1515
Annons

Supergasellen trotsar coronan: Växer rejält och gör storköp

En stark start för samarbetet med Ikea bidrar till att supergasellen Svea Solar fortsätter slå försäljningsrekord. Efter en injektion på 100 mkr från nya storägaren Axel Johnson gör solbolaget ett stort utlandsförvärv och siktar trots coronautbrottet på att fördubbla omsättningen till 1 miljard kronor under 2020.

Svea Solar siktar på fortsatt tillväxt i gasellfart. Från vänster syns Björn Lind (medgrundare och operativ chef,) Erik Martinson (medgrundare och vd) och Nolan Gray (marknadschef).
Svea Solar siktar på fortsatt tillväxt i gasellfart. Från vänster syns Björn Lind (medgrundare och operativ chef,) Erik Martinson (medgrundare och vd) och Nolan Gray (marknadschef).Foto:Jesper Frisk, Jesper Frisk, Jesper Frisk
Festligt. Snabbväxaren Svea Solar blev gasellvinnare i Stockholm och hela Sveriges supergasell 2019.
Festligt. Snabbväxaren Svea Solar blev gasellvinnare i Stockholm och hela Sveriges supergasell 2019.Foto:Jesper Frisk

”Det är klart att coronapandemin påverkar även oss och vår bransch. Men hittills är inbromsningen betydligt mindre än i många andra sektorer. Och vi ser just nu en fortsatt mycket stark utveckling och tror på ett mycket starkt helår för vår del”, säger Erik Martinson, vd och medgrundare till Svea Solar. 

Bolaget har sedan det grundades 2014 haft en raketartad utveckling och på bara några år blivit största solpanelinstallatören i Sverige. Efter att ha ökat försäljningen med 2 279 procent mellan 2015 och 2018 utsågs Svea Solar i fjol till Supergasell, alltså det mest snabbväxande av alla företag i Di:s gaselltävling.

”Det priset betyder jättemycket och har sannolikt också varit väldigt betydelsefullt som kvalitetsstämpel både när vi fortsatt att rekrytera ny personal och genomfört en ägarbreddning och fått in nytt kapital”, säger Erik Martinson. 

Och den snabba tillväxten fortsätter. 2019 blev ett nytt rekordår då omsättningen lyfte till 482 Mkr. Det var en ökning med drygt 98 procent jämfört med 243 Mkr 2018. Resultatet uppges dock ha fallit till minus 3 Mkr från ca 10 Mkr. 

”Det beror främst på att vi valt att investera tungt i fortsatt tillväxt, bland annat genom att vi i fjärde kvartalet etablerade oss i Spanien. Den underliggande verksamheten visar god lönsamhet”, säger Erik Martinson, och tillägger att försäljningen i Spanien fortsätter att växa trots att landet infört hårda restriktioner efter att drabbats hårt av corona. 

Som Di berättat startade Svea Solar i september i fjol ett nytt samarbete med Ikea i Sverige, i samband med att världens största heminredningskedja började sälja solpaneler även här. Samarbetet innebär att Ikea mot en ersättning förmedlar kundernas intresseanmälningar till Svea Solar.

”Det har gått jättebra. Och tack vare samarbetet med Ikea har vi nu en mycket stor orderstock som bidrar till att vi kan fortsätta växa fastän även solmarknaden i stort börjat bromsa in på grund av corona”, säger Erik Martinson. 

Och mitt i coronapandemin går nu Svea Solar på offensiven efter att nyligen ha stärkt sin finansiella ställning ordentligt. I mars fick bolaget in 100 Mkr i en nyemission då familjeägda Axel Johnson via sitt nya bolag för solinvesteringar, Axsol, blev storägare. 

”Det är oerhört betydelsefullt att få in en så kapitalstark ägare. Och deras tydliga signal är att vara en långsiktig ägare som kommer att kunna stödja vår vision att bli ledande inom solenergiinstallationer i Europa”, säger Erik Martinson. 

Förutom det nya egna kapitalet har Svea Solar nyligen säkrat ytterligare 100 mkr i utvidgad bankfinansiering. 

Och nu har företaget slagit till med sitt första stora förvärv. Den 1 april slutfördes köpet, för en hemlig summa, av den bostadsinriktade verksamheten hos brittiska Solarcentury, en av Europas största solcellsinstallatörer.

”Det är en extremt viktig milstolpe som gör vi faktiskt i ett slag blir nummer två i Europa bland solpanelsinstallatörer inriktade mot privatpersoner”, säger Erik Martinson.

Bland annat innebär förvärvet att Svea Solar nu etablerar sig även i Nederländerna, Belgien och på Europas största marknad, Tyskland. 

”Samtidigt utvidgar vi det långsiktiga samarbetet med Ikea även på de viktiga marknaderna. Tillsammans med etableringen i Spanien så har vi nu en plattform för att kunna nå våra tillväxtmål under flera år framåt”, säger Erik Martinson. 

Och målen förutsätter fortsatt tillväxt i gasellfart.

”Redan i år ska vi mer än fördubbla omsättning och för första gången omsätta över 1 miljard kronor. Men det är bara början. 2024 ska vi ha nått 7 miljarder kronor”, säger Erik Martinson. 

Hur ska ni lyckas med det?
”Det kan låta ambitiöst, och coronakrisen kan självklart påverka negativt. Men vi har ett lysande utgångsläge med starka ägare och samarbetspartners och en bevisad affärsmodell på en marknad som är i början av sitt globala genombrott. Solenergi är nu ekonomiskt konkurrenskraftig samtidigt som den kommer att krävas för att många länder ska klara sina klimatåtaganden.”

Innehåll från SAS InstituteAnnons

”Att kommunicera i realtid genom digitala kanaler har hittills visat sig framgångsrikt”

Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.
Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.

Hur kan en bank upprätthålla en relation med sina kunder när dessa inte längre besöker bankkontoret? Den frågan brottas förmodligen många banker med i tider då digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet och nya nischaktörer har intensifierat konkurrensen.

Jyske Bank, Danmarks tredje största bank, har lanserat ett nytt it-projekt där bankens kommunikation kommer att vara mera inriktad på den enskilda kundens behov. Relevant kommunikation baserad på kundens digitala beteende är nyckeln till att bevara och utvidga relationen med bankkunden. Tom Palving, Centre of Excellence Lead på Jyske Bank, med fokus på försäljning och kundlojalitet förklarar:

– Att ge kunderna goda råd kräver kunskap och insikt. Vi behöver veta mer om våra kunder för att kunna ge råd som överträffar online-tjänster och Google. Ambitionen är att vara där våra kunder är, bland annat genom kommunikation, och att lyssna digitalt för att lära oss mer om dem.

Jyske Bank implementerar en kommunikationsplattform som ska göra den digitala kunddialogen relevant, närvarande och proaktiv, på samma sätt som kunderna upplevde det i den lokala matbutiken före smartphone och online-finansiering.

Kunderna gör sina efterforskningar hemma

De flesta studier pekar på samma sak, vare sig det handlar om bilförsäljning eller tillhandahållande av lån. Kunderna har läst på online så att bara det sista steget är kvar när de till slut kliver in genom dörren.

– Kunderna befinner sig mer på digitala kanaler nu än för tio år sedan. De flesta som besöker bankkontoret har redan gjort efterforskningar och förberett sig. För tio år sedan besökte kunderna rådgivaren för att få hjälp. Nu är de förberedda och genom den digitala utvecklingen i andra branscher är de vana vid att fatta snabba inköpsbeslut.

Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.
Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.

I många fall kan även beslutet fattas online. Enligt Tom Palving kan nischaktörerna bevilja lån till digitalvana kunder med bara fyra klick. Dessutom tenderar kunderna att vända sig till Google för att hitta information om hur de ska optimera sina finanser.

Om Jyske Bank ska kunna vara en tänkbar leverantör av banktjänster måste de ha en digital närvaro i de kanaler där kunderna surfar och gör sina efterforskningar innan de fattar beslut. På så sätt kan Jyske Bank stärka relationen med kunderna genom kommunikation.

Känn dina kunder

Om du vill vara mer synlig på den digitala scenen behöver du lära dig mer om kundernas digitala beteende. Det gör att du kan vara närvarande på samma digitala platser som dina kunder.

Och när du inte har den expertisen själv måste du hitta den någon annanstans.

– Programvaruföretaget SAS Institute hade sett de här utmaningarna förr och kunde erbjuda en lösning som vi kunde köpa i stället för att behöva uppfinna och bygga den själva. Det hade varit en stor och komplicerad uppgift att bygga den från grunden.

Med rätt programvara kan banken kombinera sin interna kundinformation med kundernas digitala fotspår. Det ger en bättre förståelse för kundens aktuella behov och önskemål och banken kan översätta det till relevant kommunikation för den enskilda kunden.

Helhetsbilden gör det möjligt för banken att optimera kundernas övergripande ekonomiska situation och samtidigt lyfta fram relevanta tjänster.

En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.
En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.

Effektivare kommunikation

Tom Palving konstaterar att projektet gör banken bättre på att identifiera det viktigaste budskapet och tidpunkten när detta budskap bör kommuniceras till kunden.

– Vårt mål är att kommunicera så relevant och effektivt som möjligt, men även att sortera bort de personer som inte tycker att ett specifikt budskap är relevant.

– Det vi vill veta är om vi kan få fler kunder att kontakta oss. Och att de som kontaktar oss får en bra upplevelse och gör ett köp. Det sparar tid för både våra kunder och oss.  Vi ser flera exempel där vi är mer relevanta och därför ökar antalet kunder som interagerar tack vare vårt nya verktyg.

Den personliga banken

Projektet med plattformen är fortfarande i sin linda, och det är en bit kvar innan banken kan börja skriva direkt i kundernas Facebook-flöden, förutsatt att kunderna också kan se fördelarna och tillåter att Jyske Bank kontaktar dem just där.

– Vår ambition är att bygga ett kommunikationsverktyg som är så effektivt att alla kunder upplever Jyske Bank som relevant, närvarande och proaktiv.

Som så kallad relationsbank kan Jyske Bank erbjuda komplexa lösningar baserade på en hög nivå av information om kunden. En informationsnivå som nu kompletteras och utökas med digital information.

– När vi lyckas kommer vi att få en djupare insikt om våra kunder än vad nischaktörerna någonsin kan få. Då kan vi ge våra kunder den bästa finansiella rådgivningen – något som de inte kan få någon annanstans, säger Tom Palving.

Läs mer om lösningen som Jyske Bank använder för att kommunicera med sina kunder.  

Vill du veta mer? Läs om Jyske Banks samarbete med SAS Institute och andra innovativa lösningar i Norden.  

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera