1515

Trafikverkets måldirektör: Vettigt om elbilsbonusen tas bort på sikt

Från 2023 kommer maxbonusen för elbilar att ligga på 50.000 kronor istället för 70.000 kronor. Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket, tycker att bonusen på sikt ska tas bort. ”Att bonusen ska ned och malusen upp gör att vi får en effektivare bilpark”, säger han på Di:s konferens Uppstart Sverige.

Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket
Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket

I fjol tryckte pandemin ned personbilstrafiken i Sverige med omkring 10 procent. Samtidigt innebär regeringens klimatmål att transportsektorn ska minska sina utsläpp med 70 procent till år 2030.

Sven Hunhammar, som är måldirektör på Trafikverket och även ansvarade för den utredning som presenterades i våras som föreslår att fossila bränslen ska fasas ut i Sverige till år 2040, menar att vi måste ha ”rimliga förväntningar” på pandemins effekter på biltrafiken.

”Våra resevanor är tröga att ändra på så vi måste hitta styrmedel för att behålla de goda vanorna. De flesta resor är fritidsresor och där finns ett stort uppdämt behov. Vi fokuserar ofta på arbetsresor men det är en mindre del av det totala resandet”, säger han från scenen under den första dagen av Dagens industris evenemang Uppstart Sverige.

Samtidigt har den allmänna krismedvetenheten ”definitivt ökat”, menar han:

”Kan vi omsätta det i aktiv handling kommer det bli lättare.”

Lars Nykvist, som är vd på Kvdbil, en auktionssajt för begagnade bilar, tror däremot att det kommer att bli svårt att nå klimatmålet. Han konstaterar att antalet mil körda gick ned under pandemin, men att antalet bilar och att snittåldern på bilarna har gått upp.

”Vi har två miljoner bilar ute på vägarna som är äldre än elva år. Det kommer inte att ske någon förbättring på klimatmålet, därför att de styrmedel som finns riktar sig mot nybilsförsäljningen”, säger han och tar upp att av den svenska vagnparken på drygt 5 miljoner bilar är knappt 100.000 elbilar.

Han ser därför ett behov att privatpersoner skaffar nya och miljövänliga bilar. Samtidigt exporteras många sådana bilar. 

Det förklarar Sven Hunhammar med att olika länder har olika styrmedel.

”Det är förvånansvärt många laddhybrider som har gått utomlands. Det är naturligtvis ett problem. De gör klimatnytta även utomlands, men det blir svårare att nå klimatmålen”, säger han.

Under måndagen meddelade regeringen att nya pengar kommer att skjutas till klimatbonusen för elbilar. Maxbonusen under 2021 och 2022 ligger på 70.000 kronor men kommer 2023 att sänkas till 50.000 kronor.

”Det är vettigt att tona ned, definitivt”, säger Sven Hunhammar. På sikt tycker han att bonusen bör tas bort helt.

”Ja, det tycker jag. Om några år. Marknaden skriker efter långsiktighet. Men att bonusen ska ned och malusen upp gör att vi får en effektivare bilpark. Den riktningen tror jag är viktig och riktig”, säger han. 

Läs även: Regeringen vill höja fordonsskatten för bensin- och dieselbilar

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?