Annons

Svenska cementutmanaren stöttas av Bill Gates

Svenska Cemvision vill sätta stopp för utsläppen i cementindustrin, och har redan lockat till sig namnkunniga investerare. Nu står det klart att miljardären Bill Gates fond Breakthrough Energy går in och stöttar bolaget. 

”Det visar att vi är på rätt spår”, säger medgrundaren Claes Kollberg.

Foto:Elaine Thompson/Cemvision

Microsoftgrundaren Bill Gates har sedan länge lämnat it-branschen bakom sig - hans nya mål är att få världen att ställa om. 2015 startade han därför initiativet Breakthrough Energy, som stöttar bolag med klimatsmarta idéer genom exempelvis forskningsanslag, riskkapital och nätverk.

När organisationen under natten till onsdag offentliggjorde vilka bolag som antagits till forsknings- och mentorprogrammet ”The Breakthrough Energy Fellows program” fanns svenska Cemvision med på listan.

”Det känns fantastiskt, särskilt med tanke på den process vi gått igenom för att komma med. Det visar att vi är på rätt spår”, säger Claes Kollberg, som är en av tre grundare.

Ansökan skickades in för nästan ett år sedan, och det har krävts många intervjuer och ”minutiöst planerade” budgetar och planer för att Cemvision skulle bli ett av de 20 bolag som valts ut globalt. Cementindustrin står för omkring 8 procent av världens utsläpp, men genom att utveckla en alternativ cement, återanvända industriellt avfall som råmaterial istället för kalksten och byta ut fossila bränslen mot el menar Cemvision att de stegvis kan minska utsläppen med upp till 100 procent. 

”Vi hoppas att det här får samma internationella uppmärksamhet som svenskt fossilfritt stål”, säger Claes Kollberg. 

Nu får bolaget ett finansiellt stöd av Gates fond i form av ett förmånligt låneupplägg som bara behöver betalas tillbaka om innovationen lyckas. Vilken summa det rör sig om vill Claes Kollberg inte avslöja, men beloppet ska finansiera pilotprojekt och all forskning under två års tid.

Dessutom kommer två av grundarna delta i ett mentorprogram som ska hjälpa företaget att utveckla, skala och kommersialisera tekniken.

”De kommande två åren ingår vi i ett nätverk där vi regelbundet jobbar med andra ’fellows’ och får hjälp med att till exempel ta fram affärsmodeller. Det ger oss ett fantastiskt nätverk av världsledande investerare, forskare och toppskiktet av näringslivet där vi kan hitta synergier”, säger Kollberg, som även fått träffa Bill Gates i egen hög person.

”Det är alltid spännande och roligt att få träffa en sådan person, som har sådan energi och satsar helhjärtat på att lösa klimatfrågan”, säger han om mötet.

Det är inte första gången Gates backar gröna cementsatsningar. I fjol investerade riskkapitalfonden Breakthrough Energy Ventures till exempel drygt 22 miljoner euro, motsvarande 238 miljoner kronor, i Irländska Ecocem Materials, som också jobbar med att blanda in industriellt avfall i sin produkt. 

Cemvision tog nyligen in 25 miljoner kronor i en pre seed-runda ledd av Polar Structure och Backing Minds. Nu ska bolaget satsa på att utveckla produkten ytterligare och få organisationen att växa.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera