1515
Annons

Sverige mobiliserar för fossilfri fordonsflotta

För att klimatmålen ska kunna nås krävs en omfattande elektrifiering av transportsektorn. Det slår Elektrifieringskommissionen fast och presenterar nu en handlingsplan för hur en sådan omställning kan gå till.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som är ordförande för Elektrifieringskommissionen
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som är ordförande för ElektrifieringskommissionenFoto:Duygu Getiren/TT

Transportsektorn står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser.

”Det här är därför helt avgörande, vi måste påskynda elektrifieringen för att få kraftigt reducerade utsläpp från vägtransporterna”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som är ordförande för Elektrifieringskommissionen som tillsattes hösten 2020.

Den springande punkten är att bygga ut laddinfrastrukturen. Trafikverket gör bedömningen att det för tunga fordon kommer att behövas omkring 6 600 laddningspunkter vid logistikcentraler, hubbar och liknande, samt drygt 2 100 publika laddningspunkter till 2030.

En annan är utbyggnaden av så kallade elvägar – körbanor där fordon kan laddas under färd, antingen trådlöst eller via anslutning. En sträcka på omkring 21 kilometer mellan Hallsberg och Örebro blir första försöket och väntas stå klar för invigning 2025. Experiment har hittills kostat 400 miljoner kronor. Summan ger en fingervisning av vad omställningen kan tänkas gå på i pengar räknat.

”Det handlar om miljardinvesteringar de kommande åren, i laddinfrastruktur och utbyggnad av elvägar”, säger Tomas Eneroth. 

I handlingsplanen trycker kommissionen på för att omställningen måste ske i gemensam aktion mellan privata aktörer, kommuner, regioner och staten.

”Här finns tydliga ambitioner från näringslivets aktörer med deras åtaganden, som vi från regeringens sida också understödjer. Det handlar om allt ifrån små åkerier som lovar att köpa sina tre första ellastbilar, till stora koncerner som Scania och Volvo som investerar i 1 700 snabbladdningspunkter för tunga fordon”.

Lejonparten av all tung transport sker inom regioner och därför är det främst de kortare logistikkedjorna som bör elektrifieras först. För långväga transporter finns en plan att satsa på vätgas. Men Tomas Eneroth stänger inte dörren för att en långtradare som kör från Tyskland, över Öresundsbron och upp till Haparanda, i framtiden helt kan göra det endast genom eldrift.

”Jag tycker att målsättningen måste vara att långa transporter också ska vara helt elektrifierade”. 

Parallellt med Elektrifieringskommissionen pågår också förhandlingar mellan EU-ländernas transportministrar. Ambitionen är att enas om vilka krav och standarder som ska gälla för utbyggnad av laddnätverk längs de stora vägarna i Europa.

”Det är något som förhandlas fram just nu och där vi i Sverige tar täten med höga ambitioner”.

Frågan är när en övergång från fossil - till eldrift kan bli verklighet. Den klimatpolitik som sedan länge är utstakad ger vid handen att Sverige 2030 bör ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Tidsangivelsen ligger strax åtta år bort.

”Inom ett antal år kommer vi att se skiftet. Allt handlar om hur snabbt vi bygger ut laddstationerna, tilltron till att det finns laddmöjligheter”, säger Tomas Eneroth, men tillägger hoppfullt:

”2030 kommer vi att ha en omfattande elektrifiering av landets alla vägtransporter”.


Innehåll från Prostatype GenomicsAnnons

Gentest och AI ger bättre beslutsunderlag vid prostatacancer

Varje år får ungefär 1,3 miljoner män jorden runt diagnosen Prostatacancer, i Sverige drabbas årligen ca 10.000 män. Hittills har det saknats exakta metoder för att avgöra hur farlig cancern är och hur den bäst behandlas. Prostatype är ett nytt genetiskt test som använder artificiell intelligens för att bättre bedöma vilken behandling som passar den enskilda patienten.

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen hos män i västvärlden och en växande sjukdom i många länder. I de fall initiala tester visar på att patienten har en mindre aggressiv cancer räcker det ofta med regelbundna kontroller. Tumören finns där, men utvecklas så långsamt att den inte kommer att påverka patientens livskvalitet i någon större utsträckning under dennes livstid. De patienter som lider av ett mer aggressivt sjukdomsförlopp får ofta behandling i form av operation eller strålning, med tillhörande biverkningar och kraftigt sänkt livskvalitet.

Gentestet Prostatype finns tillgängligt för patienter och läkare, läs mer här.  

– Svårigheten idag är att välja rätt behandling för alla de som ligger i gråzonen. Ungefär 70 procent av alla patienter ligger i låg- och mellanrisksegmentet, och där kan testet Prostatype ge en objektiv bedömning av hur aggressiv cancern är, och därmed ett individanpassat beslutsunderlag avseende vilken behandling som ska väljas, säger Fredrik Persson, VD på Prostatype Genomics.

Prostatype är ett marknadsgodkänt gentest som identifierar patientens genetiska fingeravtryck genom att via vävnadsprov mäta information från cancerstamcellens gener. Resultatet ger en unik bild av hur aggressiv cancern är vilket minskar risken för över- eller underbehandling. Externa valideringar visar att Prostatype omklassificerar cancerns aggressivitet i hela 35 procent av alla granskade sjukdomsfall.

Prostatype Genomics noterades i November 2020 på Nasdaq First North Growth Market, och marknadsför idag testet i Norden och på ett antal nyckelmarknader i Europa.

 – Under första halvåret 2022 kommer vi att intensifiera marknadsbearbetningen i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien. Vi har nu också kommit en bra bit på vägen med att förbereda vår kommande lansering i USA. Den affärsmodell vi erbjuder är mycket lönsam för både Prostatype Genomics och våra samarbetspartners, men också för vården som helhet då besparingarna för minskad överbehandling är avsevärda, det är en verklig win-win, avslutar Fredrik Persson.

Läs mer om varför Prostatype Genomics är ett spännade företag att investera i här. 

Om Prostatype Genomics  
Prostatype Genomics grundades 2007 och har utvecklat Prostatype, en färdig gentestprodukt som finns tillgänglig för patienter och behandlande urologer som ett kompletterande beslutsunderlag inför frågeställningen behandling eller inte behandling av prostatacancer. Testet är utvecklat av en forskargrupp på Karolinska Institutet och tillhandahålls av Prostatype Genomics AB. Prostatype Genomics är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn PROGEN.

Lär dig mer om Prostatacancer hos Cancerfonden.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prostatype Genomics och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?