Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Stor genomgång: Här är börsens hållbarhetsstjärnor

Stora Enso, Electrolux, H&M och Skanska står som vinnare då resultatet i första upplagan av Hållbara bolag 2018 nu presenteras. Syftet med rankningen – framtagen av Dagens industri och Aktuell Hållbarhet i samarbete med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet – är att ta tempen på börsnoterade bolags hållbarhetsarbete. 

Foto:TT
Susanne Arvidsson, docent vid Lunds universitet.
Susanne Arvidsson, docent vid Lunds universitet.Foto:Lars Jansson

Efter ett års intensivt arbete med den nya rankningen kan fyra vinnare i tre olika kategorier slutligen presenteras. Stora Enso, med högst maxpoäng (61) av samtliga bolag, är bäst i industrigruppen Material. 

Electrolux och H&M, som landar på lika hög poäng (59), toppar listan över bolag i kategorin Konsumtionsvaror. Skanska, med samma slutresultat som de senare två bolagen (59 poäng), ror hem förstaplaceringen i gruppen Kapitalvaror. 

"Jag och hela ledningsgruppen arbetar passionerat med hållbarhetsfrågorna och jag anser att vi har möjlighet att göra skillnad genom att se till att arbetet blir tydligt, engagerande och konkret genom hela organisationen", kommenterar Electrolux vd Jonas Samuelson.

Klimat, miljö, mänskliga rättigheter och arbetsmiljö är områden som många av bolagen i rankningen hanterar bra. Mer utmanande tycks arbetet kring FN:s globala utvecklingsmål vara, även om bolagen i topp är noga med att poängtera att affär och hållbarhet – såväl social som miljömässig – hänger ihop. 

"Vi ser inte en motsättning utan snarare att hållbarhet är en viktig del för att vara konkurrenskraftiga. Målet för hållbara städer och samhällen är nära oss, både med socialt fokus och miljöfokus”, säger exempelvis Skanskas vd Anders Danielsson. 

En ambition med den nya rankningen är att granska hur bolagen kommunicerar sitt hållbarhetsarbete – men inte bara. 

“Vi vill också gå bakom kommunikationen och se hur effektivt bolagens hållbarhetsarbete faktiskt är. Därför har vi gett företagen möjligheten att berätta hur deras arbetsprocesser ser ut bakom kulisserna”, säger Susanne Arvidsson, docent vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och den som varit ytterst ansvarig för att ta fram kriterier och arbetsprocesser för rankningen. 

Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström beskriver ett bolag som anser sig stå väl förberedda inför omställningen till ett hållbart samhälle. Men han tycker att det kunde gå fortare.

"Som vanligt i stora företag är förändringshastigheten inte vad man skulle önska och min stora utmaning är att få organisationen att vilja förändras snabbare", säger han.

Rankningen – som syftar till att lyfta fram goda exempel men också att sporra till ytterligare arbete – visar att svenska bolags hållbarhetsarbete har hög potential till förbättring. 

Stora Enso i topp fick 61 poäng – av max 88. Snittet för de 109 bolagen ligger på 32 poäng. 

“Vi har utvecklat rankningen och dess parametrar för att pusha företagen framåt. Vi vill inte peka finger, vi vill lyfta goda exempel”, säger Susanne Arvidsson. 

Rankningens namn till trots – Hållbara bolag 2018 – innebär en hög placering inte per automatik att bolagen i topp är hållbara. H&M konstaterar att man, liksom resten av industrin, behöver se över hur människor ska kunna handla mode på ett mer hållbart sätt.

“I dag konsumerar vi redan över planetens gränser och det är inte hållbart”, säger Anna Gedda, hållbarhetschef för H&M-gruppen.

Årets rankning ska enligt Susanne Arvidsson ses som ett första försök. Hon framhåller att processen och kriterierna kontinuerligt ska utvecklas och att feedback är både viktigt och önskvärt.

 

 


Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?