1515
Annons

Svenska storbolagens satsning - ska driva på grön omställning

Stärkt konkurrenskraft och snabbare grön omställning. Det är målet med det offentligprivata initiativet Avancerad Digitalisering, som invigdes på onsdagen. Nu hoppas näringslivet på statliga investeringar med en miljard per år – men något sådant löfte vill näringsministern inte ge.
”Det är många som vill ha pengar”, säger Karl-Petter Thorwaldsson (S).

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson inviger forsknings- och innovationsprogrammet Avancerad Digitalisering i Kista.
Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson inviger forsknings- och innovationsprogrammet Avancerad Digitalisering i Kista.Foto:Nathalie Olausson

Det är de svenska jättarna ABB ABB -0,34% Dagens utveckling , Ericsson ERIC B -0,62% Dagens utveckling och Saab som tillsammans med Teknikföretagen och Sveriges innovationsmyndighet Vinnova tagit initiativ till Avancerad Digitalisering. Syftet med forsknings- och innovationsprogramet är att utveckla svensk industri och stärka konkurrenskraften långsiktigt genom utveckling av nya digitala lösningar. Och förhoppningarna är stora.

”Det är i samarbetet mellan akademi, myndigheter och företag som många av de mest banbrytande innovationerna har utvecklats”, säger Christian Hedelin, strategidirektör för Saab.

Att Sverige ligger långt fram i digitaliseringen är ingen garanti för att det kommer fortsätta vara så. Just nu pågår en stor upprustning av FOI-satsningar i länder som Tyskland, Sydkorea och grannlandet Finland, som riskerar lämna Sverige på efterkälken.

”Vi är långt framme men världen står inte stilla. Vi kan inte bara se på när andra ökar sina satsningar, vi måste stå på tå och springa fort om vi inte ska bli omsprungna”, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S).

Han hoppas att samarbetet ska göra de svenska bolagens spetskompetenser än mer attraktiva på den globala marknaden, till exempel genom att kombinera ABB:s robotteknik med Ericssons 5G-teknologi. Tanken är också att tekniksprånget ska snabba på den gröna omställningen, som är beroende av nya innovationer. Det är också en drivkraft för företagens del.

”Vi har en väldigt ambitiös hållbarhetsstrategi, och satsningar på digitalisering är kärnan för att kunna leverera på det”, säger Ulf Hellström, chef för ABB Motion i Sverige.

Men hur finansieringen ska se ut är fortfarande osäkert. Näringslivet har sagt sig vara villigt att investera en miljard kronor per år de närmsta tio åren, och då dela lika med staten. Att dela lika är ett upplägg som näringsministern ställer sig positiv till, men några garantier om beloppet vill han inte ge.

”Jag passar på den, för det ska vägas mot alla andra utgifter, och vi har ett säkerhetsläge som kommer kräva mycket resurser de kommande åren. Så jag kan inte säga någon summa, men jag tycker inriktningen är rätt”, säger Karl-Petter Thorwaldsson.


Ekobonde stämmer Volkswagen – ”något måste förändras”

En tysk ekobonde tar Volkswagen till rätten för att tvinga dem att dra ner på produktionen av bensinbilar. Det följer i spåren av de stora klimatstämningar som miljöorganisationer tagit till som verktyg mot näringslivet de senaste åren, rapporterar Bloomberg.

Ekobonden Ulf Allhoff-Cramer håller biltillverkaren Volkswagen ansvarig för skador som klimatpåverkan gör på hans mark. Detta är en av flera klimatprocesser som handlagts de senaste åren.
Ekobonden Ulf Allhoff-Cramer håller biltillverkaren Volkswagen ansvarig för skador som klimatpåverkan gör på hans mark. Detta är en av flera klimatprocesser som handlagts de senaste åren.

Tyskland måste tidigarelägga sina planer på utsläppsminskningar och oljebolaget Shell ska kapa sina koldioxidutsläpp med betydligt mer än de tidigare utfäst. Det var resultatet av två uppmärksammade klimatdomar från i fjol. 

Den här typen av klimatprocesser har fördubblats i antal och spridit sig till ett fyrtiotal länder de senaste åren, enligt FN:s miljöorgan Unep. Det senaste uppmärksammade målet handlar om ekobonden Ulf Allhoff-Cramer och en tysk biljätte, som på fredag kommer att handläggas i den tyska staden Detmolds domstol.

”Som den näst största biltillverkaren i världen, bär Volkswagen ett stort ansvar för världens klimat”, säger han, enligt Bloomberg, och lägger till:

”Något måste förändras på en fundamental nivå och därför är det nödvändigt med en sån här stämningsansökan.”

Ulf Allhoff-Cramer vill att bolaget drar ned på produktionen av bilar med förbränningsmotor innan 2030 med hänvisning till en skrivning i lagen om att markägare ska vara främjade från påverkan av andra. För att hans mark ska kunna undvika torka och annan skada till följd av klimatförändringar måste biltillverkaren agera, argumenterar han.

Volkswagen vill att fallet avskrivs. Bolaget hävdar att det finns ambitiösa klimatmål som bland annat inbegriper koldioxidneutralitet 2050. Utsläppsreglering är en fråga för regeringen, inte domstolen, och ett inhemskt förbud mot förbränningsmotorer skulle strida mot EU-regler, menar bolaget. 

Läs mer: Bankchefen: Bara en tidsfråga innan klimatstämningar kommer till Sverige

Ulf Allhoff-Cramers fall har fått finansiellt stöd från Greenpeace. Miljöorganisationen har också finansierat ett annat miljörättsmål i Tyskland. Landet upplever för närvarande en våg av klimatstämningar mot storbolag. Biljättarna BMW och Mercedes-Benz samt olje- och gasbolaget Wintershall har också blivit stämda i närtid.

Det var fjolårets dom i Tysklands högsta domstol mot regeringen, att den satte framtida generationer i fara om planer på att sänka utsläpp till 2030 skjuts upp, som satt fart på rättsprocesserna. 

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev

Följ oss på Twitter 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?