1515

Svenska bolag på Dow Jones Sustainability Index

Tre svenska bolag, Essity, Electrolux och Billerud Korsnäs, hör till dem som tar plats på Dow Jones Sustainability Index, ett av världens mest prestigefyllda hållbarhetsindex. På listan finns även SEB. 

Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.
Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.Foto:Jonas Eng

De omkring 3.500 utvärderade företagen utvärderas enligt ekonomiska, miljömässiga och sociala parametrar.

Hygien- och hälsobolaget Essity fick höga betyg för miljö- och social rapportering, arbetet med leverantörer, varumärkesarbete, innovationer och strategi för tillväxtmarknader.

”För Essity är hållbarhet en del av vår affärsmodell. Vi vill bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle och det kräver att alla tänker nytt och innovativt. Att Essity utnämns till branschledare i Dow Jones Sustainability Index bekräftar att vi har ett framgångsrikt hållbarhets- och innovationsarbete”, skriver Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity, i en kommentar. 

Varken Electrolux eller Billerud Korsnäs är nya på hållbarhetsindexet. För Electrolux blir det tolfte året på listan. 

På indexet återfinns även SEB som enda nordiska bank. 

Dow Jones Sustainability Index (DJSI) lanserades 1999 som det första globala hållbarhetsindexet. Det visar hur bolag presterar inom ekonomiskt relevanta faktorer för miljö, social och ekonomisk styrning (ESG environmental, social and corporate governance). 


Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Orange Cyberdefense CyberSoc ser allt

Det är faktiskt så. De kunder som har givit Orange Cyberdefense mandat att hjälpa dem, har väldigt bra förutsättningar att skydda sin verksamhet med hjälp av bolagets globala Cyber Security Operation Centers – CyberSOCs.

– Här analyseras all data och resultaten används sedan vägledande för att skydda våra kunder, säger Fredrik Svensson, Head of CyberSOC, Orange Cyberdefense Sverige.

Orange Cyberdefenses Cyber Threat Intelligence-data bidrog till att att bolaget hade försprång på marknaden och kunde hjälpa sina kunder med både implementering av Indicators of Compromise (IOCs) och aktiv threat hunting under den gångna sommarens välkända attacker.

Den accelererade digitaliseringen och ransomware-trenden har fortsatt att dominera under 2021 och Orange Cyberdefense ser att det kommer att fortsätta, samtidigt som många cyberattacker blir allt mer komplexa och sofistikerade. Denna utveckling har emellertid också medfört att medvetenheten kring samhällets sårbarhet har höjts, vilket i sin tur har fört upp cybersäkerheten på dagordningen för styrelser och ledningar. 

– Ju mer samhället digitaliseras, desto större inverkan har hoten. Lyckligtvis tar allt fler detta på allvar och ser sig om efter tjänster och lösningar som kan hålla den egna verksamheten trygg, berättar Fredrik Svensson.

Globala muskler – lokal insikt

För att stötta sina kunder i den pågående utvecklingen erbjuder Orange Cyberdefense tjänster inom allt från rådgivning, riskmitigering och riskvisualisering, till dedikerade monitorerings-, detekterings- och responslösningar. Funktionen för bolagets 11 globala CyberSOCs är således att övervaka, upptäcka, undersöka och svara på cyberhot – dygnet runt. 

– De kunskaper vi erhåller med vår Cyber Threat Intelligence använder vi sedan för att ytterligare stärka säkerheten för våra kunder. Den globala inblicken och informationen kombineras därefter med lokal insikt, AI och mänsklig expertis, i form av våra oerhört skickliga ingenjörer och tekniker. 

Fredrik exemplifierar med ett av Orange Cyberdefense senaste kundcase, där bolaget aktivt stöttar ett företags befintliga IT-säkerhetsleverans med en helt anpassad lösning. 

– Tillsammans med kunden bygger vi upp såväl teknik som kunnande för att de ska kunna förbättra sin operationella säkerhet och upprätta en heltäckande CyberSOC.

Fortsätter att vässa sina tjänster

Den samlade kompetens som bolaget har erhållit genom åren har följaktligen skapat ett enormt informationsunderlag och en unik förståelse för kundernas processer och arbetssätt. Denna förståelse har Orange Cyberdefense sedermera nyttjat för att kontinuerligt vässa och utveckla sina tjänster utifrån kundernas feedback och behov. 

– Vi ser en stor efterfrågan på skräddarsydda tjänster för operationellt arbete. Tack vare vår nära samverkan med kunderna kan vi snabbt utforma och exekvera relevanta tjänster som ger mervärde – givetvis anpassade till lokala regulatoriska krav. Därmed hjälper vi både våra kunder och samhället i stort att minimera sina skaderisker, avslutar Fredrik. 

Kontakta Orange Cyberdefense för att få veta mer

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?