ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbart näringsliv

Svanen vill få företagen att flyga

  • Ragnar Unge, vd för Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen. Foto: Jack Mikrut

Företag behöver få ett större helhetstänk i sin produktion framöver.

”Det krävs för att nå hållbarhetsmålen”, säger Miljömärkning Sveriges vd Ragnar Unge, vars bolag nu vill inspirera näringslivet.

Hållbara bolag 2019: Alla listor bransch för bransch  (Obs extern länk!)

Sedan 1989 har det statliga bolaget Miljömärkning Sverige, på regeringens uppdrag, hjälpt konsumenter att välja mer klimatsmart med hjälp av bland annat Svanen-märkningen. Nu vrider den klassiska loggan på perspektivet och börjar också hjälpa företagen att ställa om i en mer hållbar riktning. 

”Vi är en brygga mellan producenterna och konsumenterna och visar hur man kan konsumera hållbart. Men som konsumenter är vi tvungna att konsumera det som producenterna tillverkar. Ska vi lyckas nå FN:s mål till 2030 måste produktionen bli mer hållbar”, säger Svanens vd Ragnar Unge. 

Ragnar Unge menar att bolagen måste tänka om grunden till vad som är en bra affärsmodell när hållbarheten ska bli central. Det krävs att man vänder på perspektivet.

”Ett exempel är: Man ska inte tänka att: 'Jag ska producera en tvättmaskin'. I stället ska man tänka att det finns ett behov hos kunderna att få kläder rena. Genom att fokusera på det kan man få ett annat helhetstänk på frågan och behovet – och kan hitta enklare lösningar till en hållbar produkt”, säger han. 

Det är också viktigt att bolagen har en helhetssyn och att de tar med produkternas hela livslängd i beräkningen. 

”Man måste veta exakt hur ens produkter påverkar miljön och alla de tänkbara miljöproblem som kan finnas runt produktionen eller konsumtionen”, säger Ragnar Unge.

Tanken att Svanen och Miljömärkning Sverige ska hjälpa bolagen till att nå mer hållbarhet är ny. 

”Vi har egentligen inget mål att hjälpa bolag. Vårt uppdrag är att peka ut vilka varor som är bra. Men för att vi ska nå klimat- och hållbarhetsmål behöver bolagen ställa om. Där vill vi vara en katalysator”, säger Ragnar Unge.

Ett sätt att uppmuntra bolagen att ställa om är just att kommunicera vilka bolag som är hållbara. Men även genom inspiration, såsom konferenser kallade Greenolution, där Svanen samlar näringslivet och organisationer för att diskutera hållbara affärsmodeller. 

”Jag tror att framtidens vinnare är de bolag som kan hjälpa konsumenterna till en hållbar livsstil”, säger Ragnar Unge.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer