1515
Annons

Trump sänker miljökrav på bilar – hånar bilbolagens chefer

USA:s president Donald Trump sänker miljökraven för nytillverkade bilar. Samtidigt hånar han biltillverkarna för att vara ”politiskt korrekta”.

Mitt under akut coronakris passar USA:s president Donald Trump på att uppfylla sitt löfte om att skrota reglerna om hårdare krav på bilars bränsleförbrukning och utsläpp.

Dåvarande president Barack Obamas regler krävde att bilbranschen årligen ska minska bränsleförbrukningen med 5 procent fram till 2026. Det kravet ändrar nu Donald Trump till 1,5 procent.

Regeländringen innebär att nya personbilar 2026 ska ha en genomsnittlig förbrukning på 0,59 liter per mil. Det tidigare kravet var en förbrukning på 0,43 liter per mil senast 2025.

I sedvanlig ordning twittrade Donald Trump om sin nya åtgärd och attackerade då biltillverkarna för att vara ”politiskt korrekta”. Presidenten hävdar också att bilarna kommer bli billigare, säkrare och få bättre motorer. ”Dåraktiga chefer!” skriver han om biljättarnas vd:ar.

Fyra stora biltillverkare, bland dem Ford och BMW, har tidigare avtalat med delstaten Kalifornien om att bygga renare och snålare bilar, på tvärs emot Trump-administrationens vilja.

Presidenten upprepade också att hans åtgärd kommer sänka genomsnittspriset på nya bilar med 3.500 dollar. Analyser från både amerikanska miljö- och transportmyndigheter visar dock att det snarar handlar om prissänkningar på 1.400 dollar.

Beräkningar visar att de nya reglerna gör att bilar på amerikanska vägar kommer släppa ut nästan en miljard ton mer koldioxid under fordonens livslängd jämfört med tidigare regelverk. Bensinförbrukningen kommer också öka med hundratals miljarder liter bensin.

Beslutet välkomnas av presidentens anhängare. Thomas J. Pyle, ordförande för Institute for Energy Research, en organisation som stöder användningen av fossila bränslen, kallar beslutet för ”den enskilt viktigaste åtgärden som administrationen kan göra för att uppfylla president Trumps kampanjlöfte”, skriver New York Times.

Kritikerna pekar i stället på Vita husets egna analyser som visar att regelförändringen tvingar konsumenterna att köpa mer bensin. Demokraten Thomas R Carper, medlem i senatens miljökommitté, kallar beslutet för ”helt ansvarslöst”.

Även bilindustrin har varit emot förändringen, av rädsla för att segdragna juridiska tvister kommer skapa förvirring om vad som egentligen gäller. 

”Vi behöver ett regelverk som driver på förbättringar i bränsleekonomin, och en infrastruktur som stöttar omställningen till nollutsläpp”, säger John Bozzella, ordförande för bilindustrins egen lobbyorganisation Alliance for Automotive Innovation, till New York Times. 

Donald Trump har – precis som han lovat – nu dragit tillbaka uppemot 100 olika lagar som skyddar miljön.  

Ny startup vill hjälpa företag engagera anställda i klimatarbetet

Genom att samla in data för varje anställds utsläpp av växthusgaser, kan råd ges för vad de kan förbättra. Plattformen Climate Club riktar sig till företag som vill gå i bräschen för klimatomställning och har redan lockat storkunder som Facebookägaren Meta.

Plattformen Climate Club håller koll på de anställdas utsläpp, som till exempel uppstår genom matsvinn och tjänsteresor, och ger rekommendationer om hur man kan minska sitt klimatavtryck.
Plattformen Climate Club håller koll på de anställdas utsläpp, som till exempel uppstår genom matsvinn och tjänsteresor, och ger rekommendationer om hur man kan minska sitt klimatavtryck.Foto:Mostphotos/Climate Club

Att engagera anställda i klimatarbetet, är en utmaning för många företag. Det är ett problem som startupbolaget Climate Club vill tackla.

Climate Club är en plattform som gör det möjligt att spåra ett bolags klimatutsläpp, med särskilt fokus på så kallade indirekta utsläpp eller scope 3-utsläpp. Det är de utsläpp som är inbäddade i varor och tjänster som köps in, eller utsläpp som uppstår vid till exempel tjänsteresor. Dessa utsläpp kan vara svåra för företagen att beräkna då de sker indirekt, men inom företagens värdekedja. 

Plattformen hjälper till att samla utsläppen, men ger också råd för hur de anställda kan förbättra sina utsläpp. Det kan vara allt från förändring av pendling och transport till hur mycket matavfall de gör av med.

Climate Club har nyligen tagit in 6.5 miljoner dollar från riskkapitalbolagen XYZ Venture Capital och Vestigo Ventures. det rapporterar CNBC.

Redan innan lanseringen har bolaget krokat upp namnkunniga pilotkunder, bland annat Facebooks moderbolag Meta och konsultfirman Bain.

”Genom vårt samarbete med Climate Club vill vi inspirera Meta-anställda att förstå och delta i det arbete som måste göras för att reducera scope 3 utsläpp i vår bransch”, säger Melanie Roe, talesperson för Meta, till CNBC. 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera