1515

Svenskt bolag lär världens fabriksarbetare att kräva sin rätt

”Det finns en inbyggd rädsla för att hantera social hållbarhet”, säger Jens Helmersson, medgrundare till svenska Quizrr som nyligen fått två amerikanska jättar att inse värdet av att utbilda sin leverantörskedja. 

Arbetare i Kina som lär sig om sina rättig- och skyldigheter på plattformen från Quizrr, en lösning som innefattar system och dokumentation, hälsa och säkerhet, brand- och byggnadssäkerhet och arbetsplatsdialog.
Arbetare i Kina som lär sig om sina rättig- och skyldigheter på plattformen från Quizrr, en lösning som innefattar system och dokumentation, hälsa och säkerhet, brand- och byggnadssäkerhet och arbetsplatsdialog.

”De flesta tror att det står bättre till i leverantörsleden än vad det gör. 'Barnarbete pratade vi ju om 1980-talet, det kan ju ändå inte vara aktuellt längre…'”, säger Jens Helmersson som grundade edtechbolaget Quizrr tillsammans med Sofie Nordström 2015.

Det var när han och hans fru Helena Helmersson, tillika vd i H&M, flyttade till Bangladesh med sitt nyfödda barn som han fick upp ögonen för alla utmaningar som leverantörer i utvecklingsländer står inför. 

”Där kom min riktiga crash course. Både jag och min fru jobbade för H&M och jag började jobba med hållbarhet i fabrikerna med hjälp av de filmer som Sofie Nordström redan skapat åt H&M, spelfilmer som samtidigt lärde ut arbetarnas rättig- och skyldigheter.”

Det fanns en uppenbar rädsla hos de leverantörer han mötte, rädsla för att utbildning skulle leda till upplopp och strejker. Men efter sex månader kom de tillbaka med en helt annan uppfattning, berättar Jens Helmersson. 

”De sa att utbildningen hade fått motsatt verkan, arbetarna kände sig sedda och viktiga, färre slutade och såväl produktivitet som kvalitet steg.”

Han nämner ett förerag som Quizrr senare kom att jobba med, Jiaxipera, en fabrik i Kina som bland annat levererar till Electrolux. Där var förbättringarna tydliga. Genom att träna alla anställda steg produktiviteten med 7 procent samtidigt som personalomsättningen sjönk med 3 procent. 

”När man ser den här typen av resultat så blir man bara varm i hjärtat.”

Jens Helmersson.
Jens Helmersson.

Hittills har Quizrr tränat över 250.000 arbetare i över 495 fabriker i Sydostasien, Mellanöstern och Afrika. Nyligen nåddes milstolpen 1 miljon träningar på företagets digitala utbildningsplattform. 

”Det digitala skiftet i spåren av pandemin har visat hur ineffektivt sociala audits fungerar men också hur sammanlänkade våra leverantörskedjor är och vikten av sunda arbetsvillkor och mänskliga rättigheter över hela världen.”

Pandemin fick de stora bolagen att vakna berättar Jens Helmersson och två av topp 10 bolagen på Fortune 500-listan har nu blivit kunder till Quizrr. 

”De stora amerikanska bolagen har insett att de måste göra mer. Dessutom har vi fått ombord VF Corporation, som äger Northface och Timberland, och Under Armour.”

Men pandemin har också slagit negativt på Quizrr då många små och medelstora bolag inte orkat hålla i sitt hållbarhetsarbete när svångremmen drogs åt. 

”Vi har tappat en del omsättning som konsekvens av att många varumärken och fabriker tvingats fokusera på överlevnad. Men nu tror vi att de kommer igen.”

Till de stora kunderna utvecklas främst skräddarsydda lösningar som kostar mer, men som också ger större intäkter. 

”Ofta kan vi använda det vi utvecklar till andra kunder också. Vi bygger också ett värde i vår katalog och även om dessa lösningar inte skalar lika enkelt kan en skräddarsydd lösning för ett bolag som har 1.000 leverantörer ge väldigt bra effekter och stabilitet för oss.”

Var finns de största utmaningarna för er och området?
”Att det fortfarande finns inbyggda rädslor för att hantera social hållbarhet. Många varumärken är oroliga när de tar i den här typen av frågor. Och sedan att det pratas för mycket istället för att göra. Vi har alltid sagt att vi inte kommer att samarbeta med de som är långsammare än oss. För många industriorganisationer går det vansinnigt långsamt.”

Quizrr har nyligen rapporterat sina första månader med break-even. I kombination med det ökade fokuset på hållbarhet känner Jens Helmersson och övriga i Quizrr att det är läge för expansion. Bolaget stängde nyligen en finansieringsrunda om cirka 10 miljoner kronor. 

”Om ett år har vi nått vår magiska gräns på 1 miljon dollar i återkommande intäkter och satsar stort på geografisk expansion. Vi måste finnas på de marknader där varumärkena vill att vi ska finnas. Så småningom, kanske fem år bort, kan det vara dags för en IPO på en börs med fokus på hållbarhet.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?