Storbanken mörkar mångfalden – ”lite sämre när det gäller utanför Europa”

SEB och Nordea har båda en bit kvar innan deras anställda speglar den mångfald som finns i samhället i stort. Målet är att nå dit – men ingen av bankerna vill sätta ett datum för när de ska vara där.  

Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef Nordea Sverige och Maria Hamstedt, mångfaldschef på SEB.
Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef Nordea Sverige och Maria Hamstedt, mångfaldschef på SEB.

Finansbranschen får kritik för att andelen utrikesfödda utanför Europa är alldeles för låg jämfört med hur det ser ut i resten av befolkningen. 

Ett par av de största bankerna som säger sig ha jobbat aktivt med frågan under senare tid är SEB och Nordea. Bankerna säger sig vilja ”spegla sin kundbas” och ”spegla samhället i stort”. Några konkreta siffror på vad det faktiskt innebär vill de dock inte ange, och de sätter inte heller några andra mål än de ganska luddiga formuleringarna ovan. 

Men både SEB och Nordea använder sig av SCB:s definition och statistik, vilken säger att 25,9 procent (2020) av befolkningen har utländsk bakgrund. Det innebär att de själva är födda utomlands eller har två föräldrar som är det. 

SEB hade år 2019, då den senaste mätningen gjordes, 18 procent anställda med utländsk bakgrund i Sverige.

”Vi har ingen mätning på hur vår kundbas ser ut. För att ligga där samhället ligger har vi en bit kvar”, säger Maria Hamstedt, mångfaldschef på banken. 

Enligt henne har SEB arbetat mer fokuserat med frågan under de senaste tre åren, en av flera satsningar då var att hon då fick sin nuvarande tjänst. Och hon tycker att det blivit en delvis annan känsla på banken de senaste åren. 

”Det är lite mer av en ‘melting pot’, lite fler dimensioner. Det gynnar oss absolut som bank, vi måste bli bättre på att spegla samhället och andras erfarenheter.”

Än återstår dock mycket arbete. Dels måste fler människor med utländsk bakgrund beredas tillträde i banken, dels måste de kunna klättra och avancera uppåt. I dag har 12 procent av cheferna utländsk bakgrund. 

”Vi kan se att när vi kommer högre upp bland cheferna så minskar mångfalden. Det gäller både för kön, utländsk bakgrund och andra parametrar”, säger Maria Hamstedt. 

Maria Hamstedt, mångfaldschef på SEB.
Maria Hamstedt, mångfaldschef på SEB.

Trots att mycket arbete återstår, vill SEB inte sätta något datum för när målet om att spegla samhället ska vara uppnått. 

”Här finns olika skolor. En del säger att det måste till KPI med deadline för att se förändring, medan andra säger att det kan få motsatt effekt eftersom förändringen inte blir hållbar. Vår inställning i dag är att inte bli för KPI-styrda utan att jobba mer med den underliggande kulturen. Vi tror att stabiliteten ökar då.”

På Nordea Sverige säger mångfaldschef Åsa Nilsson Billme att vad gäller Norden och Europa så speglar personalsammansättningen på banken ”ganska väl” hur det ser ut i övriga samhället. 

”Det är lite sämre när det gäller människor med bakgrund utanför Europa. Samma mönster gäller även på chefsnivå”, säger hon.

Trots upprepade frågor vill Nordea varken under eller efter intervjun ge några exakta siffror över vad SCB:s sammanställning har visat. 

Internt har banken data över hur det ser ut på de olika avdelningarna, men inte heller det har man velat släppa till Di. Åsa Nilsson Billme framhåller dock att en ökad mångfald på banken, gör banken bättre. 

Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef Nordea Sverige.
Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef Nordea Sverige.

”Det gäller oavsett bransch, så är det. Vi vill nå de bästa och mest engagerade medarbetarna, och de hittar man i alla grupper av människor. Vi blir också bättre på att möta kunderna med mer mångfald.”

Men det är en sak att arbeta med mångfald, påpekar Åsa Nilsson Billme, en annan att jobba med inkludering. 

”Där måste man göra väldigt mycket, från att arbeta med policys till utbildning. Det måste in i alla processer och våra medarbetare måste få vara engagerade i de här processerna.”

Läs mer: Mångfaldskris i finansbranschen – ”det pågår en brain drain” och Professorn: ”Omöjligt bli ledande finanscentrum om vi missar talangerna”

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?