Stor ökning av solceller

Lägre kostnader och ökad miljömedvetenhet — att installera solceller blir allt hetare i Sverige.

På ett år har antalet installationer ökat med 67 procent, visar statistik från Energimyndigheten.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

 

Det blir alltmer populärt att installera solceller. Under förra året installerades det drygt 10 000 nätanslutna solcellsanläggningar, och totalt finns det nu strax över 25 000.

Det har skett en ökning på drygt 67 procent mellan 2017 och 2018, enligt siffror från Energimyndigheten.

Johan Lindahl, talesperson för branschföreningen Svensk Solenergi tror att ökningen beror på flera faktorer.

”Priserna för att installera har gått ner. Det i kombination med en allt större miljömedvetenhet, samtidigt som man ser fler och fler solceller i sin omgivning.”

Trots att priserna för att installera solceller har sjunkit innebär de fortfarande en kostnad som inte alla har råd med. Ett villasystem kan till exempel ligga på mellan 60 000 och 100 000 kronor, uppskattar han.

”Det är pengar som inte alla har. Samtidigt, när folk som har det bättre ställt gör dessa investeringar så innebär det ett bättre klimat och möjligheter till en bättre hälsa även för de som inte har råd. Detta eftersom vi behöver bränna mindre fossilt och få mindre luftföroreningar.”

Sedan 2009 har det funnits ett statligt stöd för installation av solceller. Även där märker man att intresset har ökat.

Under tio år har nästan 50 000 ansökt om stöd varav hälften har fått beviljat sina ansökningar. Hittills har nästan 1,7 miljarder kronor delats ut i stöd, visar Boverkets statistik.

Det senaste året har över 20 000 ansökt om investeringsstöd, en fördubbling från året innan. Enligt Jeffrey Berard, statistiker på Energimyndigheten, kan det bero på en ändring i investeringsstödet. I januari 2018 höjdes stödnivån från 20 till 30 procent. I maj i år sänktes den till 20 procent igen.

”Men vad vi ser har hänt är att trots att det har sjunkit så har inte intresset för solcellsanläggningar ändrats. Folk bygger fortfarande, men man bygger kanske mindre anläggningar utifrån vad man har råd med”, säger Jeffrey Berard.

I bostadsrättsföreningen Malmöhus 24 i Malmö satsas det för fullt på solenergi. Där har tre av föreningens flerfamiljshus fått solceller på taket och ett fjärde hus är på gång. Det gör de för att återinvestera i framtiden, berättar Ernad Habibovic, ledamot i föreningen.

”Vi gör detta främst för våra medlemmars skuld. Vi vill säkra upp energiåtgången”, säger han.

Att det är en mindre miljöbelastning anses också som ett stort plus. Det mesta av elen solcellerna producerar använder de själva i husen. Ibland, särskilt när vädret är på deras sida, händer det att de får sålt överskott av energin till Eon.

”Lite grann har vi sålt, men målet är inte att sälja. I slutändan vill vi bli helt självförsörjande.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?