1515
Annons

Svenska storbolag backar upprop för EU:s ”green deal”

EU bör kräva utsläppsminskningar på minst 55 procent, det skriver 150 europeiska storbolags-vd:ar i ett öppet brev. Bland de svenska bolag som ställer sig bakom kravet finns Electrolux, H&M och AB Volvo.

Helena Helmersson, vd för H&M.
Helena Helmersson, vd för H&M.Foto:Jesper Frisk

När det det fortfarande står och väger om vilket beslut som EU kommer att ta om utsläppsminskningar uppmanar 150 europeiska företag, investerare och affärsnätverk att EU:s ledare ska stödja ambitionen i European Green Deal och minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent fram till 2030. 

Kravet på EU att driva en sådan ambition finns i ett öppet brev från de 150 företagen, bland dem; Microsoft, Deutsche Bank, Unilever, Google och Apple. 

Från svensk sida undertecknas brevet av vd:arna på Folksam, Electrolux, H&M HM B -0,77% Dagens utveckling , Husqvarna, Löfbergs, Polestar, SSAB, Stora Enso, Tetra Pak, Vattenfall och AB Volvo VOLV B -2,07% Dagens utveckling . Dessutom stöds uppropet av Hagainitiativets medlemmar. 

Initiativet leds av European Corporate Leaders Group, CLG Europe, en sektorövergripande grupp av europeiska företag som arbetar för att uppnå klimatneutralitet.

”För att vi ska kunna nå vårt nettonollmål behöver vi få de företag vi investerar i att genomföra resan mot nettonollutsläpp, men vi behöver också politik som möjliggör denna resa”, säger Ylva Wessén, Folksams vd och koncernchef, i en kommentar till brevet.

I brevet redogör vd:ar från hela Europa för hur de vill samarbeta med EU för att hantera effekterna av coronapandemin samtidigt som omstarten blir mer klimatresistent. Brevet visar på bredden av stöd för en ökad klimatambition, med företag från en rad olika sektorer, allt från tillverkning, tung industri, konsumtionsvaror, kraftproduktion, teknik och finans som alla stöder 55-procentsmålet.

Läs brevet här. 

 


Göteborg lanserar system för cirkulär take away

Göteborg lanserar take away utan klimatnej. Det cirkulära systemet Panter ska underlätta för caféer och restauranger, samt deras besökare, att skräpa ned mindre. Mat och dryck delas ut i flergångsartiklar som ska lämnas tillbaka efter förtäring.

Med Panter kan kunder lämna tillbaka muggar och förpackningar efter att ha köpt hämtmat.
Med Panter kan kunder lämna tillbaka muggar och förpackningar efter att ha köpt hämtmat.Foto:Peter Kvarnström / Göteborg & Co AB

Från och med 2024 kommer restauranger och caféer ha lagkrav på sig att erbjuda alternativ till engångsartiklar. För att stötta verksamheterna att hantera omställningen går Göteborgs stad nu ut med lösningen Panter. 

Det är ett system där kunder får sin mat eller dryck i behållare uppmärkta med en QR-kod. Efter förtäring kan kunden lämna tillbaka behållaren på valfri restaurang eller kafé som ingår i systemet. Systemet är framtaget av företaget TINT.

”Panters unika system är helt i linje med vad vi vill uppnå med vårt hållbarhetsarbete i staden, då de återanvändningsbara lådorna och muggarna bidrar till en bättre miljö redan efter 20 användningar. Förpackningarna kan användas hundratals gånger och när de inte längre håller måttet tas de tillbaka till fabriken där de återvinns och blir nya behållare”, säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare på kommunala Göteborg & Co, i ett pressmeddelande.

Staden kallar det för ett cirkulärt flergångssystem. Det testades nyligen på Scandinavium under en Miriam Bryant-konsert och tanken är att Panter ska provas vidare på fler evenemang framöver. Systemet uppges vara en viktig pusselbit i stadens strävan att skapa engångsfria evenemang i Göteborg.

”Vår förhoppning är att vi kan inspirera andra städer att göra detsamma. Det finns bara fördelar. Med mindre nedskräpning får vi en fin stad och en smartare resursanvändning”, säger Filip Eklund.

Panter kan användas på ett antal restauranger och caféer för närvarande. Men ambitionen är att fler ska ansluta sig. Panter är ett samarbete med Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Got Event, Avenyföreningen, Innerstaden Göteborg och Nordstan Göteborg samt med stöd från Naturvårdsverket.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?