1515

Tunga investerare och börsaktuellt bolag gästar Impact Summit i veckan

För att klara omställningen till en mer hållbar värld krävs innovationer som löser allt från klimatproblem till sociala orättvisar. Om bolagen och investerarna som gör detta möjligt handlar Dagens industris eventsatsning Impact Summit, som hålls för andra året nu i veckan.

Ratos tidigare vd Susanna Campbell är idag investerare och styrelseproffs.
Ratos tidigare vd Susanna Campbell är idag investerare och styrelseproffs.Foto:Amanda Lindgren
Elisabeth Thand Ringqvist, tidigare vd för Företagarna.Foto:Evelina Carborn
Diana Amini, global chef H&M Foundation
Renewcells vd Patrik LundströmFoto:Alexander Donka
Heidi Lindvall, medgrundare av klimatfonden Pale Blue Dot.Foto:Anna Hållams
Foto:Pressbild
Erik Karlsson, investeringsansvarig inom området hållbart mode på H&M CO:LAB
Erik Karlsson, investeringsansvarig inom området hållbart mode på H&M CO:LABFoto:Mattias Bardå

Börsaktuella Renewcell, som utvecklat en teknik för att tillverka kläder helt av återvunnen textil, är ett av bolagen som medverkar på årets Impact Summit.

Tillsammans med Erik Karlsson, investeringsansvarig inom området hållbart mode hos storägaren H&M HM B -2,06% Dagens utveckling , kommer Renewcells vd Patrik Lundström berätta om resan från utvecklingsbolag till kommersiellt genombrott med bland andra amerikanska Levi's på kundlistan.

Diana Amini, global chef för H&M-familjen Stefan Perssons stiftelse H&M Foundation, deltar också för att berätta om hur de investerar i teknikutveckling som sedan görs tillgänglig för hela modebranschen.

Andra inslag under årets Impact Summit, som av coronaskäl genomförs som en helt digital konferens, är intervjuer med en rad tunga investerare på impact-området: Ratos tidigare vd Susanna Campbell, Företagarnas tidigare vd Elisabeth Thand Ringqvist och Heidi Lindvall, medgrundare av den nya riskkapitalfonden Pale Blue Dot för investeringar i klimatbolag. 

Från Klarnagrundaren Niklas Adalbarhets riskkapitalfond Norrsken VC kommer medgrundaren Agate Freimane. Hon ska presentera en översikt av den svenska marknaden för impact-investeringar, det vill säga investeringar i innovationsbolag som förutom ekonomisk avkastning även ska skapa samhällsnytta genom att lösa något av de 17 FN-målen i Agenda 2030.

Samtidigt står det nu klart att Di förstärker sin bevakning av impact-bolag och investerarna i sektorn, en satsning som blir del av den nya Di Fokus-redaktionen som precis sjösatts.

Impact-bevakningen hamnar därmed under samma paraply som bland annat bevakningen av näringslivets hållbarhetsarbete i stort.

”Det är viktigt att inom ramen för vår hållbarhetsbevakning i Di också berätta att näringslivet kan stå för lösningarna, genom att skriva om de bolag som levererar svar på hur vi ska klara omställningen till en mer hållbar värld, både när det gäller miljö och klimat samt det allt hetare området som handlar om social hållbarhet”, säger chefredaktör Peter Fellman.

 


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?