1515
Annons

Stor granskning: Här är alla börsens mest hållbara bolag

För tredje året i rad har Di och Aktuell hållbarhet, tillsammans med Ekonomihögskolan i Lund, granskat de svenska börsbolagens hållbarhetsarbete. Här är bolagen som kammat hem förstaplaceringen.

Vd-trion Annika Bresky, Stora Enso, Carina Åkerström, Handelsbanken, och Helena Helmersson, H&M. De tre bolagen toppar sina respektive kategorier i rankningen av Sveriges mest hållbara börsbolag.
Vd-trion Annika Bresky, Stora Enso, Carina Åkerström, Handelsbanken, och Helena Helmersson, H&M. De tre bolagen toppar sina respektive kategorier i rankningen av Sveriges mest hållbara börsbolag.Foto:Jesper Frisk; Jack Mikrut

Nio bolag inom sex olika sektorer av det svenska näringslivet kan titulera sig vinnare i årets upplaga av rankningen Hållbara bolag. Rankningen – som är framtagen av Dagens industri och Aktuell Hållbarhet i samarbete med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet – tar för tredje året i rad tempen på börsnoterade bolags hållbarhetsarbete. Rankningen inkluderar börsbolag inom sektorerna konsumtionsvaror, kapitalvaror, material, investmentbolag, banker och dagligvaror.

Vinnarna är Kinnevik KINV B +1,11% Dagens utveckling , H&M HM B -3,02% Dagens utveckling , Stora Enso STE R -1,58% Dagens utveckling , AB Volvo VOLV B 0,00% Dagens utveckling och Handelsbanken SHB A +0,23% Dagens utveckling . I kategorin konsumtionsvaror delar Essity, Axfood och Midsona på vinsten.

I år 2020 har bolagen bedömts särskilt utifrån sin förmåga att kartlägga och hantera risker, något som aktualiserats i och med coronapandemin. Några exempel på risker som bolagen brottas med är risker i värdekedjan, klimatrisker, risker relaterade till korruption, jämlikhet och brott mot mänskliga rättigheter samt risker som har att göra med förändrade konsumentpreferenser. 

Samtliga bolags rapporter och hemsidor har granskats, dessutom har alla bolag fått svara på en enkät där de själva skattat sitt arbete med hållbarhetskommunikation och riskhantering. 

AB Volvo rankas högst i kategorin kapitalvaror. 

Läs vinnarintervjun med AB Volvo här. 

Årets vinnare inom kategorin Investmentbolag är Kinnevik. Bolagets vd Georgi Ganev menar att det är investerarnas ökade krav på hållbarhet och transparens som driver på utvecklingen hos Kinnevik.

”Investerarna pushar oss, och vi gör det samma för våra portföljbolag”, säger han.

 Läs vinnarintervjun med Kinnevik här.

Den bank som på det mest uttömmande sätt redovisar sitt hållbarhetsarbete och -risker är Handelsbanken. Just banksektorn står inför en rad nya klimatregelverk, inte minst då det kommer till att hantera risk och kunna identifiera gröna respektive ”smutsiga” investeringar.

 ”Vad gäller fysisk klimatrisk får man jobba med många olika scenarier av hur mycket uppvärmning vi har vid seklets slut. Sen kan man titta på omställningsrisken; vilken sektor drabbas hårdast av ett förändrat kundsentiment eller av nya regelverk?”, säger hållbarhetschefen Catharina Belfrage Sahlstrand.

 Läs vinnarintervjun med Handelsbanken här. 

I kategorin material är Stora Enso vinnare för tredje året i rad. Klimatomställningen bär med sig risker, men också möjligheter, menar bolagets vd Annica Bresky. 

”Det som är avgörande är ett bolags förmåga att anpassa sig till förändring”, säger hon.

 Läs vinnarintervjun med Stora Enso här. 

Även vinnaren i kategorin konsumtionsvaror, H&M, har vunnit tidigare. Klädjätten har haft ett tufft år i pandemins spår, och frågan om risk och hållbarhet har aldrig varit mer aktuell, enligt hållbarhetschef Anna Gedda.

”Frågan om social hållbarhet har blivit otroligt aktualiserad utifrån pandemin, både då det handlar om våra egna anställda och de som arbetar hos våra leverantörer. Vi har jobbat mycket med att motverka de risker som finns hos underleverantörer, bland annat när det handlar om mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och arbetarnas möjlighet till försörjning”, säger hon.

 Läs vinnarintervjun med H&M här. 

Axfood, Essity och Midsona delar förstaplatsen i kategorin dagligvaror i Di:s rankning Hållbara bolag. Läs intervjuerna med bolagen här.

 


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?