ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Stor genomgång: Här är börsens hållbarhetsstjärnor

  • Foto: TT
  • Susanne Arvidsson, docent vid Lunds universitet. Foto: Lars Jansson

Stora Enso, Electrolux, H&M och Skanska står som vinnare då resultatet i första upplagan av Hållbara bolag 2018 nu presenteras. Syftet med rankningen – framtagen av Dagens industri och Aktuell Hållbarhet i samarbete med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet – är att ta tempen på börsnoterade bolags hållbarhetsarbete. 

Efter ett års intensivt arbete med den nya rankningen kan fyra vinnare i tre olika kategorier slutligen presenteras. Stora Enso, med högst maxpoäng (61) av samtliga bolag, är bäst i industrigruppen Material. 

Electrolux och H&M, som landar på lika hög poäng (59), toppar listan över bolag i kategorin Konsumtionsvaror. Skanska, med samma slutresultat som de senare två bolagen (59 poäng), ror hem förstaplaceringen i gruppen Kapitalvaror. 

"Jag och hela ledningsgruppen arbetar passionerat med hållbarhetsfrågorna och jag anser att vi har möjlighet att göra skillnad genom att se till att arbetet blir tydligt, engagerande och konkret genom hela organisationen", kommenterar Electrolux vd Jonas Samuelson.

Klimat, miljö, mänskliga rättigheter och arbetsmiljö är områden som många av bolagen i rankningen hanterar bra. Mer utmanande tycks arbetet kring FN:s globala utvecklingsmål vara, även om bolagen i topp är noga med att poängtera att affär och hållbarhet – såväl social som miljömässig – hänger ihop. 

"Vi ser inte en motsättning utan snarare att hållbarhet är en viktig del för att vara konkurrenskraftiga. Målet för hållbara städer och samhällen är nära oss, både med socialt fokus och miljöfokus”, säger exempelvis Skanskas vd Anders Danielsson. 

En ambition med den nya rankningen är att granska hur bolagen kommunicerar sitt hållbarhetsarbete – men inte bara. 

“Vi vill också gå bakom kommunikationen och se hur effektivt bolagens hållbarhetsarbete faktiskt är. Därför har vi gett företagen möjligheten att berätta hur deras arbetsprocesser ser ut bakom kulisserna”, säger Susanne Arvidsson, docent vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och den som varit ytterst ansvarig för att ta fram kriterier och arbetsprocesser för rankningen. 

Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström beskriver ett bolag som anser sig stå väl förberedda inför omställningen till ett hållbart samhälle. Men han tycker att det kunde gå fortare.

"Som vanligt i stora företag är förändringshastigheten inte vad man skulle önska och min stora utmaning är att få organisationen att vilja förändras snabbare", säger han.

Rankningen – som syftar till att lyfta fram goda exempel men också att sporra till ytterligare arbete – visar att svenska bolags hållbarhetsarbete har hög potential till förbättring. 

Stora Enso i topp fick 61 poäng – av max 88. Snittet för de 109 bolagen ligger på 32 poäng. 

“Vi har utvecklat rankningen och dess parametrar för att pusha företagen framåt. Vi vill inte peka finger, vi vill lyfta goda exempel”, säger Susanne Arvidsson. 

Rankningens namn till trots – Hållbara bolag 2018 – innebär en hög placering inte per automatik att bolagen i topp är hållbara. H&M konstaterar att man, liksom resten av industrin, behöver se över hur människor ska kunna handla mode på ett mer hållbart sätt.

“I dag konsumerar vi redan över planetens gränser och det är inte hållbart”, säger Anna Gedda, hållbarhetschef för H&M-gruppen.

Årets rankning ska enligt Susanne Arvidsson ses som ett första försök. Hon framhåller att processen och kriterierna kontinuerligt ska utvecklas och att feedback är både viktigt och önskvärt.

 

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies