ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Svenska bolag går samman – vill ha ny global standard

  • Foto: TT; Matthew Staver

Allt fler företag satsar på att bli klimatpositiva. Men vad det faktiskt innebär är upp till varje bolag att definiera. För att minska graden av godtycklighet vill Ikea, H&M och Max nu ta fram en global standard för begreppet.

Ikea ska vara klimatpositivt 2030, H&M till 2040. Och Max påstår sig ha en klimatpositiv meny sedan snart ett år tillbaka.

Vad begreppet innebär skiljer sig dock avsevärt åt mellan bolagen.

För Ikea handlar det bland annat om att sänka utsläppen i den egna verksamheten med 80 procent och att driva på för en utfasning av kol- och oljebaserade bränslen hos samtliga textilleverantörer. H&M:s ambition är att ta bort mer koldioxid ur atmosfären än vad den egna värdekedjan producerar, inkluderat allt från råmaterial till konsumenternas användning av produkterna.

Max följer å sin sida standarden för klimatneutralitet, ISO 14021. Men i stället för att kompensera för 100 procent av utsläppen – för neutralitet – kompenserar man 110 procent – för positivitet.

Allt fler företag och organisationer säger sig nu sträva efter klimatpositivitet. Och att begreppet lockar rådet det inga som helst tvivel om. Frågan är bara vilken legitimitet det har då det används högst godtyckligt.

För att råda bot på detta har Ikea, H&M och Max initierat ett arbete för att ta fram en gemensam standard som man i förlängningen hoppas ska bli praxis och nå erkännande globalt.

Deltar i samtalen gör även WWF.

”Det här är proaktiva företag som försöker hitta gemensamma principer kring vad klimatpositivitet innebär. Vi är långt ifrån att finna en standard. Men någonstans måste man börja”, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare inom klimat, energi och innovation på WWF.

Han påpekar att termen i sig är oerhört stark. Det bolag som använder den måste kunna visa tydlig ledning i klimatarbetet.

Vad företagens gemensamma arbete kommer att landa i är ännu för tidigt att säga. Men Stefan Henningsson är av åsikten att åtminstone några punkter bör ingå:

* Bolagen måste ha satt mål i enlighet med Science Based Targets riktlinjer för max 1,5 graders uppvärmning.

* En annan rimlig princip vore att bolagen överkompenserar för de utsläpp som ändå sker.

* Bolagen bör också påverka sina kunders val. ”Det är helt centralt”, säger Stefan Henningsson.

* Ännu ett krav skulle kunna vara att bolagen stöttar lösningar i svåra sektorer, som exempelvis Hybrits stål utan kol.

Huruvida klimatpositiv är ett ord som ens bör användas råder det dock delade meningar om.

Kritikerna mot Max kampanj för klimatpositiva burgare – ”Varje tugga bidrar till ett bättre klimat” – har varit åtskilliga. Reklamen fälldes nyligen av Reklamombudsmannen för att vara vilseledande.

Påpekas bör dock att nämnden inte invände mot begreppet klimatpositiv. Däremot menade den att formuleringen om ”varje tugga” kan göra att genomsnittskonsumenten tror sig bidra till ett bättre klimat genom att äta hos hamburgerkedjan, oavsett vad som väljs på menyn.

Kaj Török, hållbarhetschef på Max, tycker inte att ordet klimatpositiv är problemet.

”Jag tror inte att våra gäster käkar två burgare till lunch på Max i stället för en bara för att vi använder ordet klimatpositiv. Jag tror att begreppet ifrågasätts för att det är nytt och för att initiativet kommer från företag, i stället för från en icke vinstdrivande organisation.”

Stefan Henningsson:

”Om begreppet ställer för låga krav ser vi absolut risker med hur det används. Ett inte lika kraftfullt begrepp är nettonoll, som många företag också funderar över. Där är riskerna för feltolkning något mindre.”

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies