfrågan. Miljöarbete har länge betraktats som något man ‘bör’ göra medan vi angriper coronaviruset som att vi går in i krig. Tänk vilken effekt det skulle bli om vi kunde lyfta klimatarbetet på samma sätt”, säger Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?