1515
Annons

Sverige ska bli ledande inom elflyg – Eneroth tillsätter utredning

Regeringen vill göra Sverige till en ledande nation inom elflygsutveckling. Trafikverket har nu fått i uppdrag att göra det enklare för svenska företag och forskare att driva innovation inom området. 

Heart Aerospace, med vd Anders Forslund, är en av de svenska uppstickarna inom elflygsutveckling. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill göra det enklare för bolag och forskare att hitta medel för att driva utvecklingen framåt.
Heart Aerospace, med vd Anders Forslund, är en av de svenska uppstickarna inom elflygsutveckling. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill göra det enklare för bolag och forskare att hitta medel för att driva utvecklingen framåt.

”Det här är en tydlig signal om att nu satsar vi på forskning inom elflyg och att jag vill se en grön industriell revolution där vi inte bara utvecklar elfordon utan också elflyg”, säger Tomas Eneroth.

Regeringen stöttar redan i dag elflygsutvecklingen på flera olika, bland annat genom innovationsmyndigheten Vinnova, och Trafikverksmedel. Ett exempel på ett lyckat projekt som finansierats av Vinnova är ”Elise - Elektrisk lufttransport i Sverige”, som är ett samarbete mellan en lång radda universitet och företag, och med tungviktare som Saab, GKN Aerospace och Swedavia i projektets advisory board. 

Projektet har bland annat resulterat i elflygsuppstickaren Heart Aerospace, som bland annat lockat investerare som Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures. Bolaget har dessutom fått in en stororder från flygjätten United och dess partner Mesa på 200 elflygplan.

Men även om man emellanåt får till en fullträff så upplever branschen att det är oklart hur man söker medel och var. Det är den spretigheten som infrastrukturministern nu vill göra något åt. Trafikverket får nu i uppdrag att analysera och lämna förslag på hur stödet till forskning och innovation på elflygsområdet kan utvecklas, samordnas och organiseras.

”Utgångpunkten är att Trafikverket tillsammans med flygets aktörer och forskning tittar på vad som är den bästa strukturen framöver. Vi måste framför allt få till en samordnad variant så det blir lättare att rikta medel. Jag är angelägen om att vi stöttar elflyget ordentligt och vi måste ju veta att pengarna hamnar där”, säger Tomas Eneroth.

Hur lång tid räknar du med att det tar att låtgärda de problem som finns när Trafikverkets utredning redovisas i sommar?
”Min förhoppning är att Trafikverket kan komma med förslag på enkla strukturförändringar som gör det enklare att kanalisera resurser. i så fall kan det bli aktuellt redan under hösten.”

Vad tror du om Sverige möjlighet att få en framskjuten position inom elflygsutvecklingen?

”Vi har ett gediget flygkunnande och vi är ett av få länder i världen som har kapacitet att bygga stridsflyg. Låt oss nu säkerställa att både forskning, utveckling och till och med produktion kan ske i Sverige. Det här är lika mycket en klimatsatsning som en industriell och näringspolitisk satsning.” 

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 15 juni 2022.


Ekobonde stämmer Volkswagen – ”något måste förändras”

En tysk ekobonde tar Volkswagen till rätten för att tvinga dem att dra ner på produktionen av bensinbilar. Det följer i spåren av de stora klimatstämningar som miljöorganisationer tagit till som verktyg mot näringslivet de senaste åren, rapporterar Bloomberg.

Ekobonden Ulf Allhoff-Cramer håller biltillverkaren Volkswagen ansvarig för skador som klimatpåverkan gör på hans mark. Detta är en av flera klimatprocesser som handlagts de senaste åren.
Ekobonden Ulf Allhoff-Cramer håller biltillverkaren Volkswagen ansvarig för skador som klimatpåverkan gör på hans mark. Detta är en av flera klimatprocesser som handlagts de senaste åren.

Tyskland måste tidigarelägga sina planer på utsläppsminskningar och oljebolaget Shell ska kapa sina koldioxidutsläpp med betydligt mer än de tidigare utfäst. Det var resultatet av två uppmärksammade klimatdomar från i fjol. 

Den här typen av klimatprocesser har fördubblats i antal och spridit sig till ett fyrtiotal länder de senaste åren, enligt FN:s miljöorgan Unep. Det senaste uppmärksammade målet handlar om ekobonden Ulf Allhoff-Cramer och en tysk biljätte, som på fredag kommer att handläggas i den tyska staden Detmolds domstol.

”Som den näst största biltillverkaren i världen, bär Volkswagen ett stort ansvar för världens klimat”, säger han, enligt Bloomberg, och lägger till:

”Något måste förändras på en fundamental nivå och därför är det nödvändigt med en sån här stämningsansökan.”

Ulf Allhoff-Cramer vill att bolaget drar ned på produktionen av bilar med förbränningsmotor innan 2030 med hänvisning till en skrivning i lagen om att markägare ska vara främjade från påverkan av andra. För att hans mark ska kunna undvika torka och annan skada till följd av klimatförändringar måste biltillverkaren agera, argumenterar han.

Volkswagen vill att fallet avskrivs. Bolaget hävdar att det finns ambitiösa klimatmål som bland annat inbegriper koldioxidneutralitet 2050. Utsläppsreglering är en fråga för regeringen, inte domstolen, och ett inhemskt förbud mot förbränningsmotorer skulle strida mot EU-regler, menar bolaget. 

Läs mer: Bankchefen: Bara en tidsfråga innan klimatstämningar kommer till Sverige

Ulf Allhoff-Cramers fall har fått finansiellt stöd från Greenpeace. Miljöorganisationen har också finansierat ett annat miljörättsmål i Tyskland. Landet upplever för närvarande en våg av klimatstämningar mot storbolag. Biljättarna BMW och Mercedes-Benz samt olje- och gasbolaget Wintershall har också blivit stämda i närtid.

Det var fjolårets dom i Tysklands högsta domstol mot regeringen, att den satte framtida generationer i fara om planer på att sänka utsläpp till 2030 skjuts upp, som satt fart på rättsprocesserna. 

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev

Följ oss på Twitter 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?