1515

Swedbank bakom Nasdaqs gröna aktiestämpel

Swedbank har agerat rådgivare i Nasdaqs arbete med att ta fram en klassificering för ”gröna aktier”. Bankens vd Jens Henriksson menar att möjligheten att kunna identifiera hållbara investeringar blir allt viktigare för investerare.

Swedbanks vd Jens Henriksson ser affärsmöjligheter när hållbarhetsfrågorna tar plats i styrelserummen.
Swedbanks vd Jens Henriksson ser affärsmöjligheter när hållbarhetsfrågorna tar plats i styrelserummen.Foto:Jack Mikrut

Så kallade gröna, eller hållbara, obligationer har blivit en het trend inom kapitalanskaffning. Nu lanserar Nasdaq en ny märkning, där aktier ska kunna grönstämplas genom jämförbara klimatmått.

Bland de rådgivare som medverkat till att utveckla det nya klassificeringssystemet finns Swedbank SWED A +0,22% Dagens utveckling , som så sent som i fjol tog fram ett eget ramverk för gröna aktier.

Läs mer: Nasdaq vill styra upp haussen – introducerar grön stämpel för börsens aktier

”Det blir allt viktigare för investerare som möter ökade redovisningskrav kopplat till klimat. En grön märkning av aktier bidrar också till att öka företagets attraktionskraft på de finansiella marknaderna”, säger Swedbanks vd Jens Henriksson till Di.

Men på frågan huruvida han ser någon risk för en grön börsbubbla, i ljuset av att ESG-trenden redan är en av de senaste årens hetaste, passar han.

Nasdaqs målsättning med det nya programmet är att bolagen ska gå igenom en enhetlig och standardiserad process där börsoperatören själv håller i tyglarna. Strax innan lanseringen var fem svenska bolag med i processen för att grönklassa sina aktier. Vissa av dessa rådgivs nu av Swedbank.

Här, och mer allmänt i den gröna omställning som pågår, ser Jens Henriksson affärsmöjligheter för den egna banken kring finansiell rådgivning.

”Den gröna finansieringen växer i takt med att hållbarhetsfrågorna tar plats i verkställande ledningar och styrelserum”, säger han.

Kommer Swedbanks aktie att bli grön?
”Vi har hållbarhet i kärnan av vår affärsstrategi och Swedbank ingår i Dow Jones Sustainability index. Just nu är det framför allt aktier i fastighetssektorn och exempelvis företag inom den förnybara energi-sektorn som är aktuella för grönmärkning.”


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?