1515

Svenska politiker om EU:s transportstrategi: ”Efterlängtad”

Med digitalisering och innovativa tekniklösningar hoppas EU kapa utsläppen från transportsektorn. Men är den nya strategin tillräckligt ambitiös? Vi ställde frågan till våra svenska parlamentariker i Bryssel.

Från vänster: De svenska EU-parlamentarikerna Johan Danielsson (S), Jörgen Warborn (M) och Jakob Dalunde (MP).
Från vänster: De svenska EU-parlamentarikerna Johan Danielsson (S), Jörgen Warborn (M) och Jakob Dalunde (MP).Foto:TT & Sander de Wilde

Nya laddstationer, höghastighetståg och en större andel fordon med nollutsläpp, det är receptet för att kapa utsläppen från transportsektorn med 90 procent till 2050. Detta enligt den nya strategi för transport och mobilitet som EU-kommissionen presenterade i veckan. 

Är strategin realistisk och är den tillräcklig, det har Di frågat de svenska parlamentarikerna i EU:s transportutskott.

Johan Danielsson (S) är ledamot EU:s transportutskott. Han kallar strategin ”efterlängtad”. 

LÄS OCKSÅ EU:s nya strategi ska kapa utsläppen med 90 procent

”Ska EU lyckas nå klimatneutralitet 2050 samtidigt som godstransporterna förväntas öka med 80 procent och persontransporterna med 50 procent så måste vi ställa om transportsektorn. Jag hade dock önskat att strategin var mer ambitiös”, säger han till Di.

Jörgen Warborn (M) är suppleant utskottet. Han är positiv och anser att strategin lyckats pricka in en rad viktiga områden.

”När det kommer till fokusområdena har strategin alla rätt: konkurrenskraft, klimatomställning, digitalisering och motståndskraft. Områden som är genuint gränsöverskridande och där vi behöver ett starkt EU för att lyckas”, säger han.

Mer kritisk är Jakop Dalunde (MP), ledamot i utskottet. Han anser att strategin sätter för stora förhoppningar till teknologiska landvinningar.

”EU-kommissionen bygger sin strategi för att minska utsläppen från transportsektorn på högtstående förhoppningar om teknikutveckling. Teknikutveckling och innovationer är nödvändiga, men vi kan inte satsa allt på ett kort mitt i en klimatkris. För att minska utsläppen måste vi också ställa om vårt sätt att resa och en högre andel av personresorna ske med kollektivtrafik”, säger han.  

Peter Lundgren (SD), ledamot i transportutskottet avböjer att kommentera.

 ”Eftersom detta är så viktiga frågor och strategin kom för bara två dagar sedan avböjer vi kommentar i nuläget, alla punkter behöver analyseras i detalj innan vi kan uttala oss om frågor som starkt påverkar transportbranschens framtid”, skriver han.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?