Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Svensk polis ratar elbilar

När polisen upphandlar bilar för framtiden låser man fast sig vid förbränningsmotorer i ytterligare åtta år. Elbilar anses inte klara de krav som ställs på ett utryckningsfordon, kan Aktuell Hållbarhet rapportera.

El är inget för svensk polis.
El är inget för svensk polis.Foto:Stina Stjernkvist/TT

Under de kommande åtta åren ska det levereras minst 2.200 nya polisbilar till svensk polis och efter avslutad upphandling står det klart att det blir Volvomodellerna XC 60 och V 90. Det betyder att svensk polis har låst sig vid förbränningsmotorer för lång tid framöver. 

Det har väckt kritik, bland annat i forum kopplat till utvecklingen av elfordon. Även 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz reagerar och tycker att polisen borde bidra till att uppfylla satta mål i klimatpolitiken. 

”Sedan 2005 har svenska myndigheter haft krav på sig att köpa en allt högre andel miljöfordon. Nu har svenska polisen valt att köpa in 2.200 fordon, till synes utan att ställa miljökrav”, säger han till Aktuell Hållbarhet.  

I ett mejl till Aktuell Hållbarhet skriver Robert Haaga, kommissarie och projektledare, att kraven i upphandlingen vara satta utifrån verksamhetens prestandakrav på utryckningsfordon, och att om drivmedel skulle ställas som krav i dag hade inga anbud lämnats då kraven inte skulle kunna uppfyllas gällande vikter och räckvidd. Han tillägger att XC60, som nu upphandlas kan tankas med HVO100 vilket är helt fossilfritt.

”Att tanka HVO100 i en flotta av den storleken skulle ge en merkostnad på två miljoner kronor om året, en viktig klimatåtgärd men här finns inget åtagande från polisen”, säger Jakob Lagercrantz och menar att Polisen kunnat välja en annan väg:

”Det hade varit fullt möjligt att undanta tio procent och där upphandla miljöfordon för att lära och få erfarenheter. Runt om i världen finns det polismyndigheter som har både Tesla och Nissan Leaf samt elbilar från de stora tyska märkena.”


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?