ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Svenska modeaktörer ska minska klimatpåverkan

  • Kappahl, H&M och Peak Performance ska minska sin klimatpåverkan. Foto: Stefan Edetoft

I det nystartade Swedish Textile Initiative for Climate Action, Stica, åtar sig Kappahl, H&M och Peak Performance att minska sin klimatpåverkan med minst 30 procent till år 2030, i linje med FN:s ”Fashion Industry Charter on Climate Action” som lanseras under COP24.

Stica bjuder nu in övriga svenska textilföretag, stora som små, att ansluta sig samt bransch- och intresseorganisationer som kan fungera som stödjande partners.

“För att ta itu med klimatpåverkan i vår värdekedja behöver vi branschgemensamma insatser och tydliga mål”, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på KappAhl och en av initiativtagarna till Stica.

Felicia Reuterswärd, hållbarhetschef på H&M Sverige lyfter fram att H&M har satt målet att bli klimatpositivt i hela värdekedjan fram till år 2040.

“Vår vision är att använda vår storlek och skalfördelar för att leda förändringen mot en cirkulär och förnybar modeindustri, men inget företag eller en organisation kan ta itu med dessa utmaningar ensam” säger hon.

En ny analys från Quantis International beräknar att den globala kläd- och skoindustrin står för åtta procent av världens växthusgasutsläpp. 

En annan studie genomförd av Naturvårdsverket visar att klimatutsläppen från den svenska textilkonsumtionen har ökat med 27 procent de senaste sju åren.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies