1515

Studie: Fisk- och skaldjursaktier skuttar uppåt efter miljömärkning

Fisk– eller skaldjursbolag som erhåller en miljömärkning överavkastar därefter på börsen. Det konstaterar en färsk studie publicerad i tidskriften Marine Resource Economics.

Linnéa Engström, programdirektör på Marine Stewardship Council (MSC) i Östersjöregionen och Skandinavien, och fiske efter torsk vid norska Gryllefjord.
Linnéa Engström, programdirektör på Marine Stewardship Council (MSC) i Östersjöregionen och Skandinavien, och fiske efter torsk vid norska Gryllefjord.Bild:MSC/TT

Studien kommer fram till att bolag som erhållit en miljömärkning i snitt överavkastar 1,08 procent – jämfört med ett index över omkring 300 fiskebolag – den första veckan efter att nyheten tillkännagivits. Efter 20 dagar är överavkastningen i snitt 2,64 procent och effekten ökar med bolagets storlek och lönsamhet.

Studien som är gjord av forskare vid spanska University of Cantabria innefattar totalt 435 bolag världen över som på något sätt befinner sig fiskeindustrins värdekedja. Av dessa bolag var 58 stycken miljöcertifierade och börsnoterade. 

Datan över certifieringar kommer från Marine Stewardship Council (MSC), som är en icke-vinstdrivande miljöcertifieringsorganisation, medan börsdatan kommer från Thomson Reuters databas Eikon. Märkningen som studien tittar på gäller spårbarhet – vilket innebär att produkten ska kunna kartläggas hela vägen från fisket till konsumenten.

Studien slår inte fast orsaken till att investerare värdesätter miljömärkningen, men lyfter fram att en faktor kan vara att konsumenter ser ett större värde i en mer hållbart framtagen produkt.

Linnéa Engström, som är programdirektör på MSC i Östersjöregionen och Skandinavien, illustrerar med tonfisk som exempel.

”Det är en högriskart som omgärdas av problem som slaveri, illegalt fiske och organiserad brottslighet. Det påverkar såklart marknaden. En certifiering löser inte mirakulöst alla problem. Men genom obligatoriska observationsprogram blir det mycket svårare att exempelvis hålla slavar ute till havs under långa perioder”, säger hon.

Hon tycker att studien stärker tesen att det lönar sig att vara grön.

”En trovärdig miljömärkning fungerar som en försäkring mot risker och dålig publicitet. Det tror jag värdesätts av branschen”, säger hon.

För en enskild koncern kostar en certifiering omkring 200.000 kronor enligt Linnéa Engström. Till det tillkommer eventuella kostnader som krävs för att ställa om verksamheten så att den faktiskt kan bli miljömärkt.

Spårbarhetsstandarden som används i studien ägs och utvecklas av MSC. Själva efterlevnaden kontrolleras dock av revisionsbyråer och består av en årlig genomgång av dokumentation och stickprov. 

”Det här är en enskild studie och det behöver komma fler. Men greenwashing är en stor risk när vi pratar om att driva finansbranschen mot ökad hållbarhet. Många konsumenter är förvirrade och vill ha hållbarhetspåståenden verifierade. Det kommer att driva på för trovärdiga miljömärkningar, alltså att någon utifrån tittar på det som påstås vara hållbart”, säger hon.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?