1515

Stora risker när industrin ska ställa om: ”Enorm utmaning”

Svensk industri är generellt positiv till att ställa om sin verksamhet för klimatets skull. Men riskerna är omfattande och politiken måste underlätta skiftet. 

Det är budskapet i en färsk rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. 

Klimathotet är akut och på tå för att bidra till omställningen står stora delar av svensk industri. Åtskilliga initiativ och pilotprojekt pågår i syfte att hitta lösningar som kan minska utsläppen av växthusgaser. 

Klart är dock att mycket arbete återstår. 

För svensk del ligger stort fokus på elektrifiering och biobränsle – enligt rapporten från IVA är samtliga branscher beroende av teknikutveckling inom de här områdena. 

* Biobränsle: IVA ser i runda slängar en 50-procentig ökning av dagens nivåer inom industrin (från 56 TWh 2017 till 74–87 TWh 2045). 

* El: Här ser IVA att en dubblering av dagens nivåer kan komma att krävas (från 50 TWh 2017 till 80–100 TWh 2045). 

Mest energiintensiv är utan tvekan järn- och stålindustrin, i synnerhet på elsidan. Osäkerheten inom kemi bedöms dock vara stor vad gäller det ökade elbehovet. 

På biobränslesidan väntas cement- samt järn- och stålindustrin kräva stora volymer. 

Karin Byman, energiexpert på IVA och projektledare för projektet ”Vägval för klimatet”, pekar också på att CCS/CCU – infångning av koldioxid för lagring eller användning – kommer att krävas inom ett flertal branscher, som gruv-, mineral-, cement- och kemiindustrierna. 

”Det här blir nödvändigt eftersom inte alla branscher kommer att nå hela vägen endast med lösningar för förnybar energi. Vi ser att omställningen är en enorm utmaning, men också att det finns tekniska lösningar på det mesta.”

Hon poängterar att här finns enorma möjligheter, men också att riskerna är stora för berörda företag.

”Det krävs väldigt stora investeringar i ny teknik, i vissa fall under stor osäkerhet. Omställningen är därför också förknippad med en stor ekonomisk risk för företagen. Fattar man fel beslut och satsar stora pengar på något som inte fungerar så kan man riskera hela verksamheten.”

Flera av de industrier som ska ställa om är exportberoende, påminner Karin Byman om. 

”Stora investeringar ger de här bolagen andra förutsättningar än sina konkurrenter. Men går det väl blir det en fördel då de kan erbjuda nya klimatsmarta produkter som kunder kan komma att efterfråga.”

Rapporten framhåller att statligt stöd krävs i hela kedjan – forskning, utveckling, uppskalning och kommersialisering – för att industrins omställning ska kunna bli verklighet.

Karin Byman ser att politik och styrmedel måste underlätta omställningen för industrin. Samma sak säger Mikael Dahlgren, ordförande för rapportens arbetsgrupp på IVA och forskningsdirektör på svenska ABB. 

”Det är viktigt att våra politiker förstår det globala perspektivet. Att man försöker påverka den inre marknaden i EU är centralt.”

Gör man inte det redan?
”Politikerna gör mycket, men de kan göra mycket mer. De behöver argumentera kraftfullt för att klimatvänliga produkter är bra för Europa. De behöver vara ännu mer involverade i att sätta agendan.”

Han fortsätter: 

”Vi kan inte förlita oss bara på statligt stöd. Varje investering måste bära sig. Industrin måste kunna leva på sin egen konkurrenskraft.”

 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?