1515

Tung investerargrupp uppmanar svenska börsbjässar att ställa om

En grupp finansinstitut med tillgångar större än EU:s samlade BNP uppmanar nu en rad svenska företag, såsom Atlas Copco, Epiroc, Hexagon, Saab och Sandvik, att fastställa vetenskapligt baserade klimatmål för 2050. Kampanjen får stöd av 15 svenska kapitalförvaltare.

Laurent Babikian, chef för Capital Markets på CDP Europe
Laurent Babikian, chef för Capital Markets på CDP EuropeFoto:Press

Under onsdagen sjösätter den ideella miljöorganisationen CDP sin nya klimatkampanj där sammanlagt 220 stora investerare från hela världen uppmanar större företag att senast nästa sommar sätta nya klimatmål i linje med Parisavtalet och målet om en global uppvärmning på max 1,5 grader celsius. 

Femton svenska investerare och långivare som bland annat Alecta, Handelsbanken Nordea Asset Management, SEB Investment Management och Swedbank Robur står bakom kampanjen, som i sin tur uppmanar flera stora svenska företag till förändring, såsom Atlas Copco, Epiroc, Hexagon, Saab och Sandvik. 

Bland utländska företag som är måltavla för kampanjen kan bland annat nämnas BASF, Lufthansa, Samsung och Tata Steel.

Sammanlagt uppmanas 1.600 företag världen över att sätta upp mål för utsläppsminskningar genom Science Based Targets Initiative, SBTI. Målet är att få företagen att sätta upp mätbara och vetenskapligt grundade klimatmål. Efter förra årets CDP-kampanj anslöt sammanlagt 154 företag – eller ungefär 8 procent av målgruppen.

”Klimatåtgärder måste vara brådskande, omedelbara och effektfulla för att begränsa den globala uppvärmningen. Vi anser att en viktig förutsättning för att uppnå detta är att eftersträva vetenskapligt baserade mål, och genom att ansluta oss till CDP:s unika kampanj vill vi bidra till en ökning av företag som antar mål i linje med Parisavtalet”, säger Peter Sandahl, hållbarhetschef på Nordea Life & Pension, i ett uttalande.

Enligt Laurent Babikian, som är chef för Capital Markets på CDP Europe, är SBTI  ett av de effektivaste verktygen för stora bolag att på ett enhetligt och mätbart sätt kunna jobba mot klimatmålen. 

”Det är det bästa sättet att placera företag i linje med målet om +1,5 grader. Det är en självständig och transparent struktur, samt ett av de effektivaste verktygen för klimatmålsättning för bolag som vi har”, säger han till Di.

Kampanjen är större i år och har lyckats få med fler investerare.

”Förra året hade vi 137 investerare med 18.000 miljarder dollar i tillgångar. I år har vi 220 investerare med sammanlagt 29.300 miljarder dollar i tillgångar”, säger han.

Majoriteten av de finansiella instituten är kapitalförvaltare och tillgångsägare, men i år finns även några franska banker som är med i kampanjen. Målet för framtida kampanjer är att få med fler banker. 

”Det är viktigt att få med bankerna eftersom de spelar en stor roll i att finansiera näringslivet”, säger Laurent Babikian.  

Ca 1.000 företag i världen jobbar med SBTI för att minska sina utsläpp. Laurent Babikian anser att den siffran kommer att öka. 

Han förutser att bolag som inte prioriterar klimatneutralitet kommer ha allt svårare att anskaffa kapital, eftersom allt fler finansiella institut förbinder sig till målet om klimatneutralitet och de behöver i sin tur klimatneutrala bolag att investera i.

Efterfrågan på sådana företag kommer att öka och de företag som följer SBTi kommer därför att få det lättare att skaffa kapital och locka investerare, menar Laurent Babikian.

”Det är en god cirkel. De finansiella instituten har makten att påverka stora bolag till en positiv utveckling”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?