1515

Swedbanks fond sålde smutsig nickeljätte efter katastrofen

Flera personer är misstänkta för att ha orsakat den enorma miljökatastrofen i Sibirien. Flera svenska fondbolag har investerat tungt i det ansvariga företaget Norilsk Nickel vars aktie har rasat.

Saneringen utanför staden Norilsk är i full gång.
Saneringen utanför staden Norilsk är i full gång.

Staden Norilsks borgmästare och flera högt uppsatta chefer på företaget Norilsk Nickel misstänks för att ha brutit mot miljöregler efter det katastrofala bränsleutsläppet i slutet av maj, rapporterar TT. Vid katastrofen den 29 maj läckte 21.000 ton dieselolja ut i vattnet bredvid kraftverket när en cistern kollapsade.

Rysslands president Vladimir Putinh har redan krävt att Norilsk Nickel står för saneringsinsatserna som beräknas kosta minst 1,3 miljarder kronor och ta flera år.

Företagets aktie har rasat drygt 13 procent sedan olyckan blev känd. Det är ett hårt slag mot flera svenska fondbolag som investerat i nickelföretaget.

På ägarlistan återfinns Sjunde AP-fonden, SEB, Länsförsäkringar och Handelsbanken. Absolut mest aktier har dock Swedbanks fondbolag Robur. 

Enligt den senaste ägaruppdateringen från slutet av april ägde Swedbank 200.000 aktier i Norilsk Nickel, en post som i dag – efter kursraset – skulle vara värd omkring en halv miljard kronor. Men miljökatastrofen fick Roburs förvaltare att trycka på säljknappen.

”I samband med den tragiska olyckan tog vi en direkt kontakt med bolaget och våra lokala motparter. Vi minskade också vårt innehav”, skriver Elena Lovén, förvaltare av Swedbank Roburs Rysslandfond, i ett mejlsvar i Di.

Övriga fondbolag har betydligt mindre innehav enligt den senaste ägaruppdateringen. SEB  äger drygt 83.000 aktier och Sjunde AP-fonden drygt 17.000 aktier.

Norilsk Nickel har en lång historia med miljörelaterade problem och räknas som ett av de bolag i världen som största koldioxidutsläppen ut . Bolaget är svartlistat av den norska oljefonden, även Skandia och Carnegie har av hållbarhetsskäl valt bort nickeljätten.

Swedbank Roburs Rysslandfond har dock valt en annan väg. 

”Vår strategi har hela tiden varit att arbeta ansvarsfullt som ägare och aktivt påverka bolaget i en positiv riktning avseende sitt hållbarhetsarbete”, skriver Elena Lovén och fortsätter:

”Vi har sedan tidigare bolaget uppsatt på vår interna bevakningslista, vilket innebär att vi i vår analys har bedömt att vi genom en målstyrd dialog kan minska hållbarhetsrisken och därmed göra större skillnad genom att stanna kvar som ägare än att sälja av.”

 


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?