1515
Annons

Studie: Fisk- och skaldjursaktier skuttar uppåt efter miljömärkning

Fisk– eller skaldjursbolag som erhåller en miljömärkning överavkastar därefter på börsen. Det konstaterar en färsk studie publicerad i tidskriften Marine Resource Economics.

Linnéa Engström, programdirektör på Marine Stewardship Council (MSC) i Östersjöregionen och Skandinavien, och fiske efter torsk vid norska Gryllefjord.
Linnéa Engström, programdirektör på Marine Stewardship Council (MSC) i Östersjöregionen och Skandinavien, och fiske efter torsk vid norska Gryllefjord.Bild:MSC/TT

Studien kommer fram till att bolag som erhållit en miljömärkning i snitt överavkastar 1,08 procent – jämfört med ett index över omkring 300 fiskebolag – den första veckan efter att nyheten tillkännagivits. Efter 20 dagar är överavkastningen i snitt 2,64 procent och effekten ökar med bolagets storlek och lönsamhet.

Studien som är gjord av forskare vid spanska University of Cantabria innefattar totalt 435 bolag världen över som på något sätt befinner sig fiskeindustrins värdekedja. Av dessa bolag var 58 stycken miljöcertifierade och börsnoterade. 

Datan över certifieringar kommer från Marine Stewardship Council (MSC), som är en icke-vinstdrivande miljöcertifieringsorganisation, medan börsdatan kommer från Thomson Reuters databas Eikon. Märkningen som studien tittar på gäller spårbarhet – vilket innebär att produkten ska kunna kartläggas hela vägen från fisket till konsumenten.

Studien slår inte fast orsaken till att investerare värdesätter miljömärkningen, men lyfter fram att en faktor kan vara att konsumenter ser ett större värde i en mer hållbart framtagen produkt.

Linnéa Engström, som är programdirektör på MSC i Östersjöregionen och Skandinavien, illustrerar med tonfisk som exempel.

”Det är en högriskart som omgärdas av problem som slaveri, illegalt fiske och organiserad brottslighet. Det påverkar såklart marknaden. En certifiering löser inte mirakulöst alla problem. Men genom obligatoriska observationsprogram blir det mycket svårare att exempelvis hålla slavar ute till havs under långa perioder”, säger hon.

Hon tycker att studien stärker tesen att det lönar sig att vara grön.

”En trovärdig miljömärkning fungerar som en försäkring mot risker och dålig publicitet. Det tror jag värdesätts av branschen”, säger hon.

För en enskild koncern kostar en certifiering omkring 200.000 kronor enligt Linnéa Engström. Till det tillkommer eventuella kostnader som krävs för att ställa om verksamheten så att den faktiskt kan bli miljömärkt.

Spårbarhetsstandarden som används i studien ägs och utvecklas av MSC. Själva efterlevnaden kontrolleras dock av revisionsbyråer och består av en årlig genomgång av dokumentation och stickprov. 

”Det här är en enskild studie och det behöver komma fler. Men greenwashing är en stor risk när vi pratar om att driva finansbranschen mot ökad hållbarhet. Många konsumenter är förvirrade och vill ha hållbarhetspåståenden verifierade. Det kommer att driva på för trovärdiga miljömärkningar, alltså att någon utifrån tittar på det som påstås vara hållbart”, säger hon.

Innehåll från ZignSecAnnons

Nya krav på företag som säljer till Danmark

Jason Coombes, Head of IT compliance.
Jason Coombes, Head of IT compliance.

Från och med den 31 oktober måste alla danska bankkunder använda den nya e-legitimationen MitID när de e-handlar eller ska logga in på banken. Gamla lösningen NemID slutar samtidigt att fungera för de tjänsterna.

– Det innebär att svenska företag som säljer till Danmark måste göra om sina processer, säger Jason Coombes, Head of IT compliance på ZignSec, ett av elva certifierade MitID-ombud.

Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader

Danmark, precis som övriga nordiska länder, har kommit mycket långt i sin digitalisering. Så pass långt att landet under 2022 lanserar en helt ny e-legitimation. Gamla NemID byts ut mot nya MitID, en lika stor operation som om Sverige skulle besluta sig för att skrota BankID till förmån för ett nytt system.

– Danmark har valt att utveckla ett nytt elektroniskt ID-system för att ligga steget före säkerhetsmässigt och på så sätt kunna möta framtida digitala hot och utmaningar på ett sätt som inte hade varit möjligt med NemID, förklarar Jason Coombes.

Utrullningen har skett under en lång tid och fram tills nu har de både systemen kunnat användas parallellt. Men den 31 oktober är det slut med det. Då stänger nämligen Danmarks banker möjligheten att använda NemID vid e-handel och vid inloggning på banken. Och det här ställer i sin tur krav på svenska e-handlare som riktar sig mot den danska marknaden.

– De behöver nu uppdatera sina system och processer så att de hanterar MitID istället för NemID, säger Jason Coombes.

Många fördelar

Och även om bytet kan verka både dyrt och stort så finns det många fördelar med MitID jämfört med NemID.

– Framförallt handlar det om säkerhet, att MitID kan hantera fler aspekter än vad NemID kunde, säger Jason Coombes.

– Men det handlar också om att MitID är framtidssäkrat, att det kommer att kunna användas även med ny teknik som NemID inte hade varit kompatibelt med.

För att få använda MitID som identifieringslösning på sina hemsidor måste företag och e-handlare av säkerhetsskäl gå via en så kallad MitID-mäklare, ett slags ombud som uppfyller hårda certifieringskrav.

– De danska myndigheterna har valt den här lösningen för att leva upp till globala standarder inom digital säkerhet. Det faktum att e-handlare nu ska gå via ombud gör också hela överföringsprocessen lättare och snabbare eftersom de har en kunnig partner som hjälper dem hela vägen.

En av dessa godkända mäklare är just regtech-företaget ZignSec, ett svenskt bolag som jobbar med att hjälpa företag att automatisera och hantera identifieringskrav på olika marknader, inte bara i Norden eller Europa utan i hela världen. Det innebär att det inte bara är övergången från NemID till MitID som de kan hjälpa kunderna med.

– Vår digitala nutid skapar möjligheter för företag att snabbt expandera utomlands, den stora utmaningen är att uppfylla regulatoriska krav på kundkännedom i flera jurisdiktioner. Det är inför sådana utmaningar vår aggregeringsmodell och globala täckning är en stor tillgång för våra kunder, summerar Jason Coombes.

Läs mer om hur du kan hantera identifieringskrav på olika marknader

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Kaffejätten miljardsatsar för att värja sig mot klimathotet

Nestle kommer att investera över miljarderdbelopp i klimatåtgärder. Bönder behöver utbildas och odlingar behöver ställa om annars är kaffets framtid hotat, menar företaget. Det rapporterar Bloomberg.  

Kaffeodlingen är hotad.
Kaffeodlingen är hotad.Foto:Christine Olsson/TT/Laurent Gillieron

Världens största kaffebolag ska investera över 10 miljarder kronor fram till 2030. Pengarna ska bland annat användas för att uppmuntra bönder som levererar till Nestle att använda sig av mer hållbara odlingsmetoder. Bolaget kommer att erbjuda utbildningar och finansiella incitament för att få till beteendeförändringen.

Det kan bland annat handla om så kallat generativt jordbruk, som plantering av täckgrödor för att skydda jorden. Något som kan öka markens ­bördighet och minska vattenförbrukning. 

Eftersom en stor del av den globala kaffeproduktionen sker i regioner runt ekvatorn har odlingarna varit särskilt utsatta för extremväder såsom torka och orkaner. Bland annat drabbades Brasilien hårt av extremkyla i fjol, vilket slog hårt mot kaffeskörden. 

”Vi kommer inte att ha fungerande kaffeodling om 20 till 30 år om vi inte agerar nu”, säger David Rennie, chef för Nestles kaffeverksamhet, till Bloomberg.

Nestles nya plan är en fortsättning på en tidigare hållbarhetsinsats som involverade 100.000 bönder. Målet är att ytterligare 100.000 odlare ska bli mer gröna kommande år. Nya regleringar och risken att förlora hållbarhetsmedvetna konsumenter är viktiga motivationsfaktorer i arbetet med att satsa på omställningen i leverantörskedjan.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera