Annons

Sverige missar miljömål – kostar 56 miljarder om året

Tusentals liv och miljarder kronor går varje år till spillo på grund av luftföroreningar. För att få bukt med problemet behöver svenska företag och samhället fortsätta att vara mer restriktiva med sitt resande, även efter att pandemin är över. Det menar Daniel Nilsson, Miljö- och hälsokonsult på stiftelsen Ramboll.

Avgaser från bilarna och partiklar som slits upp på vägarna orsakar luftföroreningar.
Avgaser från bilarna och partiklar som slits upp på vägarna orsakar luftföroreningar.Foto:Anders Wiklund/TT

Luftkvalitén i 29 svenska städer höll under 2019 inte måtten för det godtagbara antalet partiklar, enligt miljömålet ”Frisk luft” som satts av regeringen. Värst var luften i Norrköping, Göteborg och Stockholm. Det framkommer i en ny rapport från Ramboll, som varje år samlar data gällande luftföroreningar från Sveriges kommuner.

”Man har inte kommit tillräckligt långt i omställningen av samhället. Vi kör för mycket bil och åker för lite kollektivt. Den största anledningen till att man har de här problemen i städerna är framför allt vägtransporter. Sen är det lite bidrag från andra saker också”, säger Daniel Nilsson, som sammanställt rapporten.

Enligt rapporten dör 7 600 människor varje år i förtid i Sverige på grund av luftföroreningar. De samhällsekonomiska kostnaderna, som utgörs av exempelvis sjukskrivningar, uppskattas till 56 miljarder kronor årligen.

Nivåerna av de luftförorenande partiklarna har sjunkit de senaste 20 åren, sedan regeringen satte upp ”Frisk luft” som ett av de svenska miljökvalitetsmålen. Men de har ännu inte nått ner till de uppsatta målnivåerna som skulle uppfyllas senast i år.  

De senaste månaderna går det ändå att utröna en positiv trend.  

”Det är tråkigt att det behövs en pandemi för att situationen ska förändras. Vi har nu sett hur snabbt samhället kan ställa om. Ett exempel på det är att många insett att de kan ta ett möte digitalt istället för att ta en lång resa till ett möte som bara varar någon timme”, säger Daniel Nilsson.

Ända sedan i mars har det ökade hemarbetet och den minskade rörligheten på vägarna lett till att föroreningarna minskat. Daniel Nilsson menar att en del av de här omställningarna kommer behöva behållas även när coronakrisen är över. 

”Det kanske är så att alla inte behöver åka till jobbet varje dag? Vi kommer alltid behöva resa, men vi kan göra det på ett mer effektivt sätt. Samhället behöver satsa på att ställa om till mer energieffektiva transportmedel, till exempel höghastighetsjärnvägar.”

I rapporten efterfrågas mer tekniska lösningar och innovativa åtgärder för att motverka luftföroreningar. Daniel Nilsson tar som exempel upp forskning kring elvägar för tunga transporter.

”Möjligheterna ligger i att hitta nya innovativa lösningar för att ställa om samhället. Vad kan vi använda för att skapa nya tjänster för framtiden, som är anpassade för ett modernt sätt att leva.”

Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera