1515
Annons

Svensk innovation ska göra biffen mer klimatvänlig

Kött från nötkreatur som pruttat och rapat grönare lanseras för första gången i sommar. Ett samarbete mellan foodtechbolaget Volta Greentech, livsmedelsbolaget Protos och dagligvarukedjan Coop har gjort det möjligt. Men metanreduceringen löser inte alla köttindustrins problem.

Kor på bete.
Kor på bete.Foto:JONAS EKSTRÖMER / TT
Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech, Thomas Östlund, vd på Protos, och Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Coop.
Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech, Thomas Östlund, vd på Protos, och Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Coop.

Startup-bolaget Volta Greentech, som sedan starten 2019 tagit in 40 miljoner kronor från bland andra Northvolts vd Peter Carlsson och Nordnets grundare Claes Dinkelspiel, har i ett pilotprojekt fått bevisa att dess fodertillskott från den röda algarten Asparagopsis fungerar i praktiken. Tio ungtjurar på en gård på Gotland fick sitt foder utdrygat med 0,6 procent tillskott under tre månader. Under den perioden minskades djurens metanutsläpp med i snitt 80 procent.

Köttet från tjurarna, som blev mellan 15 och 18 månader innan slakt, kommer att från och med 30 juni säljas i ett begränsat antal Coopbutiker under märket LOME (Low on Methane).

Läs mer: Här planeras skatt på rapar från får och kossor 

”För första gången har vi nu reducerat metanutsläppen på en kommersiell gård. Och köttet, som kommer att finnas i butik, bevisar att vi kan minska den här typen av utsläpp drastiskt. Det gör att vi kan nå det nationella metanmålet”, säger Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech.

I samband med COP26 mötet i Glasgow i höstas lovade Sverige, tillsammans med 104 andra länder, att minska de nationella metanutsläppen med minst 30 procent senast 2030. Hela 5 procent av de totala växthusgasutsläppen beräknas komma från nötkreaturens rapar och fisar.

”90-95 procent av Sveriges befolkning äter kött och dricker mjölk fortfarande. Det kommer att ta lång tid innan övergången till mer växtbaserat sker. Men det är tydligt att många tycker att man ska konsumera mindre och bättre kött. Nu har man den möjligheten”, säger Fredrik Åkerman.

Prisskillnaden jämfört med konventionellt producerat kött ligger på 10-30 procent. Enligt nybildade livsmedelsföretaget Protos, tidigare Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri, är det däromkring smärtgränsen för konsumenten går.

”Om man har ett mervärde som motiverar en prisskillnad, får det vara 10-15 procent prisskillnad skulle jag säga”, säger Thomas Östlund, vd på Protos.

Det är också kostnaden som gör att algerna bara har använts under ungefär en fjärdedel av tjurarnas livslängd, något som uppges räcka för att sänka metanutsläppen med 30 procent. Förhoppningen från Protos sida är att staten ska kliva in för att främja den här typen av initiativ, nu när planen är att producera mer metanreducerat kött. Alternativet är annars att ha 30 procent mindre boskap för att nå metanmålet. 

”Våra politiker behöver stötta den svenska livsmedelsproduktionen mer. Den här innovationen ger en möjlighet att jobba mot hållbara matsystem. Vi ser också att självförsörjningen är en viktig fråga kopplat till vår militära försvarsförmåga numera.”

Metanet är däremot inte den enda klimatpåverkande aspekten från djurproduktionen. Hela 15 procent av de totala växthusutsläppen kopplas dit, enligt Livsmedelsverket. Det handlar bland annat även om transporter, både av foder och kött, samt avskogning för att odla soja till proteinfoder.

”Vi jobbar på att fasa ut GMO-sojan. Vi ser hur sårbara vi är i de här frågorna och vi måste fortsätta att jobba med dem”, säger Thomas Östlund.

Volta Greentech, som för närvarande producerar sitt kosttillskott på en pilotfabrik i Lysekil, siktar på att skala upp produktionen från och med nästa år. Planen är att börja bygga en större anläggning då. 

Läs mer: Minskar gas från kor med 80 procent: ”Behöver 10 miljoner ton alger”

Läs mer: Bolagets alger får kor att gasa mindre – plockar in pengar från Claes Dinkelspiel

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Matsvinnsbolaget vill musta dina äpplen i höst

Rscued slår ihop sig med Ica och lokala idrottsföreningar runt om i landet för att ta hand om överblivna trädgårdsäpplen. Det innebär nya terränger för matsvinnsbolaget som fått fart på tillväxten igen.  

Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.
Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.Foto:Nathalie Blixt

Initiativet provades redan under förra året men kommer att skalas upp i år. På 13 orter i Göteborg, Stockholm och Skåne kommer trädgårdsägare kunna registrera sig på Rscueds app för att få äppelträdens överblivna frukter hämtade under hösten.

”Jag har funderat länge över hur man kan ta hand om privatpersoners äpplen. Det är hundratusentals ton som ruttnar bort varje höst. Så jag ringde Ica-stiftelsen med idén och de kopplade ihop mig med organisationen Städa Sverige som engagerar ungdomar och föreningar med att samla skräp. Det var så det började”, säger Rscueds vd Truls Christenson.

Trädgårdsägare kan även välja att själva lämna in äpplena. Annars är det de lokala idrottsföreningarna kopplade till Städa Sverige som kommer att sköta insamlingen. Föreningarna kommer att få in 20.000 kronor för fyra halvdagars arbete från den lokala Ica-butiken och Ica Stiftelsen samt 1 krona per kilo äpplen från Rscued. Insamlingen sker varannan söndag med start 21 augusti.

Läs mer: Produktutveckling i raketfart – tillväxtmaskinen täljer guld på matsvinnet 

Målsättningen är att samla in minst 15 ton äpplen i höst som Rscued sedan mustar och säljer i Ica-butiken på den orten där de plockades. 

”Det är svårt att förutse hur mycket vi kommer att få in. Vi sätter 15-20 ton som en basnivå men det kan bli mycket mer”, säger Truls Christenson som vill att det ska bli ett område som växer till nästa år.

”Var det än finns en Ica-butik och en idrottsförening kan vi göra det här. Nu fokuserar vi på de 13 orterna som finns men vi tar emot intresseanmälningar till nästa år.”

Både användandet av en app och att samla in frukt från privatpersoner är nya områden för Rscued som hade ett hack i tillväxtkurvan i fjol. Efter att ha ökat omsättningen med nära 500 procent mellan 2017 och 2020, då bolaget slutade upp med 24 miljoner kronor, var det knappt någon tillväxt i fjol. Men i år har det börjat röra på sig igen och Rscued är på väg mot en omsättning på 35 Mkr.

”Efter en knackig start i januari och februari har vi haft ett fantastiskt halvår. Vi vet att vi kan vara lönsamma men vi satsar på att bygga en grund för fortsatt expansion med nya lokaler, maskiner och en ny fabrik. Fokus ligger fortsatt på Sverige men nästa år börjar vi planera för en utlandsexpansion”, säger Truls Christenson.

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev 

Följ oss på Twitter 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera