Annons

Sverige missar miljömål – kostar 56 miljarder om året

Tusentals liv och miljarder kronor går varje år till spillo på grund av luftföroreningar. För att få bukt med problemet behöver svenska företag och samhället fortsätta att vara mer restriktiva med sitt resande, även efter att pandemin är över. Det menar Daniel Nilsson, Miljö- och hälsokonsult på stiftelsen Ramboll.

Avgaser från bilarna och partiklar som slits upp på vägarna orsakar luftföroreningar.
Avgaser från bilarna och partiklar som slits upp på vägarna orsakar luftföroreningar.Foto:Anders Wiklund/TT

Luftkvalitén i 29 svenska städer höll under 2019 inte måtten för det godtagbara antalet partiklar, enligt miljömålet ”Frisk luft” som satts av regeringen. Värst var luften i Norrköping, Göteborg och Stockholm. Det framkommer i en ny rapport från Ramboll, som varje år samlar data gällande luftföroreningar från Sveriges kommuner.

”Man har inte kommit tillräckligt långt i omställningen av samhället. Vi kör för mycket bil och åker för lite kollektivt. Den största anledningen till att man har de här problemen i städerna är framför allt vägtransporter. Sen är det lite bidrag från andra saker också”, säger Daniel Nilsson, som sammanställt rapporten.

Enligt rapporten dör 7 600 människor varje år i förtid i Sverige på grund av luftföroreningar. De samhällsekonomiska kostnaderna, som utgörs av exempelvis sjukskrivningar, uppskattas till 56 miljarder kronor årligen.

Nivåerna av de luftförorenande partiklarna har sjunkit de senaste 20 åren, sedan regeringen satte upp ”Frisk luft” som ett av de svenska miljökvalitetsmålen. Men de har ännu inte nått ner till de uppsatta målnivåerna som skulle uppfyllas senast i år.  

De senaste månaderna går det ändå att utröna en positiv trend.  

”Det är tråkigt att det behövs en pandemi för att situationen ska förändras. Vi har nu sett hur snabbt samhället kan ställa om. Ett exempel på det är att många insett att de kan ta ett möte digitalt istället för att ta en lång resa till ett möte som bara varar någon timme”, säger Daniel Nilsson.

Ända sedan i mars har det ökade hemarbetet och den minskade rörligheten på vägarna lett till att föroreningarna minskat. Daniel Nilsson menar att en del av de här omställningarna kommer behöva behållas även när coronakrisen är över. 

”Det kanske är så att alla inte behöver åka till jobbet varje dag? Vi kommer alltid behöva resa, men vi kan göra det på ett mer effektivt sätt. Samhället behöver satsa på att ställa om till mer energieffektiva transportmedel, till exempel höghastighetsjärnvägar.”

I rapporten efterfrågas mer tekniska lösningar och innovativa åtgärder för att motverka luftföroreningar. Daniel Nilsson tar som exempel upp forskning kring elvägar för tunga transporter.

”Möjligheterna ligger i att hitta nya innovativa lösningar för att ställa om samhället. Vad kan vi använda för att skapa nya tjänster för framtiden, som är anpassade för ett modernt sätt att leva.”

 


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik kan avslöja dolda faror i trafiken

Många trafikolyckor sker i korsningar och i samband med filbyten.

Ofta handlar det om att föraren har ett begränsat siktfält och därför inte lyckas upptäcka hotande faror i tid.

Men nu finns ny teknik som kan göra körningen betydligt säkrare. 

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

Kia lanserar nu en helt ny generation av den sjusitsiga suven Sorento, en modell som både blivit rymligare i kupén och fått ett större bagageutrymme än sin föregångare. Modellen, som är fyrhjulsdriven i alla versioner, kommer först med en modern dieselmotor för att under det första kvartalet nästa år också lanseras som laddhybrid.

Högupplöst videoflöde

Nya Kia Sorento är den första Kia-modellen i Europa med Blind-Spot View Monitor, ett system som ger föraren en direktvy av områdena på sidorna och snett bakom bilen via det 12,3 tum stora digitala instrumentklustret. 

När föraren förbereder ett filbyte på motorvägen och använder blinkers kommer ett högupplöst videoflöde från kameror i sidoytterspeglarna att synas på displayen, antingen där hastighetsmätaren eller varvräknaren/hybridsystemmätaren normalt visas, och ger föraren en bredare synvinkel – och bättre möjligheter att undvika olyckor med omkörande fordon.

Varnar – och aktiverar bromsarna

Tekniken i Kia Sorento innefattar också en avancerad autobroms. Genom att använda både kamera och radar kan nya Kia Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen. Systemet, som kallas FCA, kan förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras automatiskt.

Blind-Spot View Monitor ingår i det högsta av tre utrustningsnivåer, Advance Plus, tillsammans med bland annat Surround View Monitor (360-gradersvy) och autobroms vid backning (PCA), vilket gör parkeringsmanövrar med låg hastighet så säkra och enkla som möjligt.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?