1515
Annons

Tunga investerare och börsaktuellt bolag gästar Impact Summit i veckan

För att klara omställningen till en mer hållbar värld krävs innovationer som löser allt från klimatproblem till sociala orättvisar. Om bolagen och investerarna som gör detta möjligt handlar Dagens industris eventsatsning Impact Summit, som hålls för andra året nu i veckan.

Ratos tidigare vd Susanna Campbell är idag investerare och styrelseproffs.
Ratos tidigare vd Susanna Campbell är idag investerare och styrelseproffs.Foto:Amanda Lindgren
Elisabeth Thand Ringqvist, tidigare vd för Företagarna.Foto:Evelina Carborn
Diana Amini, global chef H&M Foundation
Renewcells vd Patrik LundströmFoto:Alexander Donka
Heidi Lindvall, medgrundare av klimatfonden Pale Blue Dot.Foto:Anna Hållams
Foto:Pressbild
Erik Karlsson, investeringsansvarig inom området hållbart mode på H&M CO:LAB
Erik Karlsson, investeringsansvarig inom området hållbart mode på H&M CO:LABFoto:Mattias Bardå

Börsaktuella Renewcell, som utvecklat en teknik för att tillverka kläder helt av återvunnen textil, är ett av bolagen som medverkar på årets Impact Summit.

Tillsammans med Erik Karlsson, investeringsansvarig inom området hållbart mode hos storägaren H&M HM B +8,68% Dagens utveckling , kommer Renewcells vd Patrik Lundström berätta om resan från utvecklingsbolag till kommersiellt genombrott med bland andra amerikanska Levi's på kundlistan.

Diana Amini, global chef för H&M-familjen Stefan Perssons stiftelse H&M Foundation, deltar också för att berätta om hur de investerar i teknikutveckling som sedan görs tillgänglig för hela modebranschen.

Andra inslag under årets Impact Summit, som av coronaskäl genomförs som en helt digital konferens, är intervjuer med en rad tunga investerare på impact-området: Ratos tidigare vd Susanna Campbell, Företagarnas tidigare vd Elisabeth Thand Ringqvist och Heidi Lindvall, medgrundare av den nya riskkapitalfonden Pale Blue Dot för investeringar i klimatbolag. 

Från Klarnagrundaren Niklas Adalbarhets riskkapitalfond Norrsken VC kommer medgrundaren Agate Freimane. Hon ska presentera en översikt av den svenska marknaden för impact-investeringar, det vill säga investeringar i innovationsbolag som förutom ekonomisk avkastning även ska skapa samhällsnytta genom att lösa något av de 17 FN-målen i Agenda 2030.

Samtidigt står det nu klart att Di förstärker sin bevakning av impact-bolag och investerarna i sektorn, en satsning som blir del av den nya Di Fokus-redaktionen som precis sjösatts.

Impact-bevakningen hamnar därmed under samma paraply som bland annat bevakningen av näringslivets hållbarhetsarbete i stort.

”Det är viktigt att inom ramen för vår hållbarhetsbevakning i Di också berätta att näringslivet kan stå för lösningarna, genom att skriva om de bolag som levererar svar på hur vi ska klara omställningen till en mer hållbar värld, både när det gäller miljö och klimat samt det allt hetare området som handlar om social hållbarhet”, säger chefredaktör Peter Fellman.

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?