1515
Annons

Svenska toppchefer: Dags att ompröva vårt samhälle

Coronakrisen ger oss en möjlighet att ställa om till en klimatneutral ekonomi. Det skriver bland andra H&M-chefen Helena Helmersson och AB Volvos vd Martin Lundstedt.

Coronakrisen är värre än finanskrisen 2008 och kommer få ”förödande konsekvenser”, skriver 180 bolagschefer, fackföreningsledare, lobbyister och ledamöter i EU-parlamentet i ett öppet brev med rubriken ”Grön återhämtning”.

Bland undertecknarna återfinns H&M HM B -3,02% Dagens utveckling :s vd Helena Helmersson, Ikeas koncernchef Jesper Brodin och AB Volvos VOLV B 0,00% Dagens utveckling vd Martin Lundstedt.

De trängs med namn som Paul Agon, vd för franska kosmetikjätten L'Oréal, danska Legos vd Niels B. Christiansen, Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard och ministrar från från tio EU-länder, bland dem Sveriges vice statsminister Isabella Lövin och finansmarknadsminister Per Bolund.

Brevskrivarna understryker att det kommer krävas massiva investeringar för att rädda jobb och få igång ekonomin igen. Men krisen ger också möjligheter att stöpa om vårt samhälle.

”Efter krisen kommer tid för återuppbyggnad. Denna återhämtning kommer ge en möjlighet att ompröva vårt samhälle och utveckla en ny modell för välstånd”, står det i brevet.

Denna nya modell bör vara mer motståndskraftig, mer inkluderande och bygga på gröna principer.

”Övergången till en klimatneutral ekonomi, skyddet av biologisk mångfald och omvandlingen av jordbruket har potential att snabbt leverera jobb, förbättra livsstilen för alla medborgare över hela världen och att bidra till att bygga mer motståndskraftiga samhällen.”

”Kärnan i den ekonomiska strategin ska vara kampen mot klimatförändringar”, är budskapet.

Här kan du läsa hela brevet. 


EU:s senaste plan skapar ”farlig” osäkerhet

Fler utsläppsrätter från EU skapar en osäkerhet som hotar den gröna omställningen. Det säger Danske Banks makroanalytiker Therese Persson, som pekar på att priset redan sjunkit efter onsdagens besked från kommissionen. 

Therese Persson anser att det blivit mindre fokus på den gröna omställningen efter kriget i Ukraina.
Therese Persson anser att det blivit mindre fokus på den gröna omställningen efter kriget i Ukraina.Foto:Alexander Donka

EU-kommissionen presenterade under onsdagen sin Repower EU-plan som går ut på att fasa ut köp av rysk naturgas senast 2027. Den omställningen beräknas kräva investeringar i ny infrastruktur på 2.200 miljarder kronor, varav 210 miljarder kronor ska komma från det europeiska utsläppsrättshandelsystemet ETS. Något som skulle innebära försäljning av 15 procent fler utsläppsrätter än vad som är normalt under ett år. 

”Allt annat lika kommer ett högre utbud leda till att priset kommer att gå ned. Bara på de initiala uppgifterna om den här finansieringslösningen såg vi att priset sjönk 6 procent. Det ger en första indikation på vad som komma skall”, säger Therese Persson. 

Ett lägre pris innebär sannolikt att företag som förutsatt högre utsläppspriser får svårare att priskonkurrera. Danske Bank bedömer bland annat att aktörer som Hybrit och H2 Green Steel kan drabbas. Förslaget innebär också att det inte blir lika bråttom för stora utsläppare att ställa om sin verksamhet.

”När priset stadigt ökat har incitamenten för företag att ställa om och att investera i den omställningen ökat. Men det här kommer att skapa en osäkerhet kring det. Och man vill ju inte att priset ska sjunka. Det blir billigare för företag att exempelvis fortsätta använda kol då.”

Det är dock inte helt säkert att kommissionens förslag klubbas intakt. Det måste gå igenom parlamentet vars miljöutskott i tisdags tog fram ett förslag som vill gå åt motsatt håll och drastiskt minska antalet utsläppsrätter. En förutsägbarhet i prisutvecklingen är nödvändig, enligt Therese Persson. 

”Jag tror absolut att trovärdigheten för systemet kan skadas. Det blir så tydligt att det är en så speciell marknad. Med valuta- och aktiehandeln har man hyfsad koll på vad som gäller. Här har vi en stor aktör som kan förändra spelreglerna väldigt snabbt om det behövs”, säger hon och lägger till:

”Man vet inte heller när den här typen av åtgärd kan behövas igen. Det kan komma fler tillfällen då EU anser att utsläppsrätterna ska öka. Och den osäkerheten är farlig.” 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?