1515

Tele2 siktar mot klimatneutralitet före 2030 – ”ökat tryck från kunderna”

Med hjälp av förnybar el och klimatkompensering har Tele2 neutraliserat klimatpåverkan i den egna verksamheten. Nu vill bolaget bli först ut bland konkurrenterna med en klimatneutral värdekedja.

Tele2:s hållbarhetschef Erik Wottrich
Tele2:s hållbarhetschef Erik WottrichFoto:Press
Foto:Janerik Henriksson/TT

”Vår ambition är att vara den ledande operatören inom hållbarhet i Norden och Baltikum”, säger Tele2 TEL2 B -0,17% Dagens utveckling :s nytillträdde hållbarhetschef Erik Wottrich. 

Bolagets svenska organisation gjorden resan 2018, nu har man minskat och kompenserat för utsläpp även i övriga Norden och Baltikum.

Enligt Tele2 har koncernens totala koldioxidutsläpp minskat med över 90 procent, eller 45.000 ton om året. All el som köps in är nu förnybar och bolaget kompenserar för egna transporter via köp av FN-certifierade utsläppsrätter i form av vind- och solkraft i Indien.

”Många intressenter ser ett värde i minskade utsläpp, både investerare och medarbetare uppskattar det. Men framför allt ser vi ett ökat tryck från företagskunder och kunder inom den offentliga sektorn”, säger Erik Wottrich. 

Erik Wottrich tillträdde som hållbarhetschef på Tele2 2019.
Erik Wottrich tillträdde som hållbarhetschef på Tele2 2019.Foto:Press

Vilka merkostnader har det inneburit för er?
”Det finns absolut kostnader. Grön el är dyrare än brun el och klimatkompensationen är en kostnad.”

Tele2 är inte certifierade enligt den globala standarden för klimatneutralitet, PAS 2060. För att kunna ta det steget måste ett bolags hela värdekedja vara klimatneutral. Dit har Tele2 en bra bit kvar

”Jag vill vara tydlig med att vi är klimatneutrala i vår egen verksamhet och elen vi köper. Nästa steg är att titta på den övriga värdekedjan som vi är en del av. Det arbetet har vi inlett.”

Ambitionen är att vara den första svenska telekomoperatören att lyckas även med klimatneutralitet i värdekedjan.

”Vi vill inte, som många konkurrenter, nöja oss med att satsa på klimatneutralitet i värdekedjan 2030. Vi ska vara först”, säger Erik Wottrich. 

Erik Wottrich pekar ut produkter och tjänster, transporter och kundernas användning av produkterna Tele2 säljer som fokusområden i arbetet.

Vilken är den största utmaningen med att nå en klimatneutral värdekedja?
”Det arbetet pågår nu, men om jag skulle gissa så kommer den största utmaningen vara att få med så många konsumenter möjligt på tåget och samtidigt få våra största leverantörer att ställa om.”


Innehåll från Peak Asset ManagementAnnons

Framgångsreceptet: relationsorienterad boutique-firma

Snabbfotad diskretionär kapitalförvaltning med en familjär känsla och transparent prismodell – det är kärnan i Peak Asset Management kunderbjudande. Bolaget befinner sig just nu i en expansiv fas och växer genom nya förvärv. 

Peak Asset Management är en av få kvarvarande små kapitalförvaltare på den svenska marknaden – som dessutom går som tåget. Nu bryter bolaget ny mark genom att bredda och förbättra sitt kunderbjudande, de växer organiskt och letar dessutom efter olika typer av förvärv. Framtiden ser minst sagt ljus ut för boutique-firman som i dag är väletablerad i både Stockholm och Malmö och som snart kommer att positionera sig på fler orter. 

Lär känna bolaget – det här är Peak Asset Management 

Blickar vi för en snabb stund bakåt, i bolagets tio år långa historia, är det tydligt att Peak Asset Management länge legat i framkant inom en rad olika områden och att de tidigt anammat lösningar som i dag är branschstandard. 

– Vi var till exempel flera år före många andra aktörer på marknaden när vi beslutade oss för att uteslutande fokusera på provisions- och incitamentsfri rådgivning. För åtta år sedan introducerade vi en enkel och helt transparent arvodesmodell som där och då lade grunden för bolagets resa, säger Fredric Clason.

En transparent arvodesmodell 

En avsaknad av transparens med dolda avgifter och provisioner, där kunderna inte vet vad de betalar för, är tyvärr fortfarande ett vanligt förekommande problem på marknaden. Det handlar i mångt och mycket om en informationsasymmetri som kan leda till intressekonflikter. Men, för Peak Asset Management är ekvationen enkel: en transparent arvodesmodell ökar också kundens förtroende för finansmarknaden i stort. 

– Hos oss betalar kunden ett arvode som är baserat på förvaltat kapital, vi behåller aldrig några provisioner, allt är nettolösningar. När vi har gjort ett bra jobb tar vi också ut ett prestationsarvode. Tydligare än så kan det inte bli. Går det inte bra för kunden går det heller inte bra för oss, säger Mattias Åström, vice vd och partner, som efter sommaren kommer ta över rollen som vd på bolaget då Fredric Clason tillträder som styrelseordförande.

Kreativa, familjära och snabbfotade 

Peak Asset Management fokuserar i princip uteslutande på diskretionär förvaltning med tre miljoner som minimibelopp. De erbjuder även ett ”light-erbjudande” för kunder med ett mindre kapital, där personlig och relationsorienterad rådgivning fortfarande står högst upp på agendan. För kunder som vill vara med i beslutsprocessen erbjuds även rådgivande förvaltning.

Skräddarsydda förvaltningslösningar  

– Våra kunder får verkligen vad de betalar för, det vill säga en hög riskjusterad avkastning. Vi går veckovis igenom alla portföljer och når framgång tack vare att vi är kreativa och snabbfotade. Peak Asset Management är tillräckligt stora för att våra kunder ska känna sig bekväma och trygga, men också tillräckligt små för att varje kund ska känna sig unik, sedd och kontinuerligt uppmärksammad, säger Mattias Åström och avslutar: 

– Vi tummar aldrig på en nära, personlig relation. I och med vår låga personalomsättning kan vi också garantera långsiktig rådgivning och förvaltning från en och samma förvaltare. Dessutom finns vi tillgängliga dygnets alla timmar. Jag brukar säga att vi inte har några egentliga öppettider – våra kunder kan alltid nå oss. 

Fakta:

Peak Asset Management är en partnerägd boutique-firma där bolagets ägare medinvesterar tillsammans med kunderna på lika villkor. 

Peak Asset Management drivs utifrån principen om att alltid sätta kundernas intressen främst, genom genuin rådgivning och ett brett erbjudande. 

Peak Asset Management är en fristående, snabbfotad och modern investeringsrådgivare.

Läs mer här! 

Mer från Peak Asset Management

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Peak Asset Management och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?