1515

Svensk vindkraft del av Amazons nya klimatlöfte

Amazons vindkraftpark i Värmland är bolagets första utanför USA. Nu kopplas den upp mot det svenska kraftnätet. ”Vår satsning i Sverige är en viktig del av vårt arbete för att nå våra klimatmål, säger Amazons energichef Nat Sahlstro.

Svensk vindkraft. Vindkraftverk nära Näsudden på Gotland.
Svensk vindkraft. Vindkraftverk nära Näsudden på Gotland.Foto:Fredrik Sandberg/TT

E-handelsjätten Amazon AMZN 0% Dagens utveckling och dess systerbolag Amazon Web Services meddelar i dag att företagens vindkraftspark i Bäckhammar, Värmland, nu kopplas upp till det svenska kraftnätet. Vindkraftsparken i Bäckhammar är Amazons första vindkraftspark utanför USA. Den förväntas leverera 280 000 MWh per år och därmed ge stöd till Amazon Web Services datacenter i Sverige samt till Amazons planerade e-handelsetablering i Sverige. 

– Vi har ett antal aggressiva klimatmål och vår satsning i Sverige är en viktig del av vårt arbete för att nå målen, säger Amazons energichef Nat Sahlstrom till Aktuell Hållbarhet. 

Amazon har sedan tidigare ett mål om att enbart använda fossilfri energi senast år 2025. I september presenterar bolaget nu ett nytt mål, ett åtagande om att nå netto nollutsläpp år 2040. 

– För oss är netto noll ett väldigt viktigt åtagande. Vårt mål ligger 10 år före Parisavtalets mål, säger Nat Sahlstrom. 

Projektet i Bäckhammar är ett av två stora vindprojekt som Amazon driver i Sverige. År 2022 planerar Amazon att koppla upp ytterligare en vindkraftspark, då med en kapacitet på 102 MWh. 

De senaste åren har stor uppmärksamhet riktats mot hur mycket energi som i dag används av IT-jättar som Amazons datacenter. Och hur den energianvändningen ökar exponentiellt. Nat Sahsltrom säger att han ofta får frågor kring detta. 

– Ofta så glömmer folk hur mycket energieffektivisering dessa datacenter faktiskt genererar i samhället. De flesta av de IT-tjänster vi i dag tar för givna hanterades förut manuellt, på ett betydligt mindre energieffektivt sätt. Ett datacenter ska självklart vara så energieffektivt som det bara går. Men man ska också komma ihåg att datacenter i det stora hela leder till minskad energianvändning. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar.

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?