1515

Tele2 siktar mot klimatneutralitet före 2030 – ”ökat tryck från kunderna”

Med hjälp av förnybar el och klimatkompensering har Tele2 neutraliserat klimatpåverkan i den egna verksamheten. Nu vill bolaget bli först ut bland konkurrenterna med en klimatneutral värdekedja.

Tele2:s hållbarhetschef Erik Wottrich
Tele2:s hållbarhetschef Erik WottrichFoto:Press
Foto:Janerik Henriksson/TT

”Vår ambition är att vara den ledande operatören inom hållbarhet i Norden och Baltikum”, säger Tele2 TEL2 B -0,08% Dagens utveckling :s nytillträdde hållbarhetschef Erik Wottrich. 

Bolagets svenska organisation gjorden resan 2018, nu har man minskat och kompenserat för utsläpp även i övriga Norden och Baltikum.

Enligt Tele2 har koncernens totala koldioxidutsläpp minskat med över 90 procent, eller 45.000 ton om året. All el som köps in är nu förnybar och bolaget kompenserar för egna transporter via köp av FN-certifierade utsläppsrätter i form av vind- och solkraft i Indien.

”Många intressenter ser ett värde i minskade utsläpp, både investerare och medarbetare uppskattar det. Men framför allt ser vi ett ökat tryck från företagskunder och kunder inom den offentliga sektorn”, säger Erik Wottrich. 

Erik Wottrich tillträdde som hållbarhetschef på Tele2 2019.
Erik Wottrich tillträdde som hållbarhetschef på Tele2 2019.Foto:Press

Vilka merkostnader har det inneburit för er?
”Det finns absolut kostnader. Grön el är dyrare än brun el och klimatkompensationen är en kostnad.”

Tele2 är inte certifierade enligt den globala standarden för klimatneutralitet, PAS 2060. För att kunna ta det steget måste ett bolags hela värdekedja vara klimatneutral. Dit har Tele2 en bra bit kvar

”Jag vill vara tydlig med att vi är klimatneutrala i vår egen verksamhet och elen vi köper. Nästa steg är att titta på den övriga värdekedjan som vi är en del av. Det arbetet har vi inlett.”

Ambitionen är att vara den första svenska telekomoperatören att lyckas även med klimatneutralitet i värdekedjan.

”Vi vill inte, som många konkurrenter, nöja oss med att satsa på klimatneutralitet i värdekedjan 2030. Vi ska vara först”, säger Erik Wottrich. 

Erik Wottrich pekar ut produkter och tjänster, transporter och kundernas användning av produkterna Tele2 säljer som fokusområden i arbetet.

Vilken är den största utmaningen med att nå en klimatneutral värdekedja?
”Det arbetet pågår nu, men om jag skulle gissa så kommer den största utmaningen vara att få med så många konsumenter möjligt på tåget och samtidigt få våra största leverantörer att ställa om.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?