1515
Annons

Toyotabackad start up gör vodka av koldioxid

Nu kan du bli full och samtidigt göra nytta för klimatet. Amerikanska Air Company säljer vodka som görs på infångade koldioxid – och det är inte den enda produkten som kan tillverkas med industriutsläpp. Bolaget producerar även parfym och desinfektionsmedel, rapporterar CNBC.  

Genrebild.
Genrebild.Foto:Jesper Frisk

Air Company, som backas av Toyota Ventures, använder infångade växthusgaser från industrin till att producera en rad nya klimatsmarta alkoholbaserade produkter. Air Vodka, som bolaget lanserat, görs på enbart koldioxid och vatten.

”Vi arbetar med partners som fångar in koldioxiden innan den släpps ut i atmosfären. Vi använder det sedan i vår process för att framställa alkohol”, säger Gregory Constantine, vd och medgrundare för Air Company, till CNBC.

Genom att frigöra en del väte från vattenmolekyler går det att tillsammans med koldioxiden konvertera fram etanol. Bolaget kombinerar sedan det med vatten för att få fram en form av vodka. Att destillera alkohol på det konventionella sättet innebär både utsläpp och mer förbrukning av vatten.

”Det är uppenbarligen mycket bättre för planeten att vi reducerar koldioxidutsläppen för varje flaska vi tar fram”, säger Gregory Constantine. 

Vodkan är något av en lyxprodukt som säljs för ungefär 650 kronor per flaska. Bolaget producerar även en parfym som kallas för ”Air Eau de Parfum” samt desinfektionsmedel. Men flera nya produkter är på väg. Bolaget är i färd med att öppna en tredje produktionsanläggning och när den slår upp sina dörrar kommer det att finnas nya möjligheter, enligt Gregory Constantine.

”Vodkan är egentligen bara en väg som tar oss mot en massa andra produkter och något som visar potentialen för vår teknologis industriella applikation”, säger han. 

Infångad koldioxid kan bland annat användas till att producera glasögon, sköljmedel och flygbränsle. Air Company har tagit in över 400 miljoner kronor hittills. Förutom Toyota backas bolaget av JetBlue Technology Ventures, Parley for the Oceans och Carbon Direct Capital Management.


EU-länder eniga om stopp för nya fossilbilar

EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035.

”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.

Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S).
Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S).Foto:Lars Schröder/TT

EU:s klimat- och miljöministrar samlades på tisdagen i Luxemburg med syfte att enas om en rad tunga förslag som ingår i EU-kommissionens stora klimatpaket inför 2030.

Till då ska EU-länderna gemensamt ha minskat sina utsläpp med 55 procent jämfört med utsläppen 1990. Det ska ske med hjälp av dryga tiotalet förslag som kommissionen lade fram i sitt ”Fit for 55”-paket förra sommaren.

Vi har en överenskommelse, säger Annika Strandhäll (S) till TT natten mot onsdag.

Hon beskriver det som en lång dag av tuffa förhandlingar där man har behövt kompromissa för att enas, men att hon ändå är nöjd med utfallet.

”Det har varit tuffa förhandlingar, men nu har vi goda förutsättningar för att arbeta vidare”, säger hon.

Det handlar om överenskommelser på fem punkter, bland annat skärpta regler för handel med utsläppsrätter och klimatmål inom jordbruket, transport- och byggbranscherna.

Man har också enats om krav på nollutsläpp från nya personbilar 2035 – det vill säga att de inte längre kan köras på bensin eller diesel.

Sverige hade en tuffare linje och ville ha ett stopp redan till 2030, säger Strandhäll som påpekar att det ändå är ett steg i rätt riktning.

Ministrarna har även kommit överens om att inrätta en social klimatfond.

Det som EU-länderna nu har enats om ska jämkas ihop med EU-parlamentets linje innan de nya reglerna kan bli verklighet.

Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, är inte nöjd med resultatet. På Twitter konstaterar han att EU inte är på väg att göra vad som krävs för att uppfylla Parisavtalet.

”Vi har ett klimatnödläge. Jämfört med utsläppen 1990 behöver EU:s utsläpp minska med minst 65-70 procent till 2030. 'Klimatpaketet, som bygger på cirka 55 procent (minskning till 2030) är inte tillräckligt”, skriver han. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?