1515
Annons

Svensk startup bryter ny mark – vill panta take away-lådan

Nystartade bolaget &Repeat lanserar ett digitalt pantsystem för take away-lådor. Ambitionen är att fler restaurangkunder ska återvinna engångsförpackningar – och få betalt samtidigt som restaurangbranschen blir mer hållbar. 

&Repeats returstation och vd:n Tor Espen Steinvik.
&Repeats returstation och vd:n Tor Espen Steinvik.

”I teorin kan man återvinna en take away-förpackning mellan åtta till nio gånger. Kvaliteten i fibrerna är ofta bra nog för att ge en förpackning åtminstone åtta liv”, säger norrmannen Tor Espen Steinvik, vd på &Repeat som i dagarna lanserar ett digitalt pant- och sorteringssystem för restauranger. 

Idén går ut på att bolaget förser restaurangerna med returstationer där kunderna kan återvinna förpackningen när maten är uppäten. Med hjälp av mobilkameran skannar kunden en QR-kod på lådan genom bolagets app innan den slängs i stationen.

”Det ska fungera på ungefär samma sätt som pantsystemet gör för PET-flaskor i dag. Du som konsument får tillbaka pengar när du hanterar återvinningen korrekt. Sedan tar vi ansvar för att materialet faktiskt blir återvunnet”, säger Tor Espen Steinvik.

Systemet implementeras nu på cirka 40 restauranger i Stockholmsområdet. Panini Internazionale, LETT, Zócalo och Mahalo finns bland kedjorna som är påkopplade.

För en återvunnen förpackning får kunden fyra kronor direkt in på bankkontot. När den köps betalas dock endast två kronor för själva panten – de andra två kronorna bjuder bolaget på. 

”Till att börja med kommer vi att betala två kronor när konsumenterna återvinner, därför att vi själva vill investera i att bygga ett konsumentbeteende kring det här. Systemet med pant fungerar både för take-away och för engångsmaterial från de som äter på restaurangen.”

Det ska även gå att återvinna en förpackning vid en vanlig återvinningsstation, och då gäller samma princip med att skanna QR-koden i appen innan förpackningen hamnar i containern.  

Bolaget samarbetar med Stena Recycling, som hanterar återvinningen. &Repeat säljer sedan de återvunna förpackningarna vidare, och tjänar således själva på affären. Bolaget uppskattar att den svenska marknaden för återvinning av den här typen av förpackningar ligger på mellan 300 till 500 miljoner kronor.

I dag återvinns endast 20 procent av take away-förpackningarna i Sverige, uppger bolaget. Enligt deras beräkning kan branschen spara 150 000 ton koldioxid årligen om återvinningen av sådana förpackningar når samma intensitet som återvinningen av PET-flaskor och burkar.

Tor Espen Steinvik är en av fem medgrundare som tillsammans äger 85 procent av bolaget. &Repeat siktar på att genomföra en investeringsrunda under det första kvartalet 2021. Då kommer även systemet att lanserar i Oslo, och senare under året i Helsingfors och Köpenhamn. 

”Vi tror även att vi kan etablera oss i större städer i Europa och Nordamerika. Det handlar framför allt om att hitta marknader där det finns ett tydligt samhällsproblem med engångsförpackningar och potential att öka återvinningen.”

Svenska bolagen som kan lyftas av Bidens klimatpaket: ”Det stärker såklart”

Ett historiskt klimatpaket har passerat den amerikanska senaten. Något som är goda besked för flera svenska aktörer.  

”Det är klart positivt utifrån svenska företags perspektiv”, säger Business Swedens regionchef Tobias Glitterstam. 

Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken (t. v.) och Lingyi Lu, hållbarhetschef på Söderberg & Partners (t. h.) kommenterar Bidens klimatpaket.
Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken (t. v.) och Lingyi Lu, hållbarhetschef på Söderberg & Partners (t. h.) kommenterar Bidens klimatpaket.Foto:Handelsbanken, Evan Vucci, Ola Hedin

Efter ett par turer fram och tillbaka fick Bidenadministrationen under natten till måndag ett klimatpaket igenom den amerikanska senaten. I och med att ett avtal slutits med den tidigare motvilliga senatorn Joe Manchin fick demokraterna ihop rösterna som krävdes.

Kompromisserna, som bland annat väntas innebära nya oljeborrningstillstånd och naturgasledningar, har fått kritik för att vattna ur paketet. Men det är ändå en historisk satsning, enligt Söderberg & Partners hållbarhetschef Lingyi Lu. 

”Med paketet kommer USA kunna nå sina klimatmål och minska sina utsläpp med 40 procent fram till 2030 (jämfört med nivåerna 2005, reds anm). Men det är också symboliskt viktigt. Det skickar signaler när en stormakt och storutsläppare visar att det menar allvar med sitt klimatåtagande”, säger hon. 

Paketet, med namnet ”Inflation Reduction Act”, är på 369 miljarder dollar, motsvarande 3.750 miljarder kronor, där det mesta är klimatfokuserat. Det handlar bland annat om skattelättnader, eller så kallade skattekrediter, riktat till aktörer inom förnybar energi. 

Det finns även stöd för att skynda på omställningen till elektrifierade transporter. Bland annat kommer konsumenter kunna få skattelättnader vid köp av elbilar.

”Det är klart att svenska bolag har lösningar som direkt adresserar problemen som ska tacklas. Inom transporterna har vi stora aktörer som Volvo, men även mindre teknikbolag som Einride och Volta Trucks. Även bolag med batterilösningar såsom Northvolt och Polarium kan dra fördel av satsningarna”, säger Tobias Glitterstam på Business Sweden.

Han menar att klimatpaketet både direkt och indirekt får en positiv påverkan på alla svenska verksamheter i USA.

”Det som förenar alla svenska bolag utomlands är att vi är väldigt proaktiva i den gröna omställningen. Det blir helt enkelt ett större fokus på det vi är allra starkast inom. Och det stärker såklart stora aktörer som H&M och Ikea likasom mindre spelare”, säger han.

Handelsbankens hållbarhetsanalytiker Josefin Johansson lyfter fram två bolag med tydlig exponering mot den Nordamerikanska marknaden som potentiella vinnare.

”Aktörer som är längre ned i värdekedjan och levererar till sektorerna som träffas kommer nog att uppleva en ökad efterfrågan. Ett exempel är aluminiumbolaget Gränges som har mer än hälften av sin försäljning i Nord- och sydamerika. De har pratat mycket om sin tillväxtpotential inom försäljning till el- och hybridbilar”, säger hon och fortsätter:

”Infrastrukturen för elbilar är något som kommer att byggas ut och ABB lyfts ofta fram vad gäller den typen av teknik och system.”

För att kunna ta del av skattelättnaderna kommer det däremot att finnas ett antal krav som kan komma att göra det tuffare för svenska bolag jämfört med deras amerikanska konkurrenter. 

”I det finstilta i förslaget kommer det att stå att de federala investeringarna primärt ska komma amerikanska bolag till handa. Specifikt så kommer det att förväntas en hög grad av tillverkning och slutmontering i USA samt en stor andel av leverantörer och inköp i USA”, säger Tobias Glitterstam.   

En viktig del i akten är att det ger aktörer inom bland annat vind- och solkraft mer långsiktiga förutsättningar än tidigare. De förslagna skattelättnaderna ska gälla i upp till tio år, något som väntas underlätta stora investeringsbeslut. 

Förslaget ska på fredag behandlas av representanthuset och sedan signeras av presidenten för att träda i kraft.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera