1515
Annons

Svenska entreprenörer mer självkritiska kring egen hållbarhet

Svenska entreprenörer är mer självkritiska kring sitt hållbarhetsarbete än sina motsvarigheter i andra länder. Det framgår av en ny rapport från Entreprenörskapsforum. 

Studien omfattar entreprenörer
Studien omfattar entreprenörerFoto:Rogelio V. Solis

Tillsammans med sina systerorganisationer världen över tar svenska Entreprenörskapsforum årligen tar fram rapporten Global Entrepreneurship Monitor, GEM. I årets rapport har företagarna fått frågor om hur de ställer sig till social och miljömässig hållbarhet.

Bara omkring 60 procent av entreprenörerna i Sverige uppger att de överväger miljökonsekvenser i beslut som rör företagets framtid. Det är klart lägre än till exempel Finland, Nederländerna och Spanien, men i nivå med Norge och Tyskland.

Det som får Sverige att sticka ut är att entreprenörer med unga bolag prioriterar hållbarhet jämförelsevis lågt. Där hamnar svenska entreprenörer sjunde sist på listan med 47 länder. I många andra länder, däribland USA, finns ett tydligare generationsskifte mellan företagare, enligt GEM, där nyetablerade prioriterar hållbarhetsfrågor mer.

Men Johan Eklund, vd för Entreprenörskapsforum och redaktör för rapporten, tror att jämförelsen ska tas med en nypa salt.

”Över lag uppger fattiga länder att man tar större miljöhänsyn, vilket kan tyda på att det handlar om hur långt man kommit. I Sverige är hållbarhet redan en så naturlig och integrerad del av verksamheten att man inte upplever att man tar särskild hänsyn till det”, säger han.

Undersökningen slår också hål på bilden av att det främst är unga kvinnor som startar bolag som tydligt prioriterar hållbarhetsfrågor. Bland nyetablerade företagare i Sverige är kvinnor och män lika benägna att uppge sig prioritera sociala aspekter, men yngre entreprenörer (18-30 år) är något mindre benägna att prioritera sociala frågor före kommersiella.

Över lag visar ändå undersökningen att viljan att bidra till en hållbar framtid är utbredd bland landets entreprenörer, enligt Entreprenörskapsforum. Var femte svensk nyföretagare sätter till och med social och miljömässig hållbarhet före det egna företagets lönsamhet och tillväxt.

”När vi pratar med entreprenörer om hållbarhet visar de en viss frustration. Det är mest politiker och medier som vill prata om detta, men de är redan på bollen”, säger Johan Eklund.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?